CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED KURSEM VLOS NSTS-01?
- Musisz mieć ukończony 16 rok życia, ale wówczas musisz dostarczyć zgodę rodziców/opiekunów prawnych na przystąpienie do szkolenia lotniczego. Osoby poniżej 16 roku życia zobowiązane są dodatkowo do odbycia szkolenia w obecności rodzica/opiekuna prawnego. Jeśli jesteś pełnoletni i masz ukończone 18 lat nie ma takiej potrzeby.
- Nie ma już badań lotniczych więc oszczędzasz ok 250-300 zł, nie ma wymogu OC, oszczędzasz 200 zł, pierwsze podejście do egzaminów w IRONSKY jest zawsze wliczone w cenę kursu, więc w kieszeni zostaje kolejne 200 zł (100 zł teoria + 100 zł praktyka)
- Jeśli chcesz latać na cięższym dronie w przedziale wagowym 4 do 25kg koniecznie napisz do Nas przygotujemy szkolenie NSTS-06 pozwalające na wykonywanie takich lotów
- W cenę szkolenia wliczone są materiały szkoleniowe, wynajem sprzętu, pierwsze podejście do egzaminów (TYLKO W IRONSKY!)
NA POCZĄTEK WYJAŚNIJMY CO TO JEST “NSTS-01”?
Jest to skrót z angielskiego “National Standard Scenario”, czyli określenia Krajowego Scenariusza Standardowego dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub z widokiem z pierwszej osoby (FPV), wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego (drona) o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
Uprawnienie NSTS-01 ważne jest 5 lat, później można uprawnienie przedłużyć lub wznowić.
Jakie są rodzaje scenariuszy do lotów dronem w kategorii szczególnej?
Istnieje wiele rodzajów scenariuszy, w zależności od tego:
- jaki typ lotów chcesz wykonywać?
- VLOS – lot dronem w zasięgu wzroku pilota drona, czyli ok. 500m,
- BVLOS – lot dronem poza zasięgiem wzroku pilota drona, do 2km.
- jakim rodzajem/kategorią drona chcesz latać?
- MR– multirotor, czyli każdy quadrocopter (np. DJI Mini), hexacopter (np. YUNEEC H520), oktokopter (np. DJI S1000),
- A – samolot, płatowiec, VTOL,
- H – helikopter.
- jaką masę ma dron którym chcesz latać?
- do 4 kg
- do 25 kg
- do 150 kg
O tym co znajduje się w danym NSTS-ie decydują wytyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie Krajowych Scenariuszy Standardowych odpowiednio od NSTS-01 do NSTS-09:
- NSTS-01, czyli VLOS do 4 kg na MR + A + H: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/69/
- NSTS-02, czyli VLOS do 25 kg, ale tylko na MR: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/70/
- NSTS-03, czyli VLOS do 25 kg, ale tylko na A: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/71/
- NSTS-04, czyli VLOS do 25 kg, ale tylko na H: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/72/
- NSTS-05, czyli BVLOS do 4 kg na MR + A + H: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/73/
- NSTS-06, czyli BVLOS do 25 kg, ale tylko na MR: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/74/
- NSTS-07, czyli BVLOS do 25 kg, ale tylko na A: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/75/
- NSTS-08, czyli BVLOS do 25 kg, ale tylko na H: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/76/
- NSTS-09, czyli “krajowa zgoda na loty BVLOS”: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2020/77/
CO UMOŻLIWI MI KURS NA PILOTA DRONA W NTST-01? PO CO MI NSTS-01 SKORO MAM A1 / A2 / A3?
- Możesz latać nad ludźmi bez żadnych ograniczeń
- Możesz latać w miastach
- Możesz latać zarobkowo i rekreacyjnie, od 2021 nie ma już podziału.
- Możesz latać dronem do wysokości 120m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi
- Możesz latać dronem w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody, (np. budynek, drzewo) której wysokość przekracza 105 metrów
- Możesz mieć przynajmniej jednego obserwatora Twojego lotu, dzięki czemu możesz latać bez ciągłej widoczności drona (np. wyleciałeś dronem za budynek), a jeśli Twój obserwator nie będzie bezpośrednio obok Ciebie, to musicie mieć dwukierunkową łączność np. telefon, walkie-talkie, krótkofalówka itp.
