Poprzednio omawialiśmy uprawnienia STS-01, które w skrócie, nie mają nic przeciwko lataniu w mieście dronami o większej masie (od 900 g do 25 kg). Co ważne, pozwalają tylko na loty w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora czyli VLOS. Jeżeli zamierzasz przekroczyć magiczną linię zasięgu wzroku to scenariusz STS-02 na pewno Cię zainteresuje.
Mapowanie, skanowanie, ratownictwo, inspekcje dużych obszarów/obiektów – tego typu zastosowania wymagają wykonania operacji poza zasięgiem wzroku a bezzałogowce do tego przeznaczone wraz z osprzętem mogą ważyć kilka, kilkanaście kilogramów. Te czynniki sprawiają, że STS-02 jest jedynym obecnie “europejskim” scenariuszem, który pozwoli takie operacje wykonać.
Na co pozwala uprawnienie STS-02?
Uprawnienie STS-02 pozwala:
używać drona o masie do MTOM < 25 kg (dron klasy C6)
wykonywać loty nad słabo zaludnionym obszarem
przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 1 km jeżeli w operacji nie uczestniczy obserwator przestrzeni powietrznej
przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 2 km jeżeli w operacji uczestniczy przynajmniej jeden obserwator przestrzeni powietrznej a dron znajduje się w odległości maksymalnie 1 km od najbliższego obserwatora
Na co nie pozwala uprawnienie STS-02?
Uprawnienie STS-02 nie pozwala na:
loty powyżej 120 m nad miejscem startu lub w odległości większej niż 120 m mierzonej prostopadle do zbocza w przypadku przelotów nad nierównym terenem
loty dronem o MTOM > 25 kg
loty nad obszarem gęsto zaludnionym (nad miastem)
lot BVLOS na odległość ponad 1 km od pilota jeżeli w misji nie uczestniczy obserwator
lot BVLOS na odległość ponad 2 km od pilota
wykonanie lotu przy widzialności poniżej 5 km – jest istotne by pilot i obserwatorzy (jeżeli są) z dużej odległości mogli spostrzec nadlatujące załogowe statki powietrzne i w porę podjąć działania mające na celu uniknięcie kolizji
wykonanie lotu dronem bez uprzedniego zaprogramowania mu GeoCage
sterowanie więcej niż jednym dronem w danym momencie
przekazywanie sterowania innemu pilotowi w trakcie operacji
Jak zdobyć uprawnienie STS-02?
Żeby zdobyć uprawnienie do wykonywania lotów zgodnych ze scenariuszem STS-02:
skończyć “dronową podstawówkę” czyli powtórzyć kroki jak w artykule o podkategorii A1- jeśli go nie przeczytałeś kliknij tutaj
przejść szkolenie teoretyczne i praktyczne w ośrodku szkoleniowym zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (np. w IRONSKY 😀 )
zdać egzamin w ośrodku egzaminacyjnym zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
jako operator, złożyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o operacji zgodnej ze scenariuszem STS-02
Jak prawidłowo wykonać lot zgodnie z STS-02?
Poniżej dodatkowe fakty, o których musisz pamiętać przygotowując się do lotu zgodnego ze scenariuszem STS-02:
przygotuj Instrukcję Operacyjną dla Twojej organizacji i zadbaj o to by wszyscy piloci z drużyny się z nią zapoznali i stosowali (o instrukcji operacyjnej powstanie osobny artykuł)
oznacz drona numerem operatora Twojej organizacji,
sprawdź czy warunki meteo są odpowiednie dla Twojego drona i Twoich umiejętności (widzialność minimum 5 km)
zaprogramuj system GeoCage
sprawdź lokalne ograniczenia przestrzeni powietrznej i zastosuj się do nich
miej ze sobą “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” (w formie papierowej lub pdf)
przeanalizuj otoczenie pod kątem występowania osób postronnych oraz niebezpiecznej infrastruktury
przygotowując przestrzeń do lotu podziel ją na trzy sektory:
przestrzeń geograficzna lotu – to tu będziesz wykonywał lot
przestrzeń na sytuacje niebezpieczne – obszar poza przestrzenią geograficzną, w której dasz sobie czas na opanowanie nieprzewidzianych sytuacji (problemy z łącznością radiową, zboczenie drona z kursu itp.)
bufor ryzyka naziemnego – przestrzeń poza przestrzenią na sytuacje niebezpieczne, w której zakładamy, że dron może się rozbić np. po zastosowaniu trybu DROP (awaryjne rozbrojenie silników)
używaj tylko maszyny z nadaną klasą C6
Jakim dronem mogę latać wg scenariusza STS-02?
Obecnie (październik 2023) oznaczeniem klasy C6 mogą pochwalić się stałopłaty produkowane przez francuską firmę Delair.
Infografika – drony kategoria szczególna STS-02 – klasa C6 -IRONSKY.PL
Czy obserwator musi mieć uprawnienia?
Nie, nigdy przepisy nie wymagały by obserwator, który asystuje pilotowi w trakcie operacji BVLOS zdobywał jakieś oficjalne uprawnienia. Podają jednak, że operator bezzałogowego systemu powietrznego ma obowiązek opracować procedury dla wykonywanych operacji i zaznajomić z nimi cały zaangażowany personel – w tym pilotów i obserwatorów.
Zakończenie
Należy pamiętać, że zarówno szkolenia, egzaminy jak i rzeczywiste operacje zgodne ze scenariuszem STS-02 będą mogły rozpocząć się w Europie od początku 2024 roku. To samo tyczy się scenariusza STS-01. I podtrzymuję moją tezę, że najwygodniejszą opcją będzie uzyskanie polskich uprawnień do lotów BVLOS (NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07 i NSTS-08) i cieszyć się nimi do końca 2025 roku. Dlaczego? W praktyce mają one mniej “niewygodne” wymagania, np. pozwalają na lot bez obserwatora na 2 km. Przypominam, że uprawnienia na wszystkie krajowe scenariusze trzeba zdobyć w nieprzekraczalnym terminie do końca 2023 roku. Możesz się na nie przeszkolić u nas.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Inżynier z krwi i kości. Projektuje, buduje, tworzy cuda. Uwielbiany przez kursantów IRONSKY za doskonałe i zrozumiałe dla nowicjuszy podejście do tematu dronów. Po godzinach projektuje 3D i gra na pianinie.