Drony z serii DJI Mavic Mini, a w szczególności DJI Mini 3 to absolutny hit jeśli chodzi o łatwość lotów pod względem nowych przepisów dronowych 2023. Dlaczego? Jeżeli posiadasz drona o masie poniżej 250g, to nie musisz nawet robić szkolenia online na stronie drony.ulc.gov.pl (my oczywiście zalecamy i zachęcamy:), wystarczy, że zapoznasz się z wytycznymi producenta dotyczącymi użytkowania drona, instrukcją obsługi i zachowasz zdrowy rozsądek.
Przeczytaj także: Co zrobić przed startem drona? – Lista rzeczy do sprawdzenia.
Każdy użytkownik DJI Mini 2 musi się zarejestrować na stronie drony.ulc.gov.pl i wygenerować tam numer operatora, który naklejasz na stałe na swoim dronie. Numer Operatora, czyli podmiotu, który jest odpowiedzialny za te drony – jeśli pracujesz np. w urzędzie, jakiejś firmie, czy też w swojej działalności gospodarczej, to musisz zarejestrować też osobno firmę jako operatora na inny adres email, to mega istotne. Numer Pilota to numer oznaczający Ciebie jako osobę. Uwaga! Jeśli masz kilka dronów, to w trwały sposób musisz nanieść na nich ten sam numer operatora np. nakleić numer i przytwierdzić taśmą klejącą, innym rozwiązaniem może być przyczepienie na rzep zalaminowanej etykiety z numerem operatora. Przepis o rejestracji drona nie dotyczy osób, które mają drona poniżej 250 g, ale co istotne >>bez kamery<<, ponadto na opakowaniu musi znaleźć się informacja, że dron jest dopuszczony do użytku przez dzieci poniżej 14 roku życia, wówczas taki dron jest traktowany w rozumieniu unijnej dyrektywy 2009/48/WE jako zabawka.
Kolejny aspekt na plus, to, to, że nie musisz nawet myśleć o jakichś badaniach lotniczo-lekarskich, w celu uzyskania orzeczenia, nie ma potrzeby od 2021. Podobnie jest z ubezpieczeniem OC, które też nie jest wymagane obecnymi (kwiecień 2021r.) przepisami prawa (ale ma się to zmienić). My osobiście od lat korzystamy z Finansowej Chaty (agencja ubezpieczeń lotniczych Ergo Hestia) i polecamy, powołując się w kontakcie na IRONSKY dostaniecie od nich dodatkowe 10 zł zniżki na ubezpieczenie! Aha, no i nie musisz mieć kamizelki odblaskowej, taki wymóg jest dopiero w kategorii szczególnej przy lotach zgodnych z wybranymi scenariuszami NSTS.
Możesz latać nad ludźmi, ale nie nad zgromadzeniami, czyli w rozumieniu prawa osobami, których zagęszczenie uniemożliwia im swobodne przemieszczanie się np. marsze, protesty, koncerty, festiwale. Minimalny wiek pilota drona to 16 lat, ale Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) planuje obniżenie minimalnego wieku pilota drona do 14 roku życia. Jeśli będziesz rejestrować drona jako osoba niepełnoletnia to niezbędne będzie oświadczenie rodziców lub opiekuna prawnego, którzy muszą wyrazić zgodę. Wzór dokumentu do ULC, zgoda rodzica/ opiekuna prawnego na przystąpienie osoby niepełnoletniej do szkolenia online oraz zdawanie egzaminu online z wiedzy teoretycznej na potrzeby wykonywania operacji systemem bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „otwartej” znajdziesz tutaj do pobrania.
Pamiętaj, to bardzo ważne, przypominamy jeszcze raz, latając dronem z kamerą o masie poniżej 250 gram np. DJI Mini 2 zakładając absolutne minimum czynności do zrobienia przez Ciebie, to musisz jedynie:
Na wstępie wyjaśnijmy różnicę między TOM, a MTOM.
