Zastanawiasz się jak zarejestrować drona? Zarejestruj się na stronie https://drony.ulc.gov.pl/ jako operator – osoba fizyczna i zgłoś do potwierdzenia profil pilota BSP. Musisz podać email i telefon, następnie na wskazany adres email zostanie do Ciebie wysłany email z adresu openUAS@ulc.gov.pl o tytule „ULC – link aktywacyjny” znajdziesz tam indywidualny kod aktywacyjny, będąc na swoim mailu kliknij w niebieski przycisk „aktywuj”, który przekieruje cię ponownie na stronę ULC, gdzie ustalisz hasło i podasz kod aktywacyjny.
Numer Operatora, czyli podmiotu, który jest odpowiedzialny za te drony – jeśli pracujesz np. w urzędzie, jakiejś firmie, czy też w swojej działalności gospodarczej, to musisz zarejestrować też osobno firmę jako operatora na inny adres email, to mega istotne. Numer Pilota to numer oznaczający Ciebie jako osobę. Rejestracja drona nie dotyczy osób, które mają drona poniżej 250 g, ale co istotne >>bez kamery<<, ponadto na opakowaniu musi znaleźć się informacja, że dron jest dopuszczony do użytku przez dzieci poniżej 14 roku życia, wówczas taki dron jest traktowany w rozumieniu unijnej dyrektywy 2009/48/WE jako zabawka.
Operatorem może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna. Po rejestracji jako operator uzyskuje się unikalny numer operatora. Numer ten należy umieścić na każdym dronie do którego wymagana jest rejestracja.
Osoba fizyczna po zarejestrowaniu się jako operator gdzie uzyskuje również dostęp do profilu pilota. Z profilu pilota można przystąpić do szkolenia oraz egzaminu online na podkategorię otwartą A1/A3, a następnie do części szkolenia teoretycznego na podkategorię otwartą A2. Osoba fizyczna może również wygenerować wniosek o konwersję posiadanego ważnego świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego UAVO na uprawnienia wynikające z regulacji UE. Wniosek taki należy podpisać i dostarczyć drogą tradycyjną lub elektroniczną (ePUAP) do ULC.
Osoba prawna po zarejestrowaniu się jako operator nie ma dostępu do profilu pilota, który jest dostępny jedynie dla osób fizycznych. Jeśli osoba prawna wykorzystuje bezpośrednio do operacji członków personelu (pilotów) to każdy z nich musi się zarejestrować indywidualnie w systemie. Osoba prawna, angażując pilotów bezpośrednio w operację, we własnym zakresie prowadzi ich spis oraz upewnia się, że mają odpowiednie kompetencje.
W przypadku zmiany jakichkolwiek danych podanych przy rejestracji proszę skontaktować się działem licencjonowania personelu SBSP pod adresem: openUAS@ulc.gov.pl
W przypadku jakichkolwiek pytań związanych z systemem rejestracji operatorów oraz błędów uprzejmie proszę skontaktować się pod adresem: LBSP@ulc.gov.pl
Zakładam, że proces rejestracji masz już za sobą. Pojawiają się zatem kolejne pytania. Co, gdzie i jak nakleić na drona? Na drona naklejamy tylko i wyłącznie Numer Operatora zaczynający się od 3 liter POL a następnie jest ciąg zmienny liter i cyfr np. POLa12345bc67891.
Uwaga! Jeśli masz kilka dronów, to w trwały sposób musisz nanieść na nich ten sam numer operatora np. wydrukować i nakleić numer , przytwierdzić taśmą klejącą, innym rozwiązaniem może być przyczepienie na rzep zalaminowanej etykiety z numerem operatora. Odradzamy korzystanie z popularnych ostatnio aluminiowych czy metalowych tabliczek znamionowych. Zakłócają one często pracę podzespołów w dronie, a w szczególności kompas i GPS.
Przyszło co do czego i masz kontrolę np. Policji podczas Twojego lotu dronem. Co robić? Co pokazać? Co mieć przy sobie? W jaki sposób np. Policja sprawdzi czy, jakie i do kiedy mam ważne uprawnienia?
