inzynierowie-ironsky-testuja-drona-marsjanskiego
Inżynierowie IRONSKY przyglądają się marsjańskiemu dronowi.
26 lutego 2021
kategoria-szczegolna-NSTS-VLOS-BVLOS-egzaminy-online-w-ironsky-kurs-na-drony
Co muszę zrobić przed szkoleniem, a co przed egzaminem na NSTS w 2021 roku?
12 marca 2021

Gdzie mogę latać dronem wyścigowym FPV? Pierwszy dron FPV od DJI – jak nim latać?

Jeśli od razu pilnie szukasz odpowiedzi, gdzie i jak możesz latać dronem wyścigowym zjedź do połowy artykułu, będzie tam widoczny czerwony tytuł: „Gdzie i jak mogę latać dronem wyścigowym DJI FPV? – trzy sposoby”

Trochę historii

Pomimo 15 lat na rynku i zdobyciu ogromnej popularności, do tej pory modele marki DJI znajdowały zastosowanie w branży filmowej, fotograficznej, geodezji, rolnictwie czy szeroko rozumianym przemyśle. Kultowa już seria quadrocopterów Phantom stała się ikoną pojęcia drona – dosłownie. Dowodem na to może być fakt, iż 99% ikonek na tematycznych stronach internetowych przedstawia sylwetkę właśnie Phantoma, przypadek?

W międzyczasie, gdzieś w garażach, piwnicach, czy warsztatach na całym świecie, równolegle z marką DJI prężnie rozwijała się nowa dziedzina sportu lub jak niektórzy twierdzą – e-sportu, tj. wyścigi dronów. Z każdym rokiem przybywa miłośników tej dyscypliny. Cechy, które wyróżniają większość fanów tego sportu to umiejętność samodzielnego konstruowania „latających wyścigówek”, oraz refleks i zwinne palce często trenowane miesiącami, a nawet latami.

Wyścigówka produkowana seryjnie VS „własna stajnia”

Do tej pory, seryjna produkcja dronów przeznaczonych do wyścigów nie cieszyła się wielką popularnością – może oprócz uwielbianych w branży mini dronów typu Tiny Whoop (które osobiście nazywam dronami „sparingowymi”). Moim zdaniem przyczyną był fakt iż większość pasjonatów drone racingu woli zbudować swojego ścigacza samodzielnie niż latać na gotowcu. Takie podejście ma wiele zalet:

  • satysfakcja zbudowania czegoś samodzielnie oraz nauka (wypada ogarnąć przynajmniej podstawy elektroniki, elektrotechniki, aerodynamiki i mechaniki),
  • bystry pilot znając każdą śrubkę czy lut w modelu jest w stanie szybko diagnozować usterki i je naprawić – w tym sporcie awarie oraz rozbicia są nieuniknione i bardzo częste,
  • dostępność części zamiennych i względnie niski koszt naprawy (odchodzą koszta profesjonalnego serwisu),
  • do tej pory spersonalizowany model, za którego sterami stał świetnie wytrenowany pilot dawał lepsze osiągi niż model „uniwersalny” produkowany seryjnie.
Źródło: ironsky.pl

Może jeszcze wyjaśnijmy podstawy, bo mogą to również czytać zupełnie nowi adepci droniarstwa i należy wyjaśnić czym jest w ogóle lot FPV?

RC FPV (z ang. Remote Controlled First Person View) – dziedzina modelarstwa RC (zdalnie sterowanego) polegająca na tym, że pilot – sterując dronem – ma podgląd na żywo z kamery umieszczonej na dronie. Tym sposobem pilotujący drona ma wrażenie, jakby był w jego kabinie.

Gdzie są wszystkie seryjnie produkowane wyścigówki?

Powyższe aspekty sprawiały, że producenci dronów niezbyt często stawiali sobie jako priorytet stworzenie modeli dla zawodników sportów dronowych. Co prawda znane firmy takie jak Emax, Hubsan, czy Walkera od dawna mają w swojej ofercie wyścigówki, ale nie spotkałem się z sytuacją by na wyścigach istotnych rangą ktoś nimi latał. Poza tym, nie tylko osiągi ale i sam ich design nie był oszałamiający. Mówcie co chcecie, wyglądem wyścigów się nie wygrywa jednak nie raz widziałem w swoim życiu rasowego drona wyścigowego skonstruowanego przez profesjonalistę – taka maszyna budzi szacunek na tyle, że gdybym był dronem typu Mavic Mini to na jego widok bym się rozpłakał ze strachu 😀 – mimo niewielkich rozmiarów to są prawdziwe bestie!