Opiszę to cytując wypowiedź Marka M. znanego wszystkim w branży specjalisty ds dronowych regulacji prawnych, który napisał na jednej z popularnych grup dla droniarzy: “Dożo osób lata popularnymi “miniaczami” w kategorii A1 spełniając jedynie obowiązek rejestracji operatora – no bo kamera, a co jeżeli powiem Wam, że latając ‘miniaczem” musicie mieć jednak kompetencje pilota A1/A3?Wynika to z konstrukcji przepisu UE, który nie powołuje się na masę startową bezzałogowego statku powietrznego (wówczas byłoby ok), a na MAKSYMALNĄ masę startową czyli to, ile BSP może ważyć maksymalnie wraz z obciążeniem użytkowym. “Miniacz” waży nieco poniżej 250g, a producent sprytnie nigdzie nie podaje jego MTOM (nie znalazłem). Producent udostępnia natomiast osłony na śmigła, które sprawiają, iż całość przekracza limit <250 g MTOM. Wniosek zatem jest prosty: MTOM wynosi >250g, chociaż nie wynika to z instrukcji producenta. Tym samym z końcem okresu przejściowego (31 grudzień 2023) “miniacze” wylatują (a w sumie to wlatują) do A3 i latanie w A1 się zakończy, chyba że dostaną one klasę C1 (w co wątpię).Zatem drodzy piloci “miniaczy” – Zachęcam do szybkiego uzyskania kompetencji A1/A3, online i bezpłatnie na drony.ulc.gov.pl. 30 min i po krzyku. Dla dociekliwych: ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 Artykuły 20, 22 i część UAS.OPEN.020″
(…) cytuję dalej kolejny wpis Marka
“To, że MTOM jest >250 g, wrzuca “miniacza” w inny przepis i jednocześnie wymóg posiadania kompetencji pilota A1/A3. To ile faktycznie waży w trakcie lotu przestaje mieć znaczenie. Całość jest spowodowana tym, że przepis UE mówi o MTOM zamiast TOM. Gdyby w przepisie stało TOM wtedy faktycznie waga BSP gotowego do lotu byłaby kluczowa. W obecnym stanie rzeczy, sam fakt, że może ważyć więcej niż 250 g (czyli MTOM >250 g) sprawia, że działa inny przepis. Puki co przejściowy w którym drony o masie startowej < 500 g mogą być eksploatowane w granicach wymogów operacyjnych określonych w sekcji UAS.OPEN.020 pkt 1 w części A załącznika do UE 2019/947 (chodzi o A1), przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych posiadających poziom kompetencji określony przez dane państwo członkowskie (Art 22). Prezes ULC określił te kompetencje jako A1/A3 – Wytyczne Prezesa ULC.”
Zawsze pada pytanie też o odległość, zatem informujemy jeszcze raz, że w kategorii otwartej loty dronami mogą odbywać się TYLKO w zasięgu wzroku pilota drona, zatem realne odległości są zależne m.in. od warunków meteorologicznych, widoczności, ukształtowania terenu, urbanizacji, umiejętności i wzroku osoby pilotującej drona. Uczciwie trzeba przyznać, że z odległości powyżej 150-200 metrów ten dron jest już bardzo słabo widoczny. Przed każdym lotem musisz obowiązkowo zrobić Check-in w aplikacji DroneRadar!
Jeśli lecisz dronem o masie poniżej 250 g np. DJI Mini 3 w przestrzeni powietrznej niekontrolowanej klasy G – do wysokości 120m (+15m od przewyższenia i za zgodą i na potrzeby zarządczy), możesz lecieć nawet bez robienia kursów i egzaminów na stronie drony.ulc.gov.pl, obowiązuje Cię jedynie rejestracja na tej stronie.
Jeśli lecisz dronem o masie poniżej 250 g np. DJI Mini 3 w przestrzeni kontrolowanej lotniska CTR na wysokości od 0 do 30m w odległości od 1 do 6km od lotniska, to musisz mieć już zrobiony kurs i egzamin A1 i/ lub A2, możesz lecieć bez zgody i warunków od PAŻP, misji w PANSA UTM, ale obowiązkowo musisz zrobić Check-In w aplikacji Drone Radar.
Jeśli lecisz dronem o masie poniżej 250 g np. DJI Mini 3 w przestrzeni kontrolowanej lotniska CTR na wysokości powyżej 30m w odległości od 1 do 6km od lotniska, to Twój lot nie jest możliwy (należy mieć NSTS w kategorii szczególnej).
Jeśli lecisz dronem o masie poniżej 250 g np. DJI Mini 3 w przestrzeni kontrolowanej lotniska CTR na dowolnej wysokości w odległości od 0 do 1km od lotniska, to Twój lot nie jest możliwy (należy mieć NSTS w kategorii szczególnej).
Pomogłem?
Jeśli tak, to proszę o ⭐⭐⭐⭐⭐ na Facebooku https://www.facebook.com/ironskypl/reviews
Dla ciebie to minuta, dla Nas ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!
#prawo BVLOS Dealer DJI dji dron dron dla służb dron na prezent drony drony dla rolnictwa drony do smogu drony na ukrainę drony rolnicze drony wojskowe drony w rolnictwie dron z kamerą Europejski scenariusz STS-01 Europejski scenariusz STS-02 FPV jakie są klasy dronów Klasa C0 – kategoria otwarta A1 Klasa C1 – kategoria otwarta A1 Klasa C2 – kategoria otwarta A2 Klasa C3 – kategoria otwarta A3 Klasa C4 – kategoria otwarta A4 Klasa C5 – kategoria otwarta A5 Klasa C6 – kategoria otwarta A6 klasa drona kurs na drona NSTS NSTS-01 NSTS-05 NSTS-06 operator drona pilot drona początkujący dronarz prawo lotnicze scenariusze STS drony sklep z dronami Smog sts topr UAVO ULC Wyścigi Dronów yuneec
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
2 Comments
A jak to wyglada w krajach azjatyckich np Tajlandii?
Mariuszu, wybacz, ale nie jestem w stanie śledziś wszystkich regulacji dronowych w każdym kraju. Sugeruję skontaktować się mailowo z tamtejszym organem państwowym – odpowiednikiem polskiego ULC mailowo, napisz co gdzie jak kiedy chcesz latać jakim dreonem i sądzę że to najlepsza opcja. Sprawdź też tutaj: https://www.droneregulations.info/ Pozdron!