Najlepiej mieć zawsze przy sobie potwierdzenie ukończenia szkolenia i egzaminu, które możesz pobrać zawsze ze strony ULC poświęconej rejestracji, czyli drony.ulc.gov.pl. Obraz, który widzisz poniżej będzie podświetlony na fioletowo i z możliwością pobrania pliku pdf dopiero po zaliczeniu przez Ciebie egzaminu na A1/A3 lub A2.
Zawsze powinieneś mieć przy sobie w dowolnej formie poniższe potwierdzenie uprawnień A1/A3 i/lub A2 ze strony ULC + dowód osobisty aby potwierdzić tożsamość + Check in w aplikacji DroneRadar. Pamiętaj że od 2021 (stan na kwiecień 2021) nie musisz mieć badań lekarskich, ubezpieczenia OC, ani kamizelki odblaskowej, której noszenie dotyczy tylko kategorii szczególnej i lotów na dowolnym NSTS. Nie musisz absolutnie drukować tego na jakiejś plastikowej karcie jak to wymyślają na niektórych grupach dla droniarzy, mieć na kartce zalaminowanej, specjalnie zabezpieczonej, czy innych cudów na kiju. Wystarczy, że będziesz miał plik z tym dokumentem na telefonie – i to wystarczy. Serio!
W przypadku kontroli odpowiednia służba zeskanuje kod QR znajdujący się w prawym dolnym rogu i uzyska szereg informacji z rejestru Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dane, które są dostępne po zeskanowaniu QR kodu to:
Zobaczcie to na naszym przykładzie. Poniżej zrzuty ekranu ze smartfona po zeskanowaniu QR kodu najzwyklejszym skanerem QR kodów dostępnym w większości telefonów w standardzie.
Też zupełnie wystarczy, że będziesz miał ze sobą QR kod z A1/A3 lub A2. Zobacz powyżej na 2 zrzuty ekranu z telefonu – te wszystkie dane są dostępne po zeskanowaniu kodu QR na A2 „Certyfikat kompetencji pilota Bezzałogowego Statku Powietrznego”, w przypadku skanowania A1/A3 „Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online”.
Jeśli pomogłem proszę o krótką opinię i ⭐⭐⭐⭐⭐ na Facebooku https://www.facebook.com/ironskypl/reviews
Dla ciebie to minuta, dla mnie ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
22 Comments
A jeśli dronem ma zamiar latać inny pilot niż ten na którego jest zarejestrowany dron musi jego numer pilota widnieć na dronie? Czy taka osoba musi rejestrować drona również na siebie?
Zawsze pilot drona nakleja na drona swój numer operatora, zatem jeżeli pożyczasz drona z naklejonym na nim swoim numerem operatora to błąd, bo nawet jeśli coś się stanie to winny będziesz ty, bo na dronie był Twój numer operatora.
Czy jeśli chce kupic drona ponizej 250 g to musze miec jakies szkolenia? Musze go rejestrowac? Czy sa jakies obowiazki czy tylko nie latac w strefie lotniska…?
Andrzeju, latając dronem z kamerą o masie poniżej 250 gram np. DJI Mini 2 zakładając absolutne minimum czynności do zrobienia przez Ciebie, to musisz jedynie:
Jednorazowo zarejestrować się BEZPŁATNIE na stronie drony.ulc.gov.pl
Przed każdym lotem robić chceck-in w DARMOWEJ aplikacji DroneRadar i zapoznać się z ewentualnymi obostrzeniami w przestrzeni powietrznej i strefami geograficznymi.
Zawsze latać w zasięgu swojego wzroku.
Zachować zdrowy rozsądek w lotach, czyli przykładowo: nie płoszyć zwierząt, zachować szczególną ostrożność i obserwować niebo, aby nie doszło do kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej lub przeszkodą terenową typu drzewo, linie wysokiego napięcia, nie latać nad zgromadzeniami ludzi (np. koncerty).
Szersze informacje i odpowiedzi na ten temat znajdziesz dokładnie tutaj https://ironsky.pl/gdzie-latac-dronem-bez-licencji/
W tym wpisie odpowiadałem na Twoje pytanie https://ironsky.pl/gdzie-latac-dronem-bez-licencji/
Witam. A jak z lataniem poza granica kraju? EU
Loty poza granicami kraju jeszcze nie są ujednolicone w skali UE. Na ten moment ujednolicono tylko kategorię otwartą A1 / A2 /A3, natomiast szczegółowych informacji musisz zasięgać nadal bezpośrednio u odpowiednich urzędów czy instytucji publicznych takich jak w Polsce jest ULC.gov.pl Sugeruję skorzystać ze strony (nie odpowiadam za aktualność linków, nie moja strona) https://droneregulations.info/
Czy domontowując do drona poniżej 250 gram takie akcesoria jak ochrona na śmigła bądź nóżki przekracza on wagę 250g według prawa?