Źródło: dji.com

Jak w tym wszystkim odnajduje się firma DJI? Pierwszymi jej produktami dedykowanymi do wyścigów dronów były podzespoły do budowy maszyn sportowych. Zostały wprowadzone na rynek kilka lat temu. Dziś jednak ciężko je znaleźć na oficjalnej stronie producenta, może dlatego, że nie stały się zbyt popularne. Dlaczego? Odpowiedź znalazłem szybko. Zestaw SNAIL czyli „zoptymalizowany układ napędowy” – bo tak o zestawie silnik + śmigło + ESC mówi producent – pozwala osiągać prędkość 140 km/h. Takie osiągi nie robią wrażenia pośród światowej klasy zawodników.

Później DJI zaproponowało cyfrowy system FPV umożliwiający nagrywanie i przesył video w czasie rzeczywistym na autorskie gogle. Wielu zawodników w przeszłości miało dreszcze na myśl o sygnale cyfrowym ze względu na opóźnienia – w wyścigach, gdzie kluczową rolę odgrywa koordynacja „oko-ręka” opóźnienia sygnału video są niedopuszczalne. Nowy system DJI o opóźnieniu zaledwie 28ms/4km przekonał do siebie niezłą rzeszę osób, które do tamtej pory ufały tylko sygnałowi analogowemu. Niektórzy piloci zaczęli przesiadać się z popularnych gogli FatShark na te, które zaoferował DJI.

Co oferuje nowy ścigacz od DJI?

  • prędkość maksymalna:               150 km/h
    • masa:                                          796 g
    • nagrywanie:                              4K w 60fps, 1080p w 120fps
    • kamera:                                      szerokokątna 12Mp
    • gogle:                                          Goggles V2
    • liczba niezależnych kanałów:
    • esc:
    • sygnału sterującego:                  technologia OcuSync 2.0
    • opóźnienie sygnału wideo:
    • śmigła:                                        trzy łopaty, średnica 5″
    • akumulator:                                2000 mAh
    • tryby lotu:                                               GPS z trybem RTH
    • czas lotu:                                    20 minut
    • ubezpieczenie:                           dostępne DJI CARE

W skrócie:

  • Ultraszerokie pole widzenia 4K/60FPS
  • Transmisja HD o niskim opóźnieniu
  • Immersyjne doświadczenie lotu fpv
  • Intuicyjny Kontroler Ruchu
  • Funkcja hamowania awaryjnego i zawisu
  • Zupełnie nowy tryb sportowy DJI FPV

Manualne loty FPV mogą onieśmielać nawet ekspertów. To właśnie dlatego DJI FPV ma funkcję awaryjnego hamowania i zawisu. Po prostu naciśnij przycisk na aparaturze sterującej podczas lotu w dowolnym trybie i z dowolną prędkością, a dron w ciągu zaledwie kilku sekund zatrzyma się i stabilnie zawiśnie w miejscu.

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym pilotem FPV, czy całkowicie początkującym użytkownikiem, DJI FPV oferuje 3 intuicyjne tryby lotu, dzięki którym każdy może latać z odpowiednią pewnością siebie już od pierwszego dnia.

Poczuj dreszcz immersyjnego lotu, który umożliwiają Gogle V2 oraz superszerokie pole widzenia DJI FPV 150°. Transmisja wideo sięgająca 120 FPS zapewnia ultrapłynny podgląd Twojego lotu w czasie rzeczywistym.

Źródło: dji.com

Jakie są zalety nowego drona DJI FPV?

