Spis treści
ToggleInformujemy, że produkcja modelu DJI Dock 1 została zakończona. Produkt oficjalnie nie będzie już dłużej dostępny w polskiej dystrybucji. W związku z tym, że z dniem 08.01.2024r dowiedzieliśmy się, że DJI DOCK kończy swój żywot, postanowiliśmy opisać Wam czym prędzej nadchodzącą nowość w postaci ulepszonej wersji, której premiera wkrótce w tym roku. Mowa o następcy, czyli DJI DOCK 2: mniejszy, lżejszy, łatwiejszy w transporcie, z większym zasięgiem, dłuższym czasem lotu i kilka innych aspektów. Sprawdź!
Do DJI Dock 2 wspierane są tylko i wyłącznie Matrice 3D oraz Matrice 3TD różnią się one kamerami, różnice pokazane są na poniższej tabelce. Matrice 3D może być używany do precyzyjnych misji pomiarowych i mapowania natomiast Matrice 3DT może być używany do operacji/inspekcji związanych z bezpieczeństwem publicznym.
Można łatwo wywnioskować że litera “D” odnosi się do wersji drona z Dockiem.
Model drona DJI | Matrice 3TD | Matrice 3D |
Szeroki kąt | 1/1,32 cala CMOS 48Mpx | 4/3 cala CMOS 20Mpx (mechaniczna migawka) |
Wąski kąt | 1/2 cala CMOS 12Mpx 56 krotny zoom hybrydowy | 1/2 cala CMOS 12Mpx |
Termowizja | 640×512 @30fps | Brak |
DJI Dock 2 może współpracować z platformą DJI FlightHub 2. Podobnie jak DJI
Dock 1, DJI Dock 2 obsługuje również Cloud API które umożliwia zewnętrznym
programistom tworzenie platform chmurowych do zarządzania/obsługi DJI Dock 2.
DJI Matrice 3D oraz DJI Matrice 3DT wyposażone są w E-port który umożliwia
montaż ładunków (akcesoriów) firm trzecich.
Dzięki zastosowaniu szerokiego obiektywu (ekwiwalent 24mm) oraz dużej matrycy
micro 4/3 cala w Matrice 3D nadaje się on do monitorowana postępu budowy,
pomiaru robót ziemnych, monitorowanie trzęsień ziemi osuwisk, śnieżyc oraz wiele
więcej. Matrice 3DT wyposażony w kamerę termowizyjną może być
wykorzystywany do patrolowania terenu w celach bezpieczeństwa, reagowania na
sytuacje awaryjne lub do prowadzenia autonomicznych inspekcji.
Minimalny odstęp czasowy pomiędzy operacjami w przypadku DJI Dock 2 wynosi
32 minuty (ładowanie od 20% do 90%)
Minimalny odstęp czasowy pomiędzy operacjami w przypadku DJI Dock wynosi
25 minut (ładowanie od 10% do 90%)
Tak, wszystkie opcję są wspierane w czasie rzeczywistym.
Wersja DJI DOCK | DJI Dock 2 | DJI Dock 1 |
Waga | 34kg | 105kg |
Wymiary | Dock otwarty 1228 x 583 x 412 mm Dock zamknięty 570 x 583 x 465 mm | Dock otwarty 1675 x 885 x 735 mm Dock zamknięty 800 x 885 x 1065 mm |
Wejście napięciowe | 100~240 V, 50/60 Hz | 100~240 V, 50/60 Hz |
Moc wejściowa | Maksymalnie 1000W | Maksymalnie 1500W |
Zakres temperatury | -25°C ~ 45°C | -35°C ~ 50°C |
Norma IP | IP55 | IP55 |
Maksymalny wysokość startu | 2500 m AGL | 4000 m AGL |
Maksymalny zasięg operacyjny (promień) | 10 km | 7 km |
Ładowanie | 32 minuty (20% – 90%) | 25 minut (10%-90%) |
Cykle akumulatorów | 400 | 400 |
Zasilanie awaryjne | Do 5 godzin | Do 5 godzin |
Developerzy | Cloud API + edge computing | Cloud API + edge computing |
Żeby dobrze zobrazować różnice pomiędzy niby podobnymi w zakresie parametrów dronami postanowiliśmy zrobić zestawienie tabelaryczne. Dzięki temu od razu zobaczysz w czym konkretna wersja jest lepsza lub gorsza.