Tak, oczywiście, zwiększasz masę startową drona, w związku z tym jeśli przekroczysz 250gram nie będziesz mógł korzystać z „taryfy ulgowej” dla tych lotów.
A co w przypadku drona zakupionego na firmę (np. Spółkę zoo) jak będzie użytkowany przez 3 różne osoby ? Co naklejamy na dronie ?
Tomku, na drona naklejamy tylko numer operatora, w tym przypadku numer operatora firmy. Jeśli wszystkie 3 osoby są z tej samej firmy, to nie muszą nic zmieniać. Jeśli jeden z tych 3 pracowników chciałby wykorzystać drona firmy ale PRYWATNIE, wówczas musi zmienić naklejkę z numerem operatorem na swój prywatny numer operatora. Jeśli potrzebujecie wsparcia w wyborze dronów, szkoleń to zapraszam do kontaktu.
Jakie uprawnienia potrzebuje do lotow FPV dronem o masie <1kgi zasiegu do 2km? (Racing drone, freestyle drone, loty cinematic)
Najlepiej NSTS-05 żebyś mógł latać do 2km ale wystarczy Ci też NSTS-01 do 500m wówczas lot FPV.
Poczytaj mój wpis na ten temat: https://ironsky.pl/pierwszy-dron-fpv-od-dji-gdzie-i-jak-moge-nim-latac/
Dzień dobry, mam pytanie:
Co należy zrobić (od zera), aby legalnie latać tronem DJI Mavic Air 2 (masa powyżej 250 g.) w niebędącej w UE Norwegii?
Pozdrawiam,
Bartosz
Musisz przeczytać tamtejsze regulacje prawne – sugeruję kontakt z Norweski Urząd Lotnictwa Cywilnego (Luftfartstilsynet) https://luftfartstilsynet.no/
Jakie konsekwecje może ponieść właściciel drona do 250 g. który go nie zarejestruje?
Bardzo trafne pytanie, dla mnie na tyle ciekawe, że zrobiłem odnośnie niego osobny wpis z Twoim pytaniem dosłownie, zachęcam do zapoznania się, pozDRON! 🙂
https://ironsky.pl/jakie-konsekwencje-moze-poniesc-wlasciciel-drona-do-250-g-ktory-go-nie-zarejestruje/?preview_id=4575&preview_nonce=955580a557&preview=true&_thumbnail_id=4576
Witam,
a’propos tej tabliczki/naklejki obowiązkowej. To w końcu może być aluminiowa czy nie? W wielu krajach wymagana jest ognioodporna więc naklejka z folii się nie nadaje 🙁
Aluminowa tabliczka – zakłóca sygnał GPS czy nie? Może jeśli umieścić ją na jednym z ramion drona będzie ok? W wielu krajach jest wymagana ognioodporna, więc z folii się nie nadaje 🙁
W Polsce obowiązuje Cię nasze prawo więc nie zaprzątaj sobie głowy ognioodpornymi tabliczkami. My mamy kartkę papieru zadrukowaną danymi firmowymi i numer operatora na dronie, wszystko przyklejone, „zalaminowane” taśmą klejącą i jakoś nawet na kontroli z ULC nikt się nie czepiał – wymogi spełniało? TAK, spełniało! Ja jestem daleki od tego, żeby doczepiać zbędne elementy interferujące.
czy dobrze zrozumiałem, że jeśli mam zarejestrowanego drona na firmę to naklejam numer operatora który dostałem na firmę (na osobę prawną) a nie swój prywatny numer operatora lub osób pracujących i używających drona ?
Numer operatora musi być zgodny z tym kto pilotuje drona, jeśli jest to pracownik nazwijmy go Marek z firmy X na którą jest numer operatora to taki numer musi zostać przyklejony, jeśli pracownik Marek będzie latał tym samym dronem ale już świadcząc usługi prywatnie jako Marek to wtedy nakleja na drona numer operatora Marka a nie firmy X.