Spis treści
ToggleDJI właśnie oficjalnie wkroczyło na rynek dostaw i logistyki, wprowadzając dziś w Chinach nowy dron!
Świeżo wydany Fly Cart 30 to pierwszy w historii giganta technologicznego dron transportowy, wyposażony w dwie metody dostawy: skrzynię ładunkową i system żurawia.
Nowy dron dostawczy DJI FlyCart 30 przyjmuje konfigurację wielowirnikową 4-osiową z 8-łopatowymi wirnikami, z maksymalną pojemnością ładunku 30 kg w trybie dwóch baterii oraz maksymalnym zasięgiem 16 km przy pełnym obciążeniu. Wyposażenie drona w jedną baterię pozwala zwiększyć pojemność ładunku do 40 kg.
Rekomendowane są jednak dwie baterie, ponieważ są częścią systemu redundancji drona. Jeśli jedna bateria ulegnie awarii w trakcie operacji dostawy, druga może przejąć kontrolę i zapewnić bezpieczny powrót drona.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują inteligentne unikanie przeszkód, podwójny radar, odbiornik sygnału ADS-B oraz wbudowany system spadochronowy umożliwiający kontrolowane opadanie w przypadku awarii krytycznej. W sytuacjach awaryjnych FlyCart 30 pozwala operatorom ustawić wiele bezpiecznych punktów lądowania.
Nowy dron dostawczy DJI jest maszyną do użytku w każdych warunkach pogodowych, posiada ochronę IP55 przed warunkami atmosferycznymi oraz opór na wiatr o maksymalnej prędkości 12 m/s. Dron osiąga maksymalną prędkość lotu 20 m/s i może pozostawać w powietrzu do 18 minut z dwoma samogrzewającymi się bateriami i ładunkiem o wadze 30 kg.
Dron jest wyposażony w system transmisji wideo DJI O3, który zapewnia silny sygnał na odległość do 20 km i ułatwia operacje poza linią wzroku operatora (BVLOS). Jednocześnie, aby sprostać potrzebom transportowym różnych wysokości, zwłaszcza trudno dostępnych obszarów górskich, maksymalna wysokość lotu drona została ustawiona na 6000 metrów.
Jeśli chodzi o metody dostawy obsługiwane przez drona, pierwsza z nich to metoda załadunku kontenerowego. Ten tryb wykorzystuje standardowe kontenery EPP, które są szeroko stosowane w branży opakowań zwrotnych i motoryzacyjnej. Skrzynia ładunkowa może być szybko montowana i demontowana, w ciągu trzech minut, aby ułatwić załadunek i rozładunek materiałów.
A dla sytuacji, w których lądowanie lub start drona może być niebezpieczne, można użyć metody pustego żurawia. Ten oparty na linie system opadania obsługuje zarówno automatyczne, jak i manualne metody kontroli. Maksymalna długość kabla dostawy została ograniczona do 20 metrów, a najszybsza prędkość zwijania wynosi 0,8 m/s.
DJI zaznacza, że wyposażyło drona w inteligentną funkcję antykołysania, skutecznie eliminując kołysanie ładunku i poprawiając ogólną stabilność statku powietrznego. W tym trybie ładunek jest automatycznie zwalniany, gdy dotknie ziemię.
Cena wyjściowa nowego drona dostawczego DJI została ustalona na 17 000$ dolarów w Chinach. Standardowy pakiet zawiera dron FlyCart 30, pilot zdalnego sterowania DJI RC Plus, dwie inteligentne baterie lotnicze oraz stację ładowania i kable. Warto podkreślić, że firma wprowadziła również nową chmurę transportu powietrznego, DJI Transport, aby ułatwić planowanie lotów i zarządzanie wieloma maszynami.
Nie wiemy jeszcze, kiedy DJI udostępni produkt na innych rynkach, ale szersze wdrożenie na pewno nastąpi prędzej czy później!
1. Zarejestrować organizację jako operatora w rejestrze prowadzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (jako osobę prawną) –> https://drony.ulc.gov.pl
2. Przypilnować, żeby pracownicy oddelegowani do pilotowania drona zarejestrowali się jako osoba fizyczna i uzyskali profil operatora (prywatny) i pilota.
3. pracownicy powinni przejść darmowe szkolenie i egzamin na uprawnienia do kategorii otwartej A1/A3 – mogą to zrobić w każdej chwili na swoim profilu pilota.
4. (opcjonalnie) przejść darmowe szkolenie A2 i zgłosić się na płatny egzamin do ośrodka egzaminacyjnego (tutaj lista ośrodków –> https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/prowadzenie-szkolen/5826-lista-podmiotow-egzaminujacych ).
5. (opcjonalnie) – zacząć latać dronami w ramach swojej działalności w praktyce lub/i na symulatorach i w jakiś sposób to dokumentować (udokumentowane doświadczenie przyda się w dalszych krokach).
6. (opcjonalnie) – przeszkolić pilotów do lotów w kategorii szczególnej, do uprawnień STS lub NSTS. Szkolenie do NSTS będzie możliwe w 2024 roku tylko pod warunkiem spełnienia pkt 1. do końca 2023 roku (tutaj artykuł na ten temat –> https://ironsky.pl/31-grudnia-uplywa-termin-skladania-oswiadczen-o-operacji-zgodnej-z-wybranym-scenariuszem-nsts/ )
7. Przygotować koncepcję operacji, instrukcję operacyjną, procedury bezpieczeństwa, procedury na wypadek sytuacji niebezpiecznych i awaryjne oraz plan reagowania w sytuacjach kryzysowych
8. w zależności od charakteru planowanej operacji wybrać uproszczony szablon analizy ryzyka (PDRA) lub przeprowadzić analizę ryzyka planowanej operacji zgodnie z metodologią SORA
9. złożyć wniosek do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wydanie zezwolenia na operację poparty w/w dokumentacją i zebranym doświadczeniem
* opcjonalne punkty 4, 5, 6 będą pozytywnie punktowały na etapie wnioskowania o Zezwolenie Prezesa ULC na loty maszyną cięższa niż 25 kg. ULC może nie być przychylny do wydania zgody na latanie dronem “ciężarowym” zespołowi bez doświadczenia w lataniu dronem kilogramowym.
663 944 151
519 410 610
503 503 517
biuro@ironsky.pl
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.