- Jeśli nie będziesz miał obserwatora to możesz stracić drona z zasięgu wzroku, ale tylko na moment kontroli parametrów lotu, czyli np. żeby sprawdzić wysokość, odległość, kadr na urządzeniu mobilnym do podglądu z kamery drona
- Możesz latać FPV, czyli w goglach z widokiem z kamery, ale do wysokości nie większej niż 50 m nad poziomem terenu i w odległości poziomej nie większej niż 500 m od operatora.
- Możesz latać nad portami morskimi, lotniskami, elektrowniami, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, jednostkami wojskowymi i poligonami, ale wyłącznie po uzyskaniu zgody od zarządcy terenu.
- Możesz latać w nowych strefach geograficznych DRA na warunkach określonych dla tej strefy
CO ZROBIĆ ŻEBY LATAĆ DRONEM W NSTS-01?
Musisz spełnić kilka warunków, m.in.:
- Oznaczyć drona numerem rejestracyjnym operatora
- Jeśli będziesz latać 30 minut przed wschodem słońca i później niż 30 minut po zachodzie słońca dron musi mieć przyczepione zielone światło pozwalające na określenie jego orientacji w terenie
- Zastosować się do zaleceń profilaktycznych Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wydawanych na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 15 lit. c ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 – szczegóły na kursie.
- Opracować plan działania w sytuacjach awaryjnych
NIE KUPUJ KOTA W WORKU – SPRAWDŹ KURSY NA DRONA Z IRONSKY!
Nadal się wahasz? Przeczytaj >>opinie Naszych Kursantów
⭐⭐⭐⭐⭐ (4.9 / 5.0)
Działamy nieprzerwanie od 2014r.
Przed zakupem szkolenia sprawdź podmiot szkoleniowy, przeczytaj opinie byłych kursantów o IRONSKY. Jesteśmy ogólnopolską placówką szkoleniową, posiadamy wpis do rejestru Urzędu Lotnictwa Cywilnego 186RPS-04/2016, ponadto spełniamy też wymogi Powiatowych i Wojewódzkich Urzędów Pracy by szkolić bezrobotnych. Uzyskaliśmy również akredytację szkoleniową Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W 2018 i 2019 roku wyborem Klientów uzyskaliśmy statuetkę i wyróżnienie „Orły Kształcenia” zajmując 3 miejsce spośród kilku tysięcy firm szkoleniowych. Prowadzimy kursy na drona w całej Polsce, a w szczególności w Poznaniu, Warszawie, Łodzi, Olsztynie, Lublinie, Gdyni, Wrocławiu i Krakowie.
PROGRAM SZKOLENIA NA PILOTA DRONA DO KRAJOWEGO SCENARIUSZA STANDARDOWEGO NSTS-01 DLA OPERACJI W ZASIĘGU WIDOCZNOŚCI WZROKOWEJ (VLOS) LUB Z WIDOKIEM Z PIERWSZEJ OSOBY (FPV), WYKONYWANYCH Z UŻYCIEM BEZZAŁOGOWEGO STATKU POWIETRZNEGO O MASIE STARTOWEJ MNIEJSZEJ NIŻ 4 KG:
Szkolenie teoretyczne trwa 12 godzin (2 dni) zegarowych i obejmuje swoim zakresem następujące przedmioty:
DZIAŁ I: PRAWO LOTNICZE
1. Wprowadzenie do EASA i systemu lotniczego.
2. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich oraz rozporządzenie 2019/947.
3. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze i akty wykonawcze do niej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych.
