Informujemy, że produkcja modelu DJI Dock 1 została zakończona. Produkt oficjalnie nie będzie już dłużej dostępny w polskiej dystrybucji. W związku z tym, że z dniem 08.01.2024r dowiedzieliśmy się, że DJI DOCK kończy swój żywot, postanowiliśmy opisać Wam czym prędzej nadchodzącą nowość w postaci ulepszonej wersji, której premiera wkrótce w tym roku. Mowa o następcy, czyli DJI DOCK 2: mniejszy, lżejszy, łatwiejszy w transporcie, z większym zasięgiem, dłuższym czasem lotu i kilka innych aspektów. Sprawdź!
Jakie są główne różnice pomiędzy DJI Dock 1 a DJI Dock 2 ?
- Mniejszy rozmiar i mniejsza waga : 34 kg vs 105kg (DJI Dock)
- Powierzchnia 0,34m² vs 1m² (DJI Dock)
- Łatwiejszy w transporcie i rozmieszczaniu
- Lepszy zasięg 10 kilometrów (7km DJI Dock) i wydajność do 50 minut czasu lotu
(40 minut DJI Dock) - Możliwość wykonywania pomiarów, Matrice 3D posiada kamerę geodezyjną o
rozdzielczości 20 Mpx o wielkości 4/3 cala (taką samą jak Mavic 3E) do
wykorzystania w górnictwie, budownictwie itp. - Niższe koszty usług wdrożeniowych/konserwacyjnych, niższa cena
Jakie drony są kompatybilne z DJI Dock 2
Do DJI Dock 2 wspierane są tylko i wyłącznie Matrice 3D oraz Matrice 3TD różnią się one kamerami, różnice pokazane są na poniższej tabelce. Matrice 3D może być używany do precyzyjnych misji pomiarowych i mapowania natomiast Matrice 3DT może być używany do operacji/inspekcji związanych z bezpieczeństwem publicznym.
Można łatwo wywnioskować że litera „D” odnosi się do wersji drona z Dockiem.
Model drona DJI | Matrice 3TD | Matrice 3D |
Szeroki kąt | 1/1,32 cala CMOS 48Mpx | 4/3 cala CMOS 20Mpx (mechaniczna migawka) |
Wąski kąt | 1/2 cala CMOS 12Mpx 56 krotny zoom hybrydowy | 1/2 cala CMOS 12Mpx |
Termowizja | 640×512 @30fps | Brak |
Jakie oprogramowanie SDK/API obsługuje DJI Dock 2 ?
DJI Dock 2 może współpracować z platformą DJI FlightHub 2. Podobnie jak DJI
Dock 1, DJI Dock 2 obsługuje również Cloud API które umożliwia zewnętrznym
programistom tworzenie platform chmurowych do zarządzania/obsługi DJI Dock 2.
DJI Matrice 3D oraz DJI Matrice 3DT wyposażone są w E-port który umożliwia
montaż ładunków (akcesoriów) firm trzecich.
Do jakich scenariuszy/zastosowań nadaje się DJI Dock 2 ?
Dzięki zastosowaniu szerokiego obiektywu (ekwiwalent 24mm) oraz dużej matrycy
micro 4/3 cala w Matrice 3D nadaje się on do monitorowana postępu budowy,
pomiaru robót ziemnych, monitorowanie trzęsień ziemi osuwisk, śnieżyc oraz wiele
więcej. Matrice 3DT wyposażony w kamerę termowizyjną może być
wykorzystywany do patrolowania terenu w celach bezpieczeństwa, reagowania na
sytuacje awaryjne lub do prowadzenia autonomicznych inspekcji.
Jaki jest minimalny odstęp czasowy pomiędzy dwiema operacjami?
Minimalny odstęp czasowy pomiędzy operacjami w przypadku DJI Dock 2 wynosi
32 minuty (ładowanie od 20% do 90%)
Minimalny odstęp czasowy pomiędzy operacjami w przypadku DJI Dock wynosi
25 minut (ładowanie od 10% do 90%)
Czy DJI Dock 2 obsługuje real-time terrain follow, smart oblique, EV,focus, ISO, itp?
Tak, wszystkie opcję są wspierane w czasie rzeczywistym.
