Nowe prawo dla dronów. Przepisy dronowe w 2023 roku – kategoria otwarta. Gdzie mogę latać dronem w A1, A2, A3?
Nowe prawo europejskie dotyczące dronów obowiązuje już od 31 grudnia 2020 r. Pamiętaj, zawsze aktualne informacje i szczegóły znajdziesz też na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w zakładce drony: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony. Wszystkie akty prawne można znaleźć na stronie ULC: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie- przepisow-ue/4944-akty-prawne oraz na stronach Komisji Europejskiej: https://eur- lex.europa.eu/homepage.html
Rejestracja operatora drona 2023r. Gdzie i jak zarejestrować drona do lotów w kategorii otwartej?
Podstawową istotną zmianą w prawie dronowym w stosunku do przepisów z 2020 roku jest Obowiązek Rejestracji Operatora Systemu Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP) wykonującego operacje w kategorii „otwartej” i „szczególnej”. Operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych umieszczają swój numer rejestracyjny na każdym swoim BSP. Zarejestruj się na stronie https://drony.ulc.gov.pl/ jako operator – osoba fizyczna i zgłoś do potwierdzenia profil pilota BSP.
Musisz podać email i telefon, następnie na wskazany adres email zostanie do Ciebie wysłany email z adresu [email protected] o tytule „ULC – link aktywacyjny” znajdziesz tam indywidualny kod aktywacyjny, będąc na swoim mailu kliknij w niebieski przycisk „aktywuj”, który przekieruje cię ponownie na stronę ULC, gdzie ustalisz hasło i podasz kod aktywacyjny.
Operatorem może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna. Po rejestracji jako operator uzyskuje się unikalny numer operatora. Numer ten należy umieścić na każdym dronie do którego wymagana jest rejestracja.
Przeczytaj też: Jak zarejestrować drona w 2022? Obowiązkowa rejestracja dronów w ULC – co, gdzie, jak?
Osoba fizyczna po zarejestrowaniu się jako operator gdzie uzyskuje również dostęp do profilu pilota. Z profilu pilota można przystąpić do szkolenia oraz egzaminu online na podkategorię otwartą A1/A3, a następnie do części szkolenia teoretycznego na podkategorię otwartą A2. Osoba fizyczna może również wygenerować wniosek o konwersję posiadanego ważnego świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego UAVO na uprawnienia wynikające z regulacji UE. Wniosek taki należy podpisać i dostarczyć drogą tradycyjną lub elektroniczną (ePUAP) do ULC.
Osoba prawna po zarejestrowaniu się jako operator nie ma dostępu do profilu pilota, który jest dostępny jedynie dla osób fizycznych. Jeśli osoba prawna wykorzystuje bezpośrednio do operacji członków personelu (pilotów) to każdy z nich musi się zarejestrować indywidualnie w systemie. Osoba prawna, angażując pilotów bezpośrednio w operację, we własnym zakresie prowadzi ich spis oraz upewnia się, że mają odpowiednie kompetencje.
Jaki numer mam umieścić na dronie i w jaki sposób?
Na dronie należy umieścić numer operatora wygenerowany podczas rejestracji, o czym pisaliśmy powyżej. Numer musi być umieszczony w sposób czytelny, odporny na zniszczenia i widoczny podczas kontroli. Jeśli rozmiar statku powietrznego nie pozwala na umieszczenie znaku w widoczny sposób na kadłubie lub reprezentuje on odwzorowanie modelarskie prawdziwego statku powietrznego, na którym umieszczenie oznaczenia mogłoby zepsuć realizm odwzorowania to dopuszcza się oznaczenie wewnątrz komory akumulatora (jeśli jest do niej dostęp).
Czym się rożni numer operatora od numeru pilota drona?