4. System teleinformatyczny dla operacji bezzałogowych, wskazany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
5. Wprowadzenie do kategorii „szczególnej”.
6. Instrukcja Operacyjna.
7. Ocena ryzyka, koncepcja operacji CONOPS, wprowadzenie do metodologii SORA (Specific Operations Risk Assessment).
8. Przegląd standardowych scenariuszy (STS) i predefiniowanych ocen ryzyka (PDRA).
DZIAŁ II: OGRANICZENIA I MOŻLIWOŚCI CZŁOWIEKA
1. Wpływ środków psychoaktywnych, alkoholu oraz przypadki, gdy pilot jest niezdolny do wykonywania swoich zadań z powodu urazu, zmęczenia, zażywania lekarstw, choroby lub z innych przyczyn.
2. Ludzka percepcja.
DZIAŁ III: PROCEDURY OPERACYJNE
1. Przed lotem.
2. W locie.
3. Po locie.
DZIAŁ IV: TECHNICZNE I OPERACYJNE ŚRODKI OGRANICZAJĄCE RYZYKO W POWIETRZU
1. Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego.
2. Dziennik pokładowy i związana z nim dokumentacja.
3. Dobre praktyki sterowania bezzałogowymi statkami powietrznymi.
4. Ogólne informacje o nietypowych warunkach (np. przeciągnięcia, obroty, ograniczenia dla pionowych zmian wysokości, autorotacja, pierścienie wirowe).
5. Podejmowanie decyzji w locie.
6. Bezpieczeństwo lotnicze.
7. Ograniczenia przestrzeni powietrznej.
DZIAŁ V: OGÓLNA WIEDZA NA TEMAT SYSTEMÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH
1. Podstawowe zasady lotu.
2. Wpływ warunków środowiskowych na działanie bezzałogowego statku powietrznego.
3. Zasady zdalnego kierowania bezzałogowego statku powietrznego..
4. Zapoznanie się z informacjami zawartymi w instrukcji użytkownika bezzałogowego statku powietrznego, w szczególności w zakresie.
5. Utrata sygnału i protokoły awarii systemu – zrozumienie stanu i planowanie zaprogramowanych reakcji, takich jak powrót do domu, zawis (loiter), natychmiastowe lądowanie.
6. Systemy awaryjnego zakończenia lotu.
7. Tryby sterowania lotem.
DZIAŁ VI: METEOROLOGIA
1. Wpływ pogody na bezzałogowe statki powietrzne.
2. Pozyskiwanie i analiza prognoz pogody.
3. Uzyskiwanie i interpretacja zaawansowanych informacji o pogodzie.
DZIAŁ VII: OSIĄGI SYSTEMU BEZZAŁOGOWEGO STATKU POWIETRZNEGO W LOCIE
1. Typowa obwiednia operacyjna wiropłatu, płatowca i hybrydowego.
2. Masa, wyważenie oraz środek ciężkości (CG).
3. Zabezpieczenie ładunku.
4. Akumulatory.
DZIAŁ VIII: TECHNICZNE I OPERACYJNE ŚRODKI OGRANICZAJĄCE RYZYKO NA ZIEMI.
1. Funkcje trybu niskiej prędkości.
2. Ocena odległości od osób.
3. Zasada 1:1.
4. Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności.
Szkolenie praktyczne twa 4h łącznie, 1h szkolenia praktycznego na ziemi oraz 3h w locie i obejmuje swoim zakresem następujące zagadnienia:
– Czynności przed lotem, w trakcie procedury lotu oraz po zakończeniu lotu.
– Przygotowanie do lotu bezzałogowego statku powietrznego.
– Obsługę naziemną i ocenę jego zdatności do lotu.
– Umiejętności bezpiecznego wykonywania czynności lotniczych.
– Wykonywanie procedur pilotażowych normalnych oraz procedur mających zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych.
Pomogłem? Proszę o krótką opinię i / lub po prostu daj 5 ⭐⭐⭐⭐⭐ na Facebooku (kliknij link)
Dla ciebie to minuta, dla mnie ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!
Masz inne pytania? Jesteśmy instruktorami i egzaminatorami pilotów dronów. Chętnie pomożemy pisz! Zapraszamy też na szkolenia i egzaminy na pilota drona oraz na zakupy – autoryzowany dealer DJI, Yuneec, Autel, Parrot.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