Aktualności

Nowe zasady egzaminowania i nowe egzaminy dla Pilotów Dronów w 2023r. Gdzie i jak zdać egzamin końcowy z teorii po szkoleniu NSTS na drona lub A2?

Jakie są warunki na jakich podmiot wyznaczony przeprowadza egzaminy teoretyczne do podkategorii NSTS?

  1. Zasady prowadzenia egzaminu są spisywane w formie procedury prowadzenia egzaminu. Z treścią procedury prowadzenia egzaminu kandydat zapoznaje się przed przystąpieniem do egzaminu poprzez przedstawienie mu jej przez osobę prowadzącą egzamin na piśmie albo ustnie. Kandydat bez zaakceptowania procedury prowadzenia egzaminu nie może przystąpić do egzaminu.
  2. Egzamin odbywa się po:
    1) potwierdzeniu tożsamości kandydata;
    2) potwierdzeniu, że kandydat posiada kompetencje pilota do podkategorii A1/A3 kategorii otwartej;
    3) złożeniu przez kandydata prawidłowo wypełnionego „Potwierdzenia
    ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS – ……………….”
  3. Egzamin prowadzony jest pod nadzorem osoby wskazanej przez wyznaczony podmiot, będącej członkiem personelu wyznaczonego podmiotu.
  4. Jedna osoba wskazana przez wyznaczony podmiot nadzoruje egzamin teoretyczny nie więcej niż dla 30 kandydatów w ciągu jednego dnia.
  5. Kandydat zdaje egzamin samodzielnie, bez możliwości korzystania z materiałów szkoleniowych czy pomocy osób trzecich.
  6. Egzamin przerywany jest w przypadku gdy dochodzi do naruszenia zasad określonych w pkt 1-5.
  7. W przypadku prowadzenia egzaminu on-line:
    7.1)Egzamin prowadzony jest zdalnie z wykorzystaniem łącza internetowego i programu do prowadzenia egzaminów:
    a) egzaminuje się nie więcej niż 10 kandydatów jednocześnie,
    b) w sposób umożliwiający wizualną obserwację każdego kandydata przez osobę wskazaną przez wyznaczony podmiot,
    c) w sposób umożliwiający przerwanie egzaminu każdego z kandydatów
    7.2) egzamin prowadzony jest zdalnie z wykorzystaniem łącza internetowego i komunikatora internetowego:
    a) egzaminuje się nie więcej niż 5 kandydatów jednocześnie,
    b) w sposób umożliwiający wizualną obserwację każdego kandydata przez osobę wskazaną przez wyznaczony podmiot,
    c) w sposób umożliwiający przerwanie egzaminu każdego z kandydatów.
  8. Egzamin ma charakter pisemny, test wiedzy zawiera minimum 80 pytań zamkniętych z podaniem czterech odpowiedzi z czego jedna jest prawidłowa, a czas trwania egzaminu to maksymalnie 120 minut.
  9. Baza pytań, z której losowane są pytania do testu w przypadku prowadzenie egzaminu online zawiera minimum 240 pytań.
  10. Przebieg egzaminu prowadzonego w trybie on-line może być nagrywany, nagranie musi być usunięte po jego zakończeniu.
  11. W przypadku prowadzenia egzaminu w formie stacjonarnej (papierowej, pod fizycznym nadzorem osoby wskazanej przez wyznaczony podmiot), obowiązuje zasada egzaminowania kandydatów trzema różnymi zestawami pytań – dwa z tych zestawów pytań wykorzystywane są w trakcie egzaminu, po jednym zestawie dla każdej połowy egzaminowanych kandydatów.
  12. Dokumentacja z egzaminu:
    12.1) test i odpowiadająca jemu karta odpowiedzi kandydata (w formie elektronicznej albo papierowej) oraz
    12.2) „Potwierdzenie zdania egzaminu teoretycznego w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS – …” jest przechowywane przez wyznaczony podmiot przez okres pięciu lat.
  13. W przypadku gdy kandydat nie uzyska 75% poprawnie udzielonych odpowiedzi, egzamin uznaje się za niezaliczony, a ponowne przystąpienie do egzaminu powinno nastąpić nie wcześniej niż po trzech dniach. Czas pomiędzy egzaminami kandydat powinien poświęcić na samokształcenie.
  14. Prowadzenie egzaminu teoretycznego do NSTS umożliwia zaliczenie egzaminu do A2 – po odebraniu od kandydata oświadczenia o samokształceniu.

Jakie są warunki na których podmiot wyznaczony przeprowadza egzaminy teoretyczne do podkategorii A2?

  1. Zasady prowadzenia egzaminu są spisywane w formie procedury prowadzenia egzaminu. Z treścią procedury prowadzenia egzaminu kandydat zapoznaje się przed przystąpieniem do egzaminu poprzez przedstawienie mu jej przez osobę prowadzącą egzamin na piśmie albo ustnie. Kandydat bez zaakceptowania procedury prowadzenia egzaminu nie może przystąpić do egzaminu.
  2. Egzamin odbywa się po:
    1) potwierdzeniu tożsamości kandydata,
    2) potwierdzeniu, że kandydat posiada kompetencje pilota do podkategorii A1/A3,
    3) złożeniu przez kandydata oświadczenia o samokształceniu praktycznym do podkategorii A2.
  3. Egzamin prowadzony jest pod nadzorem osoby wskazanej przez wyznaczony podmiot, będącej członkiem personelu wyznaczonego podmiotu.
  4. Jedna osoba wskazana przez wyznaczony podmiot nadzoruje egzamin teoretyczny nie więcej niż dla 60 kandydatów w ciągu jednego dnia.
  5. Kandydat zdaje egzamin samodzielnie, bez możliwości korzystania z materiałów szkoleniowych czy pomocy osób trzecich.
  6. Egzamin przerywany jest w przypadku gdy dochodzi do naruszenia zasad określony w pkt 1-5.
  7. W przypadku prowadzenia egzaminu on-line:
    7.1) egzamin prowadzony jest zdalnie z wykorzystaniem łącza internetowego i programu do prowadzenia egzaminów:
    a) egzaminuje się nie więcej niż 10 kandydatów jednocześnie
    b) w sposób umożliwiający wizualną obserwację każdego kandydata przez osobę wskazaną przez wyznaczony podmiot
    c) w sposób umożliwiający przerwanie egzaminu każdego z kandydatów
    7.2) egzamin prowadzony jest zdalnie z wykorzystaniem łącza internetowego i komunikatora internetowego:
    a) egzaminuje się nie więcej niż 5 kandydatów jednocześnie
    b) w sposób umożliwiający wizualną obserwację każdego kandydata przez osobę wskazaną przez wyznaczony podmiot.
    c) w sposób umożliwiający przerwanie egzaminu każdego z kandydatów
  8. Egzamin ma charakter pisemny, test wiedzy zawiera minimum 30 pytań zamkniętych z podaniem czterech odpowiedzi z czego jedna jest prawidłowa, a czas trwania egzaminu to maksymalnie 45 minut.
  9. Baza pytań, z której losowane są pytania do testu w przypadku prowadzenie egzaminu online zawiera minimum 60 pytań.
  10. Przebieg egzaminu prowadzonego w trybie on-line może być nagrywany, nagranie musi być usunięte po jego zakończeniu.
  11. W przypadku prowadzenia egzaminu w formie stacjonarnej (papierowej, pod fizycznym nadzorem osoby wskazanej przez wyznaczony podmiot), obowiązuje zasada egzaminowania kandydatów dwoma różnymi zestawami pytań – po jednym zestawie dla każdej połowy egzaminowanych kandydatów,
  12. Dokumentacja z egzaminu:
    11.1) test i odpowiadająca jemu karta odpowiedzi kandydata (w formie elektronicznej albo papierowej) oraz
    11.2) potwierdzenie zdania egzaminu teoretycznego w zakresie uzyskania certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego w przypadku wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii „otwartej” jest przechowywana przez wyznaczony podmiot przez okres pięciu lat.
  13. W przypadku gdy kandydat nie uzyska 75% poprawnie udzielonych odpowiedzi, egzamin uznaje się za niezaliczony, a ponowne przystąpienie do egzaminu powinno nastąpić nie wcześniej niż następnego dnia. Czas pomiędzy egzaminami kandydat
    powinien poświęcić na samokształcenie.

Podstawa prawna:


Art. 69 oraz załącznik VI
do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.)


UAS.OPEN.030 pkt 2 lit. c części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji
bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.)


UAS.SPEC.050 pkt 1 lit. d (i) części B załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.)