Spis treści
ToggleJeśli od razu pilnie szukasz odpowiedzi, gdzie i jak możesz latać dronem wyścigowym zjedź do połowy artykułu, będzie tam widoczny czerwony tytuł: “Gdzie i jak mogę latać dronem wyścigowym DJI FPV? – trzy sposoby”
Pomimo 15 lat na rynku i zdobyciu ogromnej popularności, do tej pory modele marki DJI znajdowały zastosowanie w branży filmowej, fotograficznej, geodezji, rolnictwie czy szeroko rozumianym przemyśle. Kultowa już seria quadrocopterów Phantom stała się ikoną pojęcia drona – dosłownie. Dowodem na to może być fakt, iż 99% ikonek na tematycznych stronach internetowych przedstawia sylwetkę właśnie Phantoma, przypadek?
W międzyczasie, gdzieś w garażach, piwnicach, czy warsztatach na całym świecie, równolegle z marką DJI prężnie rozwijała się nowa dziedzina sportu lub jak niektórzy twierdzą – e-sportu, tj. wyścigi dronów. Z każdym rokiem przybywa miłośników tej dyscypliny. Cechy, które wyróżniają większość fanów tego sportu to umiejętność samodzielnego konstruowania “latających wyścigówek”, oraz refleks i zwinne palce często trenowane miesiącami, a nawet latami.
Do tej pory, seryjna produkcja dronów przeznaczonych do wyścigów nie cieszyła się wielką popularnością – może oprócz uwielbianych w branży mini dronów typu Tiny Whoop (które osobiście nazywam dronami “sparingowymi”). Moim zdaniem przyczyną był fakt iż większość pasjonatów drone racingu woli zbudować swojego ścigacza samodzielnie niż latać na gotowcu. Takie podejście ma wiele zalet:
Może jeszcze wyjaśnijmy podstawy, bo mogą to również czytać zupełnie nowi adepci droniarstwa i należy wyjaśnić czym jest w ogóle lot FPV?
RC FPV (z ang. Remote Controlled First Person View) – dziedzina modelarstwa RC (zdalnie sterowanego) polegająca na tym, że pilot – sterując dronem – ma podgląd na żywo z kamery umieszczonej na dronie. Tym sposobem pilotujący drona ma wrażenie, jakby był w jego kabinie.
Powyższe aspekty sprawiały, że producenci dronów niezbyt często stawiali sobie jako priorytet stworzenie modeli dla zawodników sportów dronowych. Co prawda znane firmy takie jak Emax, Hubsan, czy Walkera od dawna mają w swojej ofercie wyścigówki, ale nie spotkałem się z sytuacją by na wyścigach istotnych rangą ktoś nimi latał. Poza tym, nie tylko osiągi ale i sam ich design nie był oszałamiający. Mówcie co chcecie, wyglądem wyścigów się nie wygrywa jednak nie raz widziałem w swoim życiu rasowego drona wyścigowego skonstruowanego przez profesjonalistę – taka maszyna budzi szacunek na tyle, że gdybym był dronem typu Mavic Mini to na jego widok bym się rozpłakał ze strachu 😀 – mimo niewielkich rozmiarów to są prawdziwe bestie!
Jak w tym wszystkim odnajduje się firma DJI? Pierwszymi jej produktami dedykowanymi do wyścigów dronów były podzespoły do budowy maszyn sportowych. Zostały wprowadzone na rynek kilka lat temu. Dziś jednak ciężko je znaleźć na oficjalnej stronie producenta, może dlatego, że nie stały się zbyt popularne. Dlaczego? Odpowiedź znalazłem szybko. Zestaw SNAIL czyli “zoptymalizowany układ napędowy” – bo tak o zestawie silnik + śmigło + ESC mówi producent – pozwala osiągać prędkość 140 km/h. Takie osiągi nie robią wrażenia pośród światowej klasy zawodników.
Później DJI zaproponowało cyfrowy system FPV umożliwiający nagrywanie i przesył video w czasie rzeczywistym na autorskie gogle. Wielu zawodników w przeszłości miało dreszcze na myśl o sygnale cyfrowym ze względu na opóźnienia – w wyścigach, gdzie kluczową rolę odgrywa koordynacja “oko-ręka” opóźnienia sygnału video są niedopuszczalne. Nowy system DJI o opóźnieniu zaledwie 28ms/4km przekonał do siebie niezłą rzeszę osób, które do tamtej pory ufały tylko sygnałowi analogowemu. Niektórzy piloci zaczęli przesiadać się z popularnych gogli FatShark na te, które zaoferował DJI.
W skrócie:
Manualne loty FPV mogą onieśmielać nawet ekspertów. To właśnie dlatego DJI FPV ma funkcję awaryjnego hamowania i zawisu. Po prostu naciśnij przycisk na aparaturze sterującej podczas lotu w dowolnym trybie i z dowolną prędkością, a dron w ciągu zaledwie kilku sekund zatrzyma się i stabilnie zawiśnie w miejscu.
Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym pilotem FPV, czy całkowicie początkującym użytkownikiem, DJI FPV oferuje 3 intuicyjne tryby lotu, dzięki którym każdy może latać z odpowiednią pewnością siebie już od pierwszego dnia.