Numer pilota to unikalny numer dokumentu potwierdzającego kompetencje operatora do wykonywania operacji. Numer operatora to unikalny numer umożliwiający identyfikację zarejestrowanego operatora. Na dronie należy umieścić numer operatora wygenerowany podczas rejestracji, o czym pisaliśmy powyżej. Numer musi być umieszczony w sposób czytelny, odporny na zniszczenia i widoczny podczas kontroli. Jeśli rozmiar statku powietrznego nie pozwala na umieszczenie znaku w widoczny sposób na kadłubie lub reprezentuje on odwzorowanie modelarskie prawdziwego statku powietrznego, na którym umieszczenie oznaczenia mogłoby zepsuć realizm odwzorowania to dopuszcza się oznaczenie wewnątrz komory akumulatora (jeśli jest do niej dostęp).
Minimalny wiek operatora, który może się zarejestrować wynosi 16 lat, aby to zrobić będzie wymagana zgoda opiekuna prawnego. Wzór zgody został opublikowany na stronie: https://ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/5348-zgoda-opiekunow-prawnych.
Od jakiego wieku można latać dronem w kategorii otwartej? Czy moje dziecko może latać dronem?
Minimalny wiek pilota wykonującego operacje z użyciem drona w kategorii „otwartej” wynosi 16 lat. Wymóg minimalnego wieku nie obowiązuje w stosunku do pilotów dronów:
- w przypadku gdy wykonują operację w podkategorii A1 z użyciem drona klasy C0, który jest zabawką w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE https://eur-lex.europa.eu/legal- content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009L0048&from=PL
- w przypadku dronów skonstruowanych do użytku prywatnego o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 250g;
- w przypadku gdy wykonują oni operację pod bezpośrednim nadzorem pilota BSP posiadającego odpowiednie kompetencje i skończył 16 lat (również musi przejść odpowiednie szkolenie – jeśli wymagane).
Czy mogę latać dronem nad swoją działką i domem?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego gdzie mieszkasz i jakie strefy lotnicze rozciągają się nad Twoim domem. Należy zastosować się do ogólnych przepisów wykonywania lotów w danej przestrzeni powietrznej – Mapa Polskiej Przestrzeni Powietrznej AIP. Przed każdym lotem należy sprawdzić ograniczenia przestrzeni poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub dedykowaną aplikację Drone Radar. Warto też zapoznać się z nową klasyfikacją przestrzeni powietrznej i nowymi strefami geograficznymi dla dronów w 2023 roku.
Przeczytaj też: Klasyfikacja przestrzeni powietrznej i nowe strefy geograficzne dla dronów w 2022 roku – jak w nich latać?
Jakie podkategorie są w kategorii otwartej?
Kategoria „otwarta” dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne, wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych, oraz wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych.
W kategorii otwartej używa się bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 25 kg, które podzielone są na klasy C0, C1, C2, C3, C4 oraz drony budowane samodzielnie. Maksymalna wysokość lotu nie przekracza 120m. Podczas lotu zapewniona jest bezpieczna odległość od osób oraz lot nie przebiega nad zgromadzeniami osób jak i bezzałogowy statek powietrzny nie przewozi materiałów niebezpiecznych, ani nie zrzuca żadnych materiałów. Nie należy przelatywać w pobliżu lub w granicach obszarów, na których trwają działania ratownicze.
Podkategoria A1
Loty dronami klasy C1 (a w okresie przejściowym, tj. do 1 stycznia 2023 r. dronami bez nadanej klasy o masie startowej poniżej 500 g) muszą być wykonywane w taki sposób, że pilot BSP nie wykonuje lotu nad zgromadzeniami osób oraz zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi. W przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi pilot BSP ogranicza w możliwie największym stopniu czas, przez jaki bezzałogowy statek powietrzny przelatuje nad tymi osobami.
Loty wykonywane dronami w klasie C0, budowanymi samodzielnie (poniżej 250 g przy maks. prędkości do 19m/s) albo bez nadanej klasy o masie poniżej 250 g i które zostały wprowadzone do obrotu przed 1stycznia 2023 r. mogą być wykonywane nad osobami postronnymi, ale nie nad zgromadzeniem osób.
Aby wykonywać operacje lotnicze dronem klasy C1 należy ukończyć szkolenie on-line i zaliczyć test on-line z wiedzy teoretycznej.
