INSTRUKCJA OPERACYJNA
DLA BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH
Podstawa prawna:
Zgodnie z rozdziałem 5 (Zasady eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych) ROZPORZĄDZENIA MINISTRA infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków INSTRUKCJA OPERACYJNA DLA BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH wydawana jest na żądanie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i jest przedstawiana przez podmiot świadczący usługi lotnicze do wglądu;
- DANE PODMIOTU ŚWIADCZĄCEGO USŁUGI LOTNICZE:
IRONSKY Dariusz Wąsowicz ul. Rzeźnicka 3, 64-320 Buk, NIP 7772993915
Kom: 519 410 610 Kom: 663 944 151 email: [email protected]
- WYKAZ WYKORZYSTYWANYCH BSP:
- DJI Phantom 3 PRO,
- DJI Inspire 1 PRO,
- DJI S900,
- Yuneec Typhoon H,
- Yuneec Q500
- DANE PERSONELU ZE WSKAZANIEM POSIADANYCH UPRAWNIEŃ
- Dariusz Wąsowicz Nr uprawnień: PL.XXXX.UAVO
- Jakub Andraszyk Nr uprawnień: PL.XXXX.UAVO
- PROCES ANALIZY RYZYKA WYKONYWANYCH OPERACJI LOTNICZYCH W ODNIESIENIU DO WYKORZYSTYWANYCH BEZZAŁOGOWYCHSTATKÓW POWIETRZNYCH
Operator jest zobowiązany wykonać analizę ryzyka przed podjęciem operacji, w następującej kolejności:
- Ryzyko czynnika ludzkiego w szczególności:
a. samopoczucie oraz sprawność psychofizyczna operatora
b. zagrożenia jakie może nieść operacja dla osób w otoczeniu
c. potencjalne zagrożenia dla operatora i operacji ze strony osób w otoczeniu
- Ryzyko lotu w szczególności:
a. warunki meteorologiczne oraz widoczność i oświetlenie
b. przeszkody w tym przeszkody dla sygnału radiowego
c. źródła potencjalnych zakłóceń sygnału radiowego
d. bezpieczeństwo miejsca startu i lądowania w tym rezerwowego miejsca lądowania
- LISTA CZYNNOŚCI KONTROLNYCH DOKONYWANYCH PRZED STARTEM I PO LĄDOWANIU
- Przed startem:
a. ocena warunków operacyjnych
b. sprawdzenie sprawności BSP w szczególności zespołu napędowego
c. pomiar napięcia akumulatorów
d. załączenie aparatury RC
e. załączenie zasilania BSP
f. sprawdzenie linku RC i telemetrii
g. sprawdzenie jakości pozycjonowania GPS
h. upewnienie się czy można bezpiecznie rozpocząć procedurę startu, ostrzeżenie słowne dla osób postronnych
i. uzbrojenie silników oraz kontrola wychyłów na ziemi
j. start
- Po lądowaniu:
a. odłączenie zasilania
b. sprawdzenie temperatury zespołu napędowego oraz akumulatorów
c. sprawdzenie czy nie wystąpiły uszkodzenia mechaniczne statku powietrznego
- PROCEDURY I ZASADY WYKONYWANIA OPERACJI LOTNICZYCH
Operator jest zobowiązany:
- wykonywać operacje lotnicze bezpiecznie dla osób I mienia oraz w zgodzie z obowiązującymi przepisami w szczególności:
a. prowadzić operacje po uzyskaniu odpowiednich zgód w strefach gdzie jest to wymagane
b. posiadać niezbędne dokumenty
- przeprowadzić analizę ryzyka
- zapoznać się z planem
- PROCEDURY AWARYJNE:
- W przypadku utraty zasięgu RC w trakcie lotu:
a. czekając na załączenie systemu failsafe – RTH zająć pozycję poprawiającą zasięg radiowy
b. upewnić się, że nie ma przeszkód do powrotu BSP w procedurze RTH, jeśli są zadbać o bezpieczeństwo osób I mienia w pobliżu przeszkody
b. przełączyć tryb lotu na ALTHOLD
c. po odzyskaniu kontroli prowadzić operację dalej
- W przypadku uszkodzenia zespołu napędowego w trakcie lotu
a. natychmiast lądować w najbliższym miejscu nie zagrażającym bezpieczeństwu osób I mienia
b. ostrzec osoby w pobliżu BSP o awarii I nakazać odsunięcie się na bezpieczną odległość