Wersja drona DJI | Matrice 3TD | Mavic 3T | Matrice 30T Dock Version |
Waga z akumulatorami | 1410 g | 920 g | 3870 g |
Wymiary (rozłożony) | 335 x 398 x 153 mm | 347,5 x 283 x 107,7 mm | 470 x 585 x 246 mm |
Maksymalna prędkość pozioma | 21 m/s = 75,6 km/h | 21 m/s = 75,6 km/h | 23 m/s = 82,8 km/h |
Maksymalna odporność prędkość wiatru | podczas pracy 12m/s = 43,2 km/h podczas lądowania lub startu 8 m/s = 28,8 km/h | podczas pracy, startu oraz lądowania 12 m/s = 43,2 km/h | podczas pracy, startu oraz lądowania 12 m/s = 43,2 km/h |
Maksymalny czas lotu | 50 minut | 45 minut | 40 minut |
Maksymalny czas zawisu | 40 minut | 38 minut | 35 minut |
Norma IP | IP54 | Brak normy | IP55 |
Zakres temperatury | -20°C ~ 45 °C | -10°C ~ 40°C | -20°C ~ 50 °C |
Szeroki kąt kamery | 1/1,32 cala CMOS 48Mpx | 1/2 cala CMOS 48Mpx | 1/2 cala CMOS 12Mpx |
Wąski kąt | 1/2 cala CMOS 12Mpx | 1/2 cala CMOS 12Mpx | 1/2 cala CMOS 48Mpx |
Zoom | 56 krotny hybrydowy | 56 krotny hybrydowy | x5 – x16 optyczny |
Termowizja | 640 x 512 @30 fps | 640 x 512 @30 fps | 640 x 512 @30 fps |
Moduł laserowy | Brak | Brak | Wsparcie |
Kamera FPV | Brak | Brak | Wsparcie |
Na wstępie warto zadać sobie pytanie – jak latać DOCKIEM zgodnie z regulacjami 2024? W skrócie mamy 3 opcje analizując pierwszą wersję Docka, bo nie wiemy jaką klasę dostanie Dock 2.
1) Latanie w kategorii otwartej w A2 bo dron Matrice 30T dostał klasę C2 w związku z tym musimy wykonywać nim lot wg klasy, A2 pozwala wyłącznie na ograniczony lot i to w dodatku w zasięgu wzroku, bo w kategorii otwartej nie można wykonywać lotów BVLOS
2) Latanie zgodnie z NSTS, ale tutaj problem się pojawia bo oświadczenie operatora BSP można było składać wyłącznie do końca 2023 roku, w związku z tym jeśli nie macie pod kogo “się podpiąć” z oświadczeniem lub numerem operatora to jest to awykonalne
3) Jedyne słuszne rozwiązanie – loty w kategorii szczególnej. Skoro w kategorii szczególnej wg nowych regulacji STS01/STS02 wymagają lotów dronami klasy C5/C6 a studiowany przez nas Matrice 30T (wersja dock) ma klasę C2 pozostaje tylko i wyłącznie – Analiza Ryzyka Metodologią SORA. Długotrwały i kosztowny proces, ale realny do zrobienia. Mamy od tego swoich specjalistów, ale czas jest wymagany i mocna współpraca w dostarczaniu istotnych danych do jej sporządzenia.
Przed instalacją docka Klient musi m.in.:
Po stronie serwisantów DJI DOCK jest:
Poniżej info co to jest ERP:
Plan działań w sytuacjach awaryjnych (ERP – Emergency Response Plan) określa się w przypadku utraty kontroli nad operacją. Są to sytuacje awaryjne, w których operacja nie jest w stanie możliwym do odzyskania i w których:
INOP/ERP i wszystkie procedury do nich wpisane to “żywy organizm” i trzeba do nich wracać, zmieniać, poprawiać – nie jest to dokument stworzony raz i schowany do szuflady na rok. Trzeba go aktualizować co jakiś czas więc zaleca się o wyznaczenie wśród swoich ludzi by tego pilnował.
Nawet standardowy INOP wymaga jakichś danych wejściowych, minimum:
Zgodnie z UAS.NSTS-06.070 Obowiązki operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego
Oprócz obowiązków określonych w sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE operator systemu bezzałogowego statku powietrznego:
1. Sporządza instrukcję operacyjną zgodnie z dodatkiem 5 załącznika do rozporządzenia do 2019/947/UE.
2. Zapewnia adekwatność procedur bezpieczeństwa i procedur awaryjnych.
– to trzeba zapewnić przez symulacje lub próby w locie, z głowy tego nie wymyślimy więc ja zaproponujemy jakieś procedury ogólne a ich ostateczna forma będzie zależała od tych prób i symulacji, które przeprowadzicie.