DJI Dock 1 VS DJI Dock 2. Porównanie systemów dokujących od DJI i zestawienie specyfikacji w tabeli.
Wersja DJI DOCK | DJI Dock 2 | DJI Dock 1 |
Waga | 34kg | 105kg |
Wymiary | Dock otwarty 1228 x 583 x 412 mm Dock zamknięty 570 x 583 x 465 mm | Dock otwarty 1675 x 885 x 735 mm Dock zamknięty 800 x 885 x 1065 mm |
Wejście napięciowe | 100~240 V, 50/60 Hz | 100~240 V, 50/60 Hz |
Moc wejściowa | Maksymalnie 1000W | Maksymalnie 1500W |
Zakres temperatury | -25°C ~ 45°C | -35°C ~ 50°C |
Norma IP | IP55 | IP55 |
Maksymalny wysokość startu | 2500 m AGL | 4000 m AGL |
Maksymalny zasięg operacyjny (promień) | 10 km | 7 km |
Ładowanie | 32 minuty (20% – 90%) | 25 minut (10%-90%) |
Cykle akumulatorów | 400 | 400 |
Zasilanie awaryjne | Do 5 godzin | Do 5 godzin |
Developerzy | Cloud API + edge computing | Cloud API + edge computing |
Porównanie i specyfikacja dronów DJI Enterprise: DJI Matrice 3TD vs DJI Mavic 3T vs DJI Matrice 30T Dock Version
Żeby dobrze zobrazować różnice pomiędzy niby podobnymi w zakresie parametrów dronami postanowiliśmy zrobić zestawienie tabelaryczne. Dzięki temu od razu zobaczysz w czym konkretna wersja jest lepsza lub gorsza.
Wersja drona DJI | Matrice 3TD | Mavic 3T | Matrice 30T Dock Version |
Waga z akumulatorami | 1410 g | 920 g | 3870 g |
Wymiary (rozłożony) | 335 x 398 x 153 mm | 347,5 x 283 x 107,7 mm | 470 x 585 x 246 mm |
Maksymalna prędkość pozioma | 21 m/s = 75,6 km/h | 21 m/s = 75,6 km/h | 23 m/s = 82,8 km/h |
Maksymalna odporność prędkość wiatru | podczas pracy 12m/s = 43,2 km/h podczas lądowania lub startu 8 m/s = 28,8 km/h | podczas pracy, startu oraz lądowania 12 m/s = 43,2 km/h | podczas pracy, startu oraz lądowania 12 m/s = 43,2 km/h |
Maksymalny czas lotu | 50 minut | 45 minut | 40 minut |
Maksymalny czas zawisu | 40 minut | 38 minut | 35 minut |
Norma IP | IP54 | Brak normy | IP55 |
Zakres temperatury | -20°C ~ 45 °C | -10°C ~ 40°C | -20°C ~ 50 °C |
Szeroki kąt kamery | 1/1,32 cala CMOS 48Mpx | 1/2 cala CMOS 48Mpx | 1/2 cala CMOS 12Mpx |
Wąski kąt | 1/2 cala CMOS 12Mpx | 1/2 cala CMOS 12Mpx | 1/2 cala CMOS 48Mpx |
Zoom | 56 krotny hybrydowy | 56 krotny hybrydowy | x5 – x16 optyczny |
Termowizja | 640 x 512 @30 fps | 640 x 512 @30 fps | 640 x 512 @30 fps |
Moduł laserowy | Brak | Brak | Wsparcie |
Kamera FPV | Brak | Brak | Wsparcie |
O czym warto wiedzieć przed wprowadzeniem systemów dokujących z dronami?
Na wstępie warto zadać sobie pytanie – jak latać DOCKIEM zgodnie z regulacjami 2024? W skrócie mamy 3 opcje analizując pierwszą wersję Docka, bo nie wiemy jaką klasę dostanie Dock 2.
