Poprzednio omawialiśmy uprawnienia STS-01, które w skrócie, nie mają nic przeciwko lataniu w mieście dronami o większej masie (od 900 g do 25 kg). Co ważne, pozwalają tylko na loty w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora czyli VLOS. Jeżeli zamierzasz przekroczyć magiczną linię zasięgu wzroku to scenariusz STS-02 na pewno Cię zainteresuje.
Mapowanie, skanowanie, ratownictwo, inspekcje dużych obszarów/obiektów – tego typu zastosowania wymagają wykonania operacji poza zasięgiem wzroku a bezzałogowce do tego przeznaczone wraz z osprzętem mogą ważyć kilka, kilkanaście kilogramów. Te czynniki sprawiają, że STS-02 jest jedynym obecnie “europejskim” scenariuszem, który pozwoli takie operacje wykonać.
Na co pozwala uprawnienie STS-02?
Uprawnienie STS-02 pozwala:
używać drona o masie do MTOM < 25 kg (dron klasy C6)
wykonywać loty nad słabo zaludnionym obszarem
przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 1 km jeżeli w operacji nie uczestniczy obserwator przestrzeni powietrznej
przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 2 km jeżeli w operacji uczestniczy przynajmniej jeden obserwator przestrzeni powietrznej a dron znajduje się w odległości maksymalnie 1 km od najbliższego obserwatora
Na co nie pozwala uprawnienie STS-02?
Uprawnienie STS-02 nie pozwala na:
loty powyżej 120 m nad miejscem startu lub w odległości większej niż 120 m mierzonej prostopadle do zbocza w przypadku przelotów nad nierównym terenem
loty dronem o MTOM > 25 kg
loty nad obszarem gęsto zaludnionym (nad miastem)
lot BVLOS na odległość ponad 1 km od pilota jeżeli w misji nie uczestniczy obserwator
lot BVLOS na odległość ponad 2 km od pilota
wykonanie lotu przy widzialności poniżej 5 km – jest istotne by pilot i obserwatorzy (jeżeli są) z dużej odległości mogli spostrzec nadlatujące załogowe statki powietrzne i w porę podjąć działania mające na celu uniknięcie kolizji
wykonanie lotu dronem bez uprzedniego zaprogramowania mu GeoCage
sterowanie więcej niż jednym dronem w danym momencie
przekazywanie sterowania innemu pilotowi w trakcie operacji
Jak zdobyć uprawnienie STS-02?
Żeby zdobyć uprawnienie do wykonywania lotów zgodnych ze scenariuszem STS-02:
skończyć “dronową podstawówkę” czyli powtórzyć kroki jak w artykule o podkategorii A1- jeśli go nie przeczytałeś kliknij tutaj
przejść szkolenie teoretyczne i praktyczne w ośrodku szkoleniowym zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (np. w IRONSKY 😀 )
zdać egzamin w ośrodku egzaminacyjnym zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
jako operator, złożyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o operacji zgodnej ze scenariuszem STS-02
Jak prawidłowo wykonać lot zgodnie z STS-02?
Poniżej dodatkowe fakty, o których musisz pamiętać przygotowując się do lotu zgodnego ze scenariuszem STS-02:
przygotuj Instrukcję Operacyjną dla Twojej organizacji i zadbaj o to by wszyscy piloci z drużyny się z nią zapoznali i stosowali (o instrukcji operacyjnej powstanie osobny artykuł)
oznacz drona numerem operatora Twojej organizacji,
sprawdź czy warunki meteo są odpowiednie dla Twojego drona i Twoich umiejętności (widzialność minimum 5 km)
zaprogramuj system GeoCage
sprawdź lokalne ograniczenia przestrzeni powietrznej i zastosuj się do nich
miej ze sobą “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” (w formie papierowej lub pdf)
przeanalizuj otoczenie pod kątem występowania osób postronnych oraz niebezpiecznej infrastruktury
przygotowując przestrzeń do lotu podziel ją na trzy sektory:
przestrzeń geograficzna lotu – to tu będziesz wykonywał lot
przestrzeń na sytuacje niebezpieczne – obszar poza przestrzenią geograficzną, w której dasz sobie czas na opanowanie nieprzewidzianych sytuacji (problemy z łącznością radiową, zboczenie drona z kursu itp.)
bufor ryzyka naziemnego – przestrzeń poza przestrzenią na sytuacje niebezpieczne, w której zakładamy, że dron może się rozbić np. po zastosowaniu trybu DROP (awaryjne rozbrojenie silników)
używaj tylko maszyny z nadaną klasą C6
Jakim dronem mogę latać wg scenariusza STS-02?
Obecnie (październik 2023) oznaczeniem klasy C6 mogą pochwalić się stałopłaty produkowane przez francuską firmę Delair.
Czy obserwator musi mieć uprawnienia?
Nie, nigdy przepisy nie wymagały by obserwator, który asystuje pilotowi w trakcie operacji BVLOS zdobywał jakieś oficjalne uprawnienia. Podają jednak, że operator bezzałogowego systemu powietrznego ma obowiązek opracować procedury dla wykonywanych operacji i zaznajomić z nimi cały zaangażowany personel – w tym pilotów i obserwatorów.
Zakończenie
Należy pamiętać, że zarówno szkolenia, egzaminy jak i rzeczywiste operacje zgodne ze scenariuszem STS-02 będą mogły rozpocząć się w Europie od początku 2024 roku. To samo tyczy się scenariusza STS-01. I podtrzymuję moją tezę, że najwygodniejszą opcją będzie uzyskanie polskich uprawnień do lotów BVLOS (NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07 i NSTS-08) i cieszyć się nimi do końca 2025 roku. Dlaczego? W praktyce mają one mniej “niewygodne” wymagania, np. pozwalają na lot bez obserwatora na 2 km. Przypominam, że uprawnienia na wszystkie krajowe scenariusze trzeba zdobyć w nieprzekraczalnym terminie do końca 2023 roku. Możesz się na nie przeszkolić u nas.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Inżynier z krwi i kości. Projektuje, buduje, tworzy cuda. Uwielbiany przez kursantów IRONSKY za doskonałe i zrozumiałe dla nowicjuszy podejście do tematu dronów. Po godzinach projektuje 3D i gra na pianinie.
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.