  • łatwiejszy w pilotarzu w porównaniu z klasycznymi wyścigówkami,
  • teoretycznie dłuższy czas lotu w porównaniu z klasykami (producent podaje 20 min, nie wiemy jednak przy jakiej prędkości),
  • producent pozwala go ubezpieczyć na wypadek rozbicia (DJI Care Refresh),
  • cyfrowy sygnał z minimalnym opóźnieniem zapewnia niezapomniane doznania w wysokiej rozdzielczości obrazu,
  • kamera zamontowana na ruchomym gimbalu – rozwiązane rzadko spotykane w „samoróbkach”

Gdzie i jak mogę latać dronem wyścigowym DJI FPV? – trzy sposoby

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wywodzącymi się z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019r. oraz wytycznymi Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce istnieją trzy możliwości wykonania legalnego lotu FPV.

SPOSÓB #1 Lot dronem wyścigowym FPV w kategorii otwartej zgodnie z wymogami podkategorii A3.

Żeby zacząć należy stworzyć sobie profil operatora i pilota na portalu drony.ulc.gov.pl . Tam trzeba przejść szkolenie online na podkategorię A1/A3 następnie zdając test – również online – ze zdobytej wiedzy teoretycznej. Jeżeli udzielimy przynajmniej 75% dobrych odpowiedzi uzyskamy zaliczenie. Wtedy ze swojego internetowego profilu można pobrać „Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online”. Ten dokument należy zawsze zabierać ze sobą na loty.

Źródło: ironsky.pl

Plusy latania dronem wyścigowym FPV w podkategorii A3?

  • Zerowy koszt wejścia w wyścigi dronów FPV– darmowy kurs i egzamin na A1/A3 na stronie ULC

Minusy latania dronem FPV w podkategorii A3?

Wspomniane we wstępie rozporządzenie podaje, że:

  • loty należy wykonywać nad obszarem, gdzie pilot w normalnych okolicznościach, nie będzie stwarzał zagrożenia dla osób postronnych, które w ten obszar wejdą,
  • loty należy wykonywać w bezpiecznej odległości co najmniej 150 m w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych,
  • muszą być wykonywane przy użyciu statku powietrznego, który jest lżejszy niż 25 kg.
  • no i w przypadku chęci wykonania lotu FPV koniecznie trzeba mieć obserwatora, który nieuzbrojonym okiem prowadzi obserwację drona. Obserwator musi znajdować się obok pilota, zatem Twój lot będzie odbywał się blisko ciebie (max 150 m) bo Twój obserwator nie będzie widział wyścigówki realnie już po kilkudziesięciu metrach. Pamiętaj, ty latasz w goglach, a obserwator nie jest odpowiedzialny za Twój lot – przy tak dużych prędkościach nie problem o pomyłkę i uderzenie w coś.

SPOSÓB #2 Lot w ramach działalności aeroklubu lub stowarzyszenia modelarstwa lotniczego.

Jeżeli jesteś lub zostaniesz członkiem klubu modelarstwa lotniczego, który oświadczył przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Lotniczego, że w ramach działalności klubu loty będą wykonywane zgodnie ze scenariuszem NSTS-01 to w miejscach wyznaczonych przez klub/stowarzyszenie możesz wykonywać loty FPV na zasadach opisanych w drugim sposobie. Nie musisz jednak do tego przechodzić szkolenia.

Plusy latania dronem wyścigowym FPV w ramach aeroklubu

  • Zerowy koszt wejścia w wyścigi dronów FPV – brak potrzeby szkoleń

Minusy latania dronem wyścigowym FPV w ramach aeroklubu

  • Latanie tylko na terenie aeroklubu ciągle w tym samym miejscu.
  • Możliwe dodatkowe opłaty w postaci składek członkowskich aeroklubu.
  • Latasz na warunkach aeroklubu, a nie wg własnego uznania.

SPOSÓB #3NAJWYGODNIEJSZY. Lot w kategorii szczególnej zgodnie z krajowym scenariuszem NSTS-01.

Przygodę z lotami w kategorii szczególnej zaczyna się podobnie jak w kategorii otwartej omówionej wcześniej, czyli od utworzenia własnego profil operatora i pilota na portalu drony.ulc.gov.pl . Tam nadal konieczne jest przerobienie szkolenia online na podkategorię A1/A3 i zaliczenie testu.

