Dostępne obecnie kompetencje pilota drona to:
W kategorii otwartej
- A1 – Pozwala na loty w kategorii otwartej VLOS, do wysokości nie większej niż 120 metrów AGL, dronami o MTOM do 4 kg; latanie nad osobami postronnymi – tylko, gdy niespodziewanie wejdą na trasę lotu; nie można latać nad zgromadzeniami osób
- A2 – Pozwala na loty w kategorii otwartej VLOS, do wysokości nie większej niż 120 metrów AGL, dronami o MTOM do 4 kg; nie można latać nad osobami postronnymi i zgromadzeniami osób. Minimalna odległość pozioma od osób to 30 m lub 5 m, jeżeli dron posiada funkcję ograniczającą prędkość lotu.
- A3 – Pozwala na loty w kategorii otwartej VLOS, do wysokości nie większej niż 120 metrów AGL, dronami o MTOM do 25 kg; nie można latać nad osobami postronnymi i zgromadzeniami osób. Operacje SBSP mogą odbywać się w odległości min. 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych.
W kategorii szczególnej (płatne szkolenia wraz z lotami praktycznymi i egzaminem państwowym)
- STS-01 – Operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku zaludnionym. Dla BSP z nadaną klasą C5 do 25 kg MTOM wyposażonym w GPS/GNSS, system FTS oraz możliwość monitorowania przez pilota parametrów lotu. Wymagane kompetencje pilota: w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla STS-01 (okres ważności – 5 lat). Wymagane uprawnienia operatora: potwierdzenie złożenia oświadczenia STS-01. Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- STS-02 – Operacje poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS z udziałem obserwatorów przestrzeni powietrznej nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku słabo zaludnionym (nie dalej niż 2 km [z obserwatorem] lub 1 km [bez obserwatora]), start i lądowanie w VLOS. Dla BSP z nadaną klasą C6 do 25 kg MTOM, wyposażonym w GPS/GNSS, system FTS oraz możliwość monitorowania przez pilota parametrów lotu. Wymagane kompetencje pilota: w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla STS-02 (okres ważności – 5 lat). Wymagane uprawnienia operatora: potwierdzenie złożenia oświadczenia STS-02. Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-01 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS i FPV (do wysokości 50 m AGL i do 500 m od pilota) o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. BSP do 4 kg MTOM. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-01 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-02 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP kategorii wielowirnikowiec (MR) do 25 kg MTOM. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-02 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-03 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP kategorii stałopłat (A), w tym pionowego startu (VTOL) do 25 kg MTOM. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-03 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-04 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP kategorii helikopter (H) do 25 kg MTOM. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-04 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-05 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS i BVLOS (nie dalej niż 2 km od pilota, poza granicą gęstej zabudowy) o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP do 4 kg MTOM, wyposażonych w GPS/GNNS oraz możliwość monitorowania przez pilota parametrów lotu. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-05 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-06 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS i BVLOS (nie dalej niż 2 km od pilota, poza granicą gęstej zabudowy) o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP kategorii wielowirnikowiec (MR) do 25 kg MTOM, wyposażonych w GPS/GNNS oraz możliwość monitorowania przez pilota parametrów lotu. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-06 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-07 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS i BVLOS (nie dalej niż 2 km od pilota, poza granicą gęstej zabudowy) o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP kategorii stałopłat (A), w tym pionowego startu (VTOL) do 25 kg MTOM, wyposażonych w GPS/GNNS oraz możliwość monitorowania przez pilota parametrów lotu. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-07 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
- NSTS-08 – Krajowy scenariusz standardowy dla operacji VLOS i BVLOS (nie dalej niż 2 km od pilota, poza granicą gęstej zabudowy) o większym ryzyku niż w kategorii otwartej. Dla BSP kategorii helikopter (H) do 25 kg MTOM, wyposażonych w GPS/GNNS oraz możliwość monitorowania przez pilota parametrów lotu. Wymagane certyfikaty: pilota w podkategorii A1/A3, ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego dla NSTS-08 (u operatorów szkolących wyznaczonych przez ULC; okres ważności – 5 lat). Wymagane dokumenty: instrukcja operacyjna, plan działania w sytuacjach awaryjnych.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty szkoleniowej i ogromnego bagażu doświadczeń instruktorskich – szkolimy droniarzy nieprzerwanie od 2014r.
503 503 517
Kliknij w poniższy baner żeby przekierować się na stronę poświęconą szkoleniom dronowym IRONSKY.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
7 Comments
To jak potoczą się losy uprawnień to bardzo ciekawe zagadnienie, na pewno póki lepiej jest mieć niż nie mieć. Kolejna sprawa że na takim kursie można się nauczyć mnóstwo praktyki, nie zawsze jest okazja latać z kimś doświadczonym! My mamy do 2026 i obserwujemy sytuację.