3. Opracowuje plan działania w sytuacjach awaryjnych odpowiedni dla operacji, obejmujący co najmniej:
1) plan ograniczenia eskalacji skutków sytuacji awaryjnej;
2) warunki powiadamiania właściwych organów i organizacji;
3) kryteria identyfikacji sytuacji awaryjnej;
4) określenie obowiązków pilota bezzałogowego statku powietrznego oraz wszelkich innych członków personelu odpowiedzialnych za realizację obowiązków istotnych z punktu widzenia operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.
– to jest właśnie ERP, na które składają się również pewne procedury (np. pożarowe), do czynności identyfikacji sytuacji awaryjnej, powiadamiania organów, policji, robienia resuscytacji itd. potrzebne są informacje trochę dokładniejsze o firmie klienta, o tym czy mają jakieś wewnętrzne procedury, w które można by się “włączyć” przy okazji, czy wyznaczać do tych celów osobny personel, czy już jest wyznaczony (jak np. wewnętrzna straż pożarna).
Proszę pamiętać że dokumenty INOP/ERP i wszystkie procedury do nich wpisane to “żywy organizm”
i trzeba do nich wraca, zmieniać, poprawiać – nie jest to dokument stworzony raz i schowany do szuflady na rok. Nauczyliśmy się tego już przy konsultacjach z ULC i klientami, że trzeba go aktualizować przynajmniej raz na miesiąc więc od razu sugerujemy kogoś wyznaczyć wśród swoich ludzi by tego pilnował.
1) Potrzebuję aby możliwe dokładnie zaznaczyć obszar, nad którym loty mają być wykonywane. Może być w paint obrysowane na mapie google.
2) Jaka wysokość lotu (AGL) jest pożądana?
3) Jaka jest dokładna masa startowa eksploatowanego BSP, w setupie używanym do lotu.
4) Największy osiągalny rozmiar BSP, liczony od maksymalnie wysuniętej krawędzi śmigła (czubek), do maksymalnie wysuniętej krawędzi śmigła (czubek) na przeciwległym silniku.
5) Czy teren, nad którym chcemy latać jest dostępny dla osób postronnych?
6) Czy teren, nad którym chcemy latać jest ogrodzony?
7) Zaznaczyć na mapie miejsce startu i lądowania oraz pozycję pilota.
8) Loty mają być wykonywane w zasięgu wzroku (VLOS – pilot lub obserwator cały czas widzi lub ma możliwość dostrzeżenia drona w powietrzu), czy BVLOS (poza zasięgiem wzroku pilota i obserwatora)?
9) Czy dron posiada system ADSB i jeśli tak, to jaki (IN/OUT)?
10) Czy jest przewidziana możliwość doposażenia drona w spadochron?
11) Czy teren nad którym planowane są loty należy tylko do firmy X, czy jest współdzielony z innymi firmami?
12) Czy jest jakaś przewidziana częstotliwość lotów, np. co godzinę lub incydentalnie w miarę zapotrzebowania?
13) Czy loty będą wykonywane zarówno w dzień jak i w nocy?
14) Jaki jest charakter lotu – opisać po co loty będą wykonywane.
15) Czy na oblatywanym terenie znajdują się jakieś wysokie przeszkody (powyżej 30m)? Jeśli tak, to zaznaczyć na mapie i podać ich wysokość.
16) Czy lot ma się odbywać po z góry ustalonej trasie w sposób automatyczny pod nadzorem, z możliwością przejęcia sterowania ręcznego czy jedynie w sposób manualny, a może obie sytuacje mogą wystąpić w zależności od potrzeby?
17) Jeżeli są jakieś kwestie istotne dla firmy X, które należy uwzględnić w planowaniu lotu – proszę je opisać.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu, mamy nieocenione doświadczenie przy tak specyficznym produkcie jakim są stacje dokujące, wprowadziliśmy już na rynek wiele DJI DOCK w pierwszej wersji. Skorzystaj z naszej wiedzy nie tylko sprzętowej, ale też w zakresie prawa lotniczego dotyczącej dokumentacji, analizy ryzyka niezbędnej do wprowadzenia w pełni zautomatyzowanych lotów dronami.
☎ Mikołaj 503 503 517
☎ Kuba: 663 944 151
☎ Darek: 519 410 610
✉️ sklep@ironsky.pl
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.