Z posiadanymi numerami operatora oraz „potwierdzeniem zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” na podkategorię A1/A3 należy zgłosić się do uprawnionego ośrodka szkoleniowego (np. IRONSKY) w celu przejścia dwunastogodzinnego szkolenia teoretycznego oraz czterogodzinnego szkolenia praktycznego zakończonych egzaminami z teorii i praktyki. Po wszystkim IRONSKY wydaje certyfikat kompetencji uprawniający do wykonywania lotów w omawianej kategorii.

Źródło: ironsky.pl

Plusy latania dronem wyścigowym FPV zgodnie ze scenariuszem NSTS-01?

Możesz latać FPV:

  • w dowolnym miejscu,
  • bez obserwatora,
  • na wysokość do 50 m AGL (nad poziomem terenu),
  • na odległość poziomą nie większą niż 500 m od siebie,
  • dronem typu multirotor, samolot lub helikopter o masie nie przekraczającej 4 kg.

Minusy latania dronem wyścigowym FPV zgodnie ze scenariuszem NSTS-01?

  • Koszty ok 952 zł brutto i czas szkolenia NSTS-01
Źródło: dji.com

Jak zacząć latać FPV dronami wyścigowymi? Zrób profesjonalny kurs na pilota drona wyścigowego FPV!

Twój Mavic już Ci nie wystarcza? Chcesz poczuć się jakbyś siedział wewnątrz drona? Szukasz nowego rodzaju ujęć lotniczych? Lubisz szybko latać?

Zapisz się już teraz na prawdopodobnie pierwszy taki autorski kurs w Polsce i zostań pilotem drona wyścigowego. Z dniem 1 marca 2021r rozpoczęliśmy zbieranie pierwszej pilotażowej grupy na szkolenia z dronów FPV. Kurs będzie podzielony na 3 części wtajemniczenia, dla początkujących zupełnie od zera, średnio zaawansowanych oraz zaawansowanych oblatywaczy swoich quadów. Tu nie ma miejsca na suche gadanie i „szybki kursik online”, tu trzeba wyjść w teren, tu trzeba cierpliwości, tu trzeba czasu, tu trzeba pasji, którą być może dzięki nam odkryjesz. W planie warsztatów m.in. porządny symulator, później przesiadka na TinyWhoopy, warsztaty z budowy drona wyścigowego, pierwsze kroki na swoich sprzętach, pidowanie i kolejne przygody.

Dbamy o markę IRONSKY, dlatego wszystkie Nasze szkolenia prowadzone są przez ekspertów ze swojej dziedziny. Warsztaty na temat dronów wyścigowych będą prowadzone przez jednego z najlepszych polskich pilotów dronów wyścigowych. Szczegóły wkrótce – to nie byle kto 😉

Chętnych na taki kurs prosimy o zgłoszenia (luzik – bez zobowiązań) przez powyższy przycisk, skontaktujemy się w najbliższych dniach by przedstawić konkretną propozycję takiego szkolenia.

2 Komentarze

  1. Wojtek pisze:

    „Jeżeli jesteś lub zostaniesz członkiem klubu modelarstwa lotniczego, który oświadczył przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Lotniczego, że w ramach działalności klubu loty będą wykonywane zgodnie ze scenariuszem NSTS-01 to w miejscach wyznaczonych przez klub/stowarzyszenie możesz wykonywać loty FPV na zasadach opisanych w drugim sposobie. Nie musisz jednak do tego przechodzić szkolenia.”

    Prawdopodobnie bzdura. Z informacji jakie uzyskałem od ULC nie ma ograniczenia do miejsca wyznaczonego przez klub chociażby z tego powodu, że członkami mogą być ludzie z całej polski i nie raczej nie będzie to ograniczane…

    Wniosek do ULC mojego stowarzyszenia został wysłany do ULC i zobaczymy jakie finalnie będzie rozwiązanie.

  2. Wojtek pisze:

    „Latanie tylko na terenie aeroklubu ciągle w tym samym miejscu.”

    Informacje jakie uzyskałem z ULC gdy zacząłem zakładać stowarzyszenie przeczą tej informacji. Z moich informacji wynika, iż ULC nie będzie ograniczał w ten sposób…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *