Spośród uprawnień do lotów w kategorii otwartej (lotów o niskim ryzyku) wagą ciężką jest podkategoria A3. Podkategorie “lżejsze” omówiliśmy w poprzednich artykułach o A1 i A2.
Na co pozwala uprawnienie do lotów w podkategorii A3?
Uprawnienie A3 pozwala:
używać drona o masie do MTOM < 25 kg (dron klasy C2, C3 i C4),
wykonywać lot w zasięgu wzroku pilota (VLOS) lub obserwatora stojącego przy nim, np. w przypadku, gdy pilot korzysta z gogli do lotu FPV
Na co nie pozwala uprawnienie A3?
Uprawnienie A3 nie pozwala na:
loty powyżej 120 m nad miejscem startu lub w odległości większej niż 120 m mierzonej prostopadle do zbocza w przypadku przelotów nad nierównym terenem
przelot i zawis nad zgromadzeniami osób
przelot i zawis nad osobami postronnymi
loty dronem o MTOM > 25 kg
loty poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS)
loty w odległości mniejszej niż 150 m od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
Jak zdobyć uprawnienie A3?
Żeby zdobyć uprawnienie do wykonywania lotów w podkategorii A3 należy:
zarejestrować się w systemie Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako osoba fizyczna uzyskując profil operatora (Twoją małą linię lotniczą) i profil pilota (czyli osoby zatrudnionej przez Twoją linię lotniczą do pilotowania drona 🙂 ). Rejestracji możesz dokonać klikając tutaj.
na profilu pilota wybrać opcję “Przejdź szkolenie A1/A3”,
po zakończeniu szkolenia online A1/A3 (w formie prezentacji) zaliczyć egzamin online w formie testu,
pobrać i zapisać (najlepiej w telefonie) “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” klikając opcję “Pokaż potwierdzenie ukończenia szkolenia A1/A3”
Jak prawidłowo wykonać lot w podkategorii A3?
Poniżej dodatkowe fakty, o których należy pamiętać przygotowując się do lotu w podkategorii A3:
sprawdź czy warunki meteo są odpowiednie dla Twojego drona i Twoich umiejętności,
sprawdź lokalne ograniczenia przestrzeni powietrznej i zastosuj się do nich
miej ze sobą “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” (w formie papierowej lub pdf)
przeanalizuj otoczenie pod kątem występowania osób postronnych oraz niebezpiecznej infrastruktury
zadbaj o to, by w planowany obszar lotu nie wtargnęła żadna osoba postronna
utrzymuj drona w odległości poziomej minimum 30 m od osoby postronnej w przypadku jej wtargnięcia w obszar wykonywania operacji
Jakim dronem mogę latać w podkategorii A3?
Pilot chcący wykonać lot w podkategorii A3 może wykorzystać tylko te drony, które oznaczone są etykietą zgodności z klasą C2, C3 lub C4. . Poniżej grafiki przedstawiające wymagania techniczne dla klas C2, C3 i C4 oraz znane nam modele, które je spełniają:
Infografika – drony kategoria otwarta A3 – klasa C2 -IRONSKY.PL
klasa C2 –> DJI Matrice M30 w wersji europejskiej
klasa C2 –> DJI Matrice M30T w wersji europejskiej
klasa C2 –> DJI Mavic 3E w wersji europejskiej
klasa C2 –> DJI Mavic 3T w wersji europejskiej
klasa C2 –> DJI Mavic 3M w wersji europejskiej
Infografika – drony kategoria otwarta A3 – klasa C3 -IRONSKY.PL
klasa C3 –> Matrice 350 RTK
Infografika – drony kategoria otwarta A3 – klasa C4 -IRONSKY.PL
klasa C4 –> tutaj trafią drony, które okażą się “zbyt stare” by sprostać wymaganiom klas od C0 do C3 oraz konstrukcje modelarskie
Czy będzie latać modelami większymi jak DJI Matrice 350 RTK w obszarach zabudowanych?
Odpowiedź brzmi tak, jeżeli:
dron zostanie zmodyfikowany w sposób by był zgodny z klasą C5 (na rynku mogą się pojawić zestawy, które mają umożliwiać konwersje maszyn z klasy C3 na C5)
pilot uzyska uprawnienie do sterowania dronem klasy C5. Uprawnienie, które to umożliwi to STS-01. Z racji większego ryzyka jakie generuje wlot takim ciężkim dronem w obszar zabudowany mówimy tu już nie o lotach w kategorii otwartej tylko szczególnej … ale ten temat poruszamy w kolejnym artykule z cyklu.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Inżynier z krwi i kości. Projektuje, buduje, tworzy cuda. Uwielbiany przez kursantów IRONSKY za doskonałe i zrozumiałe dla nowicjuszy podejście do tematu dronów. Po godzinach projektuje 3D i gra na pianinie.