Podkategoria A2
– Loty wykonywane dronami w klasie C2;
– Zakaz wlatywania nad osoby i zgromadzenia osób;
– Minimalna odległość pozioma od osób wynosi 30 m lub 5 m jeżeli dron posiada uruchomioną funkcję trybu niskiej prędkości;
– W okresie przejściowym, tj. do 1 stycznia 2023 r. możliwe wykonywanie lotów dronami bez nadanej klasy o masie startowej poniżej 2 kg przy zachowaniu minimalnej odległości 50 m w poziomie od osób;
– Obowiązek ukończenia szkolenia on-line, samokształcenia praktycznego, egzamin teoretyczny pod nadzorem tj. uzyskanie Certyfikatu Kompetencji Pilota BSP.
Przeczytaj też: Co muszę zrobić przed szkoleniem, a co przed egzaminem na certyfikat kompetencji A2 w 2021 roku?
Czy mogę latać dronem w mieście w kategorii otwartej?
Tak. W kategorii otwartej można latać jedynie w zasięgu wzroku i do wysokości 120m.
W kategorii szczególnej wymagana jest zgoda lub złożenie deklaracji w ULC, a warunki lotów określane są w oparciu o analizę ryzyka. W miastach mogą również obowiązywać lokalne ograniczenia w przestrzeni powietrznej, warto więc je sprawdzić poprzez stronę Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub dedykowaną aplikację Drone Radar
Co muszę zrobić żeby móc zarabiać na lataniu dronem?
Nie ma już podziału z 2020 roku na loty rekreacyjne i komercyjne. Przepisy UE nie określają szczególnych warunków dla wykonywania lotów w celach „zarobkowych”. Wykonywanie lotów BSP uwarunkowane jest analizą ryzyka, odległością od osób i masą BSP. Nowy podział na kategorie lotów jest związany z ryzykiem dla osób na ziemi i innych użytkowników w przestrzeni powietrznej, jakie występuje podczas wykonywania operacji BSP. Kategorie lotów:
Kategoria otwarta (OPEN)
Obejmuje operacje VLOS niewymagające uzyskania zgody, zezwolenia. Drony o masie poniżej 25kg i loty do maksymalnej wysokości 120m nad terenem (lub ponad przeszkodą wyższą niż 120m),w których ryzyko dla osób trzecich jest bardzo niskie. Kategoria ta zawiera dodatkowe 3 podkategorie lotów:
A1-LOTY NAD LUDŹMI,
A2-LOTY BLISKO LUDZI,
A3-LOTY Z DALA OD LUDZI
Kategoria szczególna (SPECIFIC)
Obejmuje operacje VLOS/BVLOS wymagające uzyskania zezwolenia od właściwego organu z racji większego ryzyka dla osób trzecich (operacje, które przekraczają ograniczenia kategorii otwartej)
Kategoria certyfikowana (CERTIFIED)
Obejmuje operacje VLOS/BVLOS, które wymagają certyfikacji bezzałogowego systemu powietrznego na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 i certyfikacji operatora oraz personelu. Operacje wysokiego ryzyka dla osób postronnych, np. przewóz materiałów niebezpiecznych.
Jak wysoko i jak daleko mogę latać dronem w kategorii otwartej?
Latając w kategorii otwartej utrzymuj drona w odległości zasięgu Twojego wzroku i maksymalnej wysokości do 120 metrów od najbliższego punktu na powierzchni ziemi. Pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry. Chcąc latać powyżej tej wysokości należy wykonywać operacje w kategorii szczególnej lub certyfikowanej.
Czy trzeba mieć szkolenia i uprawnienia na drona w 2023?
Tak. Jeśli chcesz latać dronem o masie powyżej 250g będziesz musiał/-a zarejestrować się i przejść proste darmowe szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line na stronie drony.ul.gov.pl. Jeśli będziesz chciał latać nad ludźmi, powyżej 120m lub poza zasięgiem wzroku musisz odbyć płatne szkolenie NSTS i egzamin w IRONSKY – Centrum Szkolenia i Egzaminowania Pilotów Dronów. Szczegółowe informacje o wymaganych szkoleniach dla poszczególnych kategorii znajdują się w poszczególnych zakładkach:
Kategoria Otwarta (A1 / A2 / A3)
Kategoria Szczególna (VLOS np. „NSTS-01”, BVLOS np. „NSTS-05”)
Mam stare Świadectwo Kwalifikacji (ŚK) UAVO np. z 2020 roku. Czy mogę latać w kategorii otwartej ? Co zrobić po wejściu nowych przepisów dronowych z 2021 roku?
- Jeśli Twoje ŚK jest jeszcze ważne (data ważności jest na ŚK) to musisz zarejestrować się, w profilu pilota wygenerować wniosek o konwersję, podpisać i przesłać do ULC pocztą, dostarczyć osobiście lub poprzez ePUAP. Przesłać do ULC oświadczenie o zgodności lotów z NSTS. Oświadczenie i więcej informacji o konwersji przeczytasz w naszym artykule: Poradnik krok po kroku: JAK ZROBIĆ KONWERSJĘ ŚWIADECTWA UAVO DO UPRAWNIEŃ UE?
- Jeśli Twoje ŚK jest już nieważne (data ważności jest na ŚK) to musisz uzyskać uprawnienia zgodnie z nowymi zasadami stosowanymi od 31 grudnia 2020 r. i zapisać się na nowy kurs prowadzący do uzyskania certyfikatu kompetencji pilota z uprawnieniem w kategorii szczególnej NSTS.
Kto i jak może sprawdzić moje uprawnienia na drona?
Zgodnie z projektem ustawy Prawo lotnicze, osoba użytkująca system bezzałogowego statku powietrznego może zostać poddana sprawdzeniu, czy operacja jest wykonywana zgodnie z przepisami prawa, przez:
- Upoważnionych pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Żandarmerii Wojskowej, strażników Straży Marszałkowskiej lub Straży gminnej (miejskiej);
- Strażników leśnych lub funkcjonariuszy Straży Parku – na terenach lasów lub parków narodowych.
Uprawnione osoby wymienione powyżej będą mieć dostęp do rejestru operatorów bezzałogowych systemów powietrznych w celu weryfikacji uprawnień wystarczy mieć przy sobie potwierdzenie ukończenia szkolenia i zdania egzaminów online. Wystarczy zeskanować smartfonem QR kod, aby uzyskać informację o posiadanych uprawnieniach danego pilota. Proste i szybkie, prawda?
Przeczytaj też: Jakie kary za latanie dronem? Kto mnie złapie? Czy ktoś może zestrzelić mojego drona?
Przeczytaj też: Jak sprawdzić datę ważności nowych uprawnień dronowych 2022?
Czy będę mógł legalnie latać na terenie całej Unii Europejskiej?
Tak. Uzyskane kwalifikacje pozwolą na korzystanie z bezzałogowego urządzenia w krajach Unii Europejskiej, z uwzględnieniem dodatkowych obowiązujących w danym kraju przepisów.
Czy latając dronem muszę mieć ubezpieczenie na drona?
Obecnie (kwiecień 2021) ubezpieczenie OC pilotów BSP posiadających drony o masie poniżej 20kg jest dobrowolne aczkolwiek zalecamy aby każdy operator posiadał ubezpieczenie.
Pomogłem? Proszę o krótką opinię i / lub po prostu daj 5 ⭐⭐⭐⭐⭐ na Facebooku (kliknij link)
Dla ciebie to minuta, dla mnie ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!
Czy latając dronem muszę mieć badania lekarskie na pilota drona?
Zgodnie z nowymi przepisami obwiązującymi od 2021r nie będą wymagane badania lekarskie.
Masz inne pytania? Jesteśmy instruktorami i egzaminatorami pilotów dronów. Chętnie pomożemy pisz! Zapraszamy też na szkolenia i egzaminy na pilota drona oraz na zakupy – dealer DJI, Yuneec, Autel, Parrot.
Błąd: Brak formularza kontaktowego.
Źródło: ulc.gov.pl