Poczuj dreszcz immersyjnego lotu, który umożliwiają Gogle V2 oraz superszerokie pole widzenia DJI FPV 150°. Transmisja wideo sięgająca 120 FPS zapewnia ultrapłynny podgląd Twojego lotu w czasie rzeczywistym.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wywodzącymi się z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019r. oraz wytycznymi Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce istnieją trzy możliwości wykonania legalnego lotu FPV.
Żeby zacząć należy stworzyć sobie profil operatora i pilota na portalu drony.ulc.gov.pl . Tam trzeba przejść szkolenie online na podkategorię A1/A3 następnie zdając test – również online – ze zdobytej wiedzy teoretycznej. Jeżeli udzielimy przynajmniej 75% dobrych odpowiedzi uzyskamy zaliczenie. Wtedy ze swojego internetowego profilu można pobrać “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online”. Ten dokument należy zawsze zabierać ze sobą na loty.
Wspomniane we wstępie rozporządzenie podaje, że:
Jeżeli jesteś lub zostaniesz członkiem klubu modelarstwa lotniczego, który oświadczył przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Lotniczego, że w ramach działalności klubu loty będą wykonywane zgodnie ze scenariuszem NSTS-01 to w miejscach wyznaczonych przez klub/stowarzyszenie możesz wykonywać loty FPV na zasadach opisanych w drugim sposobie. Nie musisz jednak do tego przechodzić szkolenia.
Przygodę z lotami w kategorii szczególnej zaczyna się podobnie jak w kategorii otwartej omówionej wcześniej, czyli od utworzenia własnego profil operatora i pilota na portalu drony.ulc.gov.pl . Tam nadal konieczne jest przerobienie szkolenia online na podkategorię A1/A3 i zaliczenie testu.
Z posiadanymi numerami operatora oraz “potwierdzeniem zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” na podkategorię A1/A3 należy zgłosić się do uprawnionego ośrodka szkoleniowego (np. IRONSKY) w celu przejścia dwunastogodzinnego szkolenia teoretycznego oraz czterogodzinnego szkolenia praktycznego zakończonych egzaminami z teorii i praktyki. Po wszystkim IRONSKY wydaje certyfikat kompetencji uprawniający do wykonywania lotów w omawianej kategorii.
Możesz latać FPV:
Twój Mavic już Ci nie wystarcza? Chcesz poczuć się jakbyś siedział wewnątrz drona? Szukasz nowego rodzaju ujęć lotniczych? Lubisz szybko latać?
Zapisz się już teraz na prawdopodobnie pierwszy taki autorski kurs w Polsce i zostań pilotem drona wyścigowego. Z dniem 1 marca 2021r rozpoczęliśmy zbieranie pierwszej pilotażowej grupy na szkolenia z dronów FPV. Kurs będzie podzielony na 3 części wtajemniczenia, dla początkujących zupełnie od zera, średnio zaawansowanych oraz zaawansowanych oblatywaczy swoich quadów. Tu nie ma miejsca na suche gadanie i „szybki kursik online”, tu trzeba wyjść w teren, tu trzeba cierpliwości, tu trzeba czasu, tu trzeba pasji, którą być może dzięki nam odkryjesz. W planie warsztatów m.in. porządny symulator, później przesiadka na TinyWhoopy, warsztaty z budowy drona wyścigowego, pierwsze kroki na swoich sprzętach, pidowanie i kolejne przygody.
Dbamy o markę IRONSKY, dlatego wszystkie Nasze szkolenia prowadzone są przez ekspertów ze swojej dziedziny. Warsztaty na temat dronów wyścigowych będą prowadzone przez jednego z najlepszych polskich pilotów dronów wyścigowych. Szczegóły wkrótce – to nie byle kto 😉
Chętnych na taki kurs prosimy o zgłoszenia (luzik – bez zobowiązań) przez powyższy przycisk, skontaktujemy się w najbliższych dniach by przedstawić konkretną propozycję takiego szkolenia.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
3 Comments
“Jeżeli jesteś lub zostaniesz członkiem klubu modelarstwa lotniczego, który oświadczył przed Prezesem Urzędu Lotnictwa Lotniczego, że w ramach działalności klubu loty będą wykonywane zgodnie ze scenariuszem NSTS-01 to w miejscach wyznaczonych przez klub/stowarzyszenie możesz wykonywać loty FPV na zasadach opisanych w drugim sposobie. Nie musisz jednak do tego przechodzić szkolenia.”
Prawdopodobnie bzdura. Z informacji jakie uzyskałem od ULC nie ma ograniczenia do miejsca wyznaczonego przez klub chociażby z tego powodu, że członkami mogą być ludzie z całej polski i nie raczej nie będzie to ograniczane…
Wniosek do ULC mojego stowarzyszenia został wysłany do ULC i zobaczymy jakie finalnie będzie rozwiązanie.
“Latanie tylko na terenie aeroklubu ciągle w tym samym miejscu.”
Informacje jakie uzyskałem z ULC gdy zacząłem zakładać stowarzyszenie przeczą tej informacji. Z moich informacji wynika, iż ULC nie będzie ograniczał w ten sposób…
Czy spotkaliście się podczas kursów lub ogólnie w trakcie całej kariery lataniem dronem fpv, że ktoś miał problem z błędnikiem podczas lotu? Kupiłem w ostatnim czasie Dji Fpv i nie jestem w stanie nawet samouczkiem latać bo od razu mi błędnik wariuje i mam mdłości, głowa pęka. Czy spotkaliście się z taką sytuacją i czy macie ewentualnie jakieś rady dla takich osób?