1) Latanie w kategorii otwartej w A2 bo dron Matrice 30T dostał klasę C2 w związku z tym musimy wykonywać nim lot wg klasy, A2 pozwala wyłącznie na ograniczony lot i to w dodatku w zasięgu wzroku, bo w kategorii otwartej nie można wykonywać lotów BVLOS
2) Latanie zgodnie z NSTS, ale tutaj problem się pojawia bo oświadczenie operatora BSP można było składać wyłącznie do końca 2023 roku, w związku z tym jeśli nie macie pod kogo „się podpiąć” z oświadczeniem lub numerem operatora to jest to awykonalne
3) Jedyne słuszne rozwiązanie – loty w kategorii szczególnej. Skoro w kategorii szczególnej wg nowych regulacji STS01/STS02 wymagają lotów dronami klasy C5/C6 a studiowany przez nas Matrice 30T (wersja dock) ma klasę C2 pozostaje tylko i wyłącznie – Analiza Ryzyka Metodologią SORA. Długotrwały i kosztowny proces, ale realny do zrobienia. Mamy od tego swoich specjalistów, ale czas jest wymagany i mocna współpraca w dostarczaniu istotnych danych do jej sporządzenia.
Przed instalacją docka Klient musi m.in.:
- Wyznaczyć miejsce do instalacji docka z przygotowanym okablowaniem wg instrukcji
- Założyć Konto DJI – login najlepiej proszę podać dostęp do niego jeszcze przed przyjazdem
- Dostarczyć docka na miejsce docelowej instalacji
Po stronie serwisantów DJI DOCK jest:
- Instalacja urządzenia w miejscu docelowym
- Podłączenie docka do przygotowanej instalacji
- Aktywacja i wstępna konfiguracja
- Wstępna konfiguracja Flight Hub 2
- Szkolenie z obsługi DJI DOCK
Co to jest ERP:
Plan działań w sytuacjach awaryjnych (ERP – Emergency Response Plan) określa się w przypadku utraty kontroli nad operacją. Są to sytuacje awaryjne, w których operacja nie jest w stanie możliwym do odzyskania i w których:
- wynik sytuacji w dużej mierze zależy od zrządzenia losu; lub
- nie można rozwiązać za pomocą procedury bezpieczeństwa; lub
- kiedy istnieje poważne i bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia.
- Plan działań w sytuacjach awaryjnych (ERP – Emergency Response Plan) różni się od procedur awaryjnych. ERP obejmuje:
- ograniczenie wszelkich nasilających się skutków sytuacji awaryjnej;
- spełnienie warunków powiadamiania właściwych organów i podmiotów.
INOP/ERP i wszystkie procedury do nich wpisane to „żywy organizm” i trzeba do nich wracać, zmieniać, poprawiać – nie jest to dokument stworzony raz i schowany do szuflady na rok. Trzeba go aktualizować co jakiś czas więc zaleca się o wyznaczenie wśród swoich ludzi by tego pilnował.
Nawet standardowy INOP wymaga jakichś danych wejściowych, minimum:
- ile i jakie osoby będą zaangażowane w takie loty (piloci, technicy, obserwatorzy, personel pomocniczy?)
- czy organizacja ma zamiar wydzielić jakąś strukturę w obrębie swojej firmy oddelegowaną do wykonywania operacji
- rodzaj/model SBSP
- czy są w stanie (podczas trwania operacji SBSP) zapewnić kontrolowany obszar naziemny na całym obszarze lotu razem z buforami? czy tam się mogą zdarzyć osoby postronne?
- w jakich godzinach/porach dnia lub nocy zamierzają latać?
- w jakich warunkach meteo zamierzają latać?
Zgodnie z UAS.NSTS-06.070 Obowiązki operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego
Oprócz obowiązków określonych w sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE operator systemu bezzałogowego statku powietrznego:
1. Sporządza instrukcję operacyjną zgodnie z dodatkiem 5 załącznika do rozporządzenia do 2019/947/UE.
2. Zapewnia adekwatność procedur bezpieczeństwa i procedur awaryjnych.
– to trzeba zapewnić przez symulacje lub próby w locie, z głowy tego nie wymyślimy więc ja zaproponujemy jakieś procedury ogólne a ich ostateczna forma będzie zależała od tych prób i symulacji, które przeprowadzicie.
3. Opracowuje plan działania w sytuacjach awaryjnych odpowiedni dla operacji, obejmujący co najmniej:
1) plan ograniczenia eskalacji skutków sytuacji awaryjnej;
2) warunki powiadamiania właściwych organów i organizacji;
3) kryteria identyfikacji sytuacji awaryjnej;
4) określenie obowiązków pilota bezzałogowego statku powietrznego oraz wszelkich innych członków personelu odpowiedzialnych za realizację obowiązków istotnych z punktu widzenia operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.
– to jest właśnie ERP, na które składają się również pewne procedury (np. pożarowe), do czynności identyfikacji sytuacji awaryjnej, powiadamiania organów, policji, robienia resuscytacji itd. potrzebne są informacje trochę dokładniejsze o firmie klienta, o tym czy mają jakieś wewnętrzne procedury, w które można by się „włączyć” przy okazji, czy wyznaczać do tych celów osobny personel, czy już jest wyznaczony (jak np. wewnętrzna straż pożarna).
Proszę pamiętać że dokumenty INOP/ERP i wszystkie procedury do nich wpisane to „żywy organizm”
i trzeba do nich wraca, zmieniać, poprawiać – nie jest to dokument stworzony raz i schowany do szuflady na rok. Nauczyliśmy się tego już przy konsultacjach z ULC i klientami, że trzeba go aktualizować przynajmniej raz na miesiąc więc od razu sugerujemy kogoś wyznaczyć wśród swoich ludzi by tego pilnował.
Przed szkoleniem warsztatowym przed podjęciem analizy ryzyka SORA potrzebujemy kilku informacji, które pomogą nam w zorganizowaniu szkolenia warsztatowego.
1) Potrzebuję aby możliwe dokładnie zaznaczyć obszar, nad którym loty mają być wykonywane. Może być w paint obrysowane na mapie google.
2) Jaka wysokość lotu (AGL) jest pożądana?
3) Jaka jest dokładna masa startowa eksploatowanego BSP, w setupie używanym do lotu.
4) Największy osiągalny rozmiar BSP, liczony od maksymalnie wysuniętej krawędzi śmigła (czubek), do maksymalnie wysuniętej krawędzi śmigła (czubek) na przeciwległym silniku.
5) Czy teren, nad którym chcemy latać jest dostępny dla osób postronnych?
6) Czy teren, nad którym chcemy latać jest ogrodzony?
7) Zaznaczyć na mapie miejsce startu i lądowania oraz pozycję pilota.
8) Loty mają być wykonywane w zasięgu wzroku (VLOS – pilot lub obserwator cały czas widzi lub ma możliwość dostrzeżenia drona w powietrzu), czy BVLOS (poza zasięgiem wzroku pilota i obserwatora)?
9) Czy dron posiada system ADSB i jeśli tak, to jaki (IN/OUT)?
10) Czy jest przewidziana możliwość doposażenia drona w spadochron?
11) Czy teren nad którym planowane są loty należy tylko do firmy X, czy jest współdzielony z innymi firmami?
12) Czy jest jakaś przewidziana częstotliwość lotów, np. co godzinę lub incydentalnie w miarę zapotrzebowania?
13) Czy loty będą wykonywane zarówno w dzień jak i w nocy?
14) Jaki jest charakter lotu – opisać po co loty będą wykonywane.
15) Czy na oblatywanym terenie znajdują się jakieś wysokie przeszkody (powyżej 30m)? Jeśli tak, to zaznaczyć na mapie i podać ich wysokość.
16) Czy lot ma się odbywać po z góry ustalonej trasie w sposób automatyczny pod nadzorem, z możliwością przejęcia sterowania ręcznego czy jedynie w sposób manualny, a może obie sytuacje mogą wystąpić w zależności od potrzeby?
17) Jeżeli są jakieś kwestie istotne dla firmy X, które należy uwzględnić w planowaniu lotu – proszę je opisać.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu, mamy nieocenione doświadczenie przy tak specyficznym produkcie jakim są stacje dokujące, wprowadziliśmy już na rynek wiele DJI DOCK w pierwszej wersji. Skorzystaj z naszej wiedzy nie tylko sprzętowej, ale też w zakresie prawa lotniczego dotyczącej dokumentacji, analizy ryzyka niezbędnej do wprowadzenia w pełni zautomatyzowanych lotów dronami.
☎ Mikołaj 503 503 517
☎ Kuba: 663 944 151
☎ Darek: 519 410 610