Porady, Przepisy prawne, Sprzęt

Uprawnienia A3 i drony klas C3 oraz C4

Spośród uprawnień do lotów w kategorii otwartej (lotów o niskim ryzyku) wagą ciężką jest podkategoria A3. Podkategorie “lżejsze” omówiliśmy w poprzednich artykułach o A1 i A2.

Na co pozwala uprawnienie do lotów w podkategorii A3?

Uprawnienie A3 pozwala:

  • używać drona o masie do MTOM < 25 kg (dron klasy C2, C3 i C4),
  • wykonywać lot w zasięgu wzroku pilota (VLOS) lub obserwatora stojącego przy nim, np. w przypadku, gdy pilot korzysta z gogli do lotu FPV

Na co nie pozwala uprawnienie A3?

Uprawnienie A3 nie pozwala na:

  • loty powyżej 120 m nad miejscem startu lub w odległości większej niż 120 m mierzonej prostopadle do zbocza w przypadku przelotów nad nierównym terenem
  • przelot i zawis nad zgromadzeniami osób
  • przelot i zawis nad osobami postronnymi
  • loty dronem o MTOM > 25 kg
  • loty poza zasięgiem wzroku pilota (BVLOS)
  • loty w odległości mniejszej niż 150 m od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych

Jak zdobyć uprawnienie A3?

Żeby zdobyć uprawnienie do wykonywania lotów w podkategorii A3 należy:

  • zarejestrować się w systemie Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako osoba fizyczna uzyskując profil operatora (Twoją małą linię lotniczą) i profil pilota (czyli osoby zatrudnionej przez Twoją linię lotniczą do pilotowania drona 🙂 ). Rejestracji możesz dokonać klikając tutaj.
  • na profilu pilota wybrać opcję “Przejdź szkolenie A1/A3”,
  • po zakończeniu szkolenia online A1/A3 (w formie prezentacji) zaliczyć egzamin online w formie testu,
  • pobrać i zapisać (najlepiej w telefonie) “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” klikając opcję “Pokaż potwierdzenie ukończenia szkolenia A1/A3”

Jak prawidłowo wykonać lot w podkategorii A3?

Poniżej dodatkowe fakty, o których należy pamiętać przygotowując się do lotu w podkategorii A3:

  • oznacz drona swoim numerem operatora,
  • zrób przegląd techniczny drona (kontrola przedstartowa)
  • sprawdź czy warunki meteo są odpowiednie dla Twojego drona i Twoich umiejętności,
  • sprawdź lokalne ograniczenia przestrzeni powietrznej i zastosuj się do nich
  • miej ze sobą “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” (w formie papierowej lub pdf)
  • przeanalizuj otoczenie pod kątem występowania osób postronnych oraz niebezpiecznej infrastruktury
  • zadbaj o to, by w planowany obszar lotu nie wtargnęła żadna osoba postronna
  • utrzymuj drona w odległości poziomej minimum 30 m od osoby postronnej w przypadku jej wtargnięcia w obszar wykonywania operacji

Jakim dronem mogę latać w podkategorii A3?

Pilot chcący wykonać lot w podkategorii A3 może wykorzystać tylko te drony, które oznaczone są etykietą zgodności z klasą C2, C3 lub C4. . Poniżej grafiki przedstawiające wymagania techniczne dla klas C2, C3 i C4 oraz znane nam modele, które je spełniają:

Infografika - drony kategoria otwarta A3 - klasa C2 -IRONSKY.PL
Infografika – drony kategoria otwarta A3 – klasa C2 -IRONSKY.PL
  • klasa C2 –> DJI Matrice M30 w wersji europejskiej
  • klasa C2 –> DJI Matrice M30T w wersji europejskiej
  • klasa C2 –> DJI Mavic 3E w wersji europejskiej
  • klasa C2 –> DJI Mavic 3T w wersji europejskiej
  • klasa C2 –> DJI Mavic 3M w wersji europejskiej
Infografika – drony kategoria otwarta A3 – klasa C3 -IRONSKY.PL
  • klasa C3 –> Matrice 350 RTK
Infografika - drony kategoria otwarta A3 - klasa C4 -IRONSKY.PL
Infografika – drony kategoria otwarta A3 – klasa C4 -IRONSKY.PL
  • klasa C4 –> tutaj trafią drony, które okażą się “zbyt stare” by sprostać wymaganiom klas od C0 do C3 oraz konstrukcje modelarskie

Czy będzie latać modelami większymi jak DJI Matrice 350 RTK w obszarach zabudowanych?

Odpowiedź brzmi tak, jeżeli:

  • dron zostanie zmodyfikowany w sposób by był zgodny z klasą C5 (na rynku mogą się pojawić zestawy, które mają umożliwiać konwersje maszyn z klasy C3 na C5)
  • pilot uzyska uprawnienie do sterowania dronem klasy C5. Uprawnienie, które to umożliwi to STS-01. Z racji większego ryzyka jakie generuje wlot takim ciężkim dronem w obszar zabudowany mówimy tu już nie o lotach w kategorii otwartej tylko szczególnej … ale ten temat poruszamy w kolejnym artykule z cyklu.