Spis treści
ToggleTak. Przepisy jasno wskazują zakresy wagi statku powietrznego, kwalifikującego go do danej klasy, określanej jako MTOM, tj. „maksymalna masa startowa”. MTOM oznacza maksymalną, określoną przez producenta lub konstruktora, masę BSP, obejmującą obciążenie użytkowe i paliwo, przy której można eksploatować BSP.
Do kontroli urządzeń uprawnieni są m. in.: Inspektorzy ULC i Policja. W razie konieczności może zostać zlecona również ekspertyza podmiotom zewnętrznym.
Tak, obowiązki podmiotów gospodarczych zawiera rozporządzenie (UE) 2019/945 w Sekcji 2.
Art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/945 mówi o tym, że produkty są udostępniane na rynku wyłącznie wówczas gdy spełniają wymogi zawarte w danym rozdziale i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia, bezpieczeństwa osób, zwierząt i mienia. Obowiązki dotyczące importerów określone zostały w art. 8 oraz art. 10.
Co stanie się z dronami wyprodukowanymi przed 31 grudnia 2020 r.?
Okres przejściowy dla statków powietrznych i operatorów zdefiniowany jest w art. 20, 22 i 23 rozporządzenia (UE) 2019/947. Zbiorczo opisuje je poniższa tabela:
możliwa jest konwersja dronów wprowadzonych już do obrotu na drony oznaczone klasami zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/945. Należy pamiętać, że to producent wdraża środki zapewniające, że proces konwersji drona zapewni zgodność drona z przepisami rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945.
EASA wyróżnia dwie możliwości konwersji:
W kategorii otwartej można latać dronem klasy: C0, C1, C2, C3, C4, własną konstrukcją oraz dronem bez nadanej klasy o masie poniżej 25 kg i takim, który został wprowadzony do obrotu przed 1 stycznia 2023 r. (w zaleznosci od masy w odpowiedniej podkategorii).
W kategorii szczególnej będzie można latać statkami powietrznymi klasy C5 (STS-01) i C6 (STS-02), wykorzystując scenariusze standardowe oraz dronami określsonymi w krajowych scenariuszach NSTS. W przypadku ubiegania się o zezwolenie Prezesa ULC na operację w kategorii szczególnej, sprzęt powinien zostać dostosowany pod względem technicznym do charakteru operacji, a jego parametry powinny zostać opisane w zgłoszeniu i uwzględnione w analizie ryzyka, INOP i CONOPS.
W kategorii certyfikowanej będzie można latać jedynie statkami powietrznymi, które przejdą proces oceny technicznej i certyfikacji. Obecnie są opracowywane szczegółowe przepisy techniczne dla tej kategorii.
Należy zapoznać się z art. 14 rozporządzenia delegowanego 945, który poświęcony jest kwestii Deklaracji zgodności UE. Statek powietrzny będzie musiał przejść procedurę oceny zgodności z normami w dowolnym kraju członkowskim. Taki proces będzie odbywał się w notyfikowanej jednostce badawczej.
Lot rojem dronów zalicza się do kategorii szczególnej. W celu wykonania takiej operacji należy przygotować odpowiednią dokumentację w celu wydania zezwolenia na operację przez Prezesa ULC (m.in. analizę ryzyka, instrukcję operacyjną, CONOPS).
Tak, uwzględniając klasę BSP oraz kategorię wykonywania lotów.
Drony te będą zaliczane do kategorii certyfikowanej i będą wymagały oceny technicznej oraz certyfikacji.
Drony te nadal będą latać w trybie automatycznym, na warunkach określonych w kategorii szczególnej lub certyfikowanej.
Loty autonomiczne mogą być wykonywane w kategorii szczególnej i certyfikowanej.
Dla ciebie to minuta, dla mnie ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
2 Comments
Co z dronami bez klasyfikacji po 2024?
Dronami bez nadanych klas można latać w NSTS.