Aktualności, Drony Przemysłowe, Sprzęt

Jak wdrożyć zautomatyzowany system dokujący DJI DOCK 2 z dronem DJI Matrice 3TD w firmie?

Po co w ogóle dron z systemem dokującym w zakładzie produkcyjnym, firmie? Jakie są założenia realizowanego projektu?

Projekt wdrożenia systemu DJI DOCK 2 z dronem DJI Martrice 3TD w firmie może mieć przykładowo w branży energetycznej na celu zautomatyzowanie inspekcji infrastruktury technicznej energetyki. Dron może regularnie monitorować stan linii energetycznych, transformatorów oraz innych kluczowych elementów sieci. Dzięki zaawansowanym funkcjom DJI DOCK 2, dron DJI Matrice 3TD będzie mógł automatycznie startować, lądować i ładować się, co zwiększy efektywność operacyjną. System pozwoli na szybkie wykrywanie usterek i potencjalnych zagrożeń, co przyczyni się do poprawy niezawodności dostaw energii. Wdrożenie tego rozwiązania ma również na celu redukcję kosztów związanych z tradycyjnymi metodami inspekcji. Drony będą mogły działać w trudnodostępnych miejscach, co zwiększy bezpieczeństwo pracowników. Projekt zakłada również integrację z istniejącymi systemami zarządzania danymi w firmie. Dzięki temu możliwe będzie bieżące analizowanie zebranych danych i podejmowanie szybkich decyzji. Wdrożenie systemu DJI DOCK 2 wpisuje się w strategię cyfryzacji i innowacji wielu firm. Reasumując, projekt może mieć na celu podniesienie standardów operacyjnych i technologicznych w każdej branży. 

Umów się na pokaz

Czy systemy dokujące mają w ogóle rację bytu? Czy w ogóle zostały gdzieś wdrożone w Polsce?

Systemy dokujące DJI DOCK istnieją już na Polskim rynku od kilku lat. Wcześniejsza wersja DJI DOCK 1 wraz z dronem DJI Matrice 30T sprzedała się w Polsce w kilku sztukach, a sama firma IRONSKY sprzedała 3 takie systemy dokujące w 2023 roku, będąc liderem sprzedaży. Obecnie w Polsce systemy DJI DOCK zostały zaimplementowane m.in. przez firmę wprowadzającą kompletne rozwiązania monitoringu temperatury z wykorzystaniem światłowodowej technologii liniowego pomiaru, a także w dużym zakładzie produkcyjnym globalnej korporacji, gdzie DJI DOCK został zakupiony w celu zautomatyzowania procesu monitoringu instalacji fotowoltaicznej zamontowanej na dachach budynków wchodzących w skład fabryki.

Wdrożenie zautomatyzowanego systemu dokującego z dronem należy podzielić na kilka etapów.

FAZA 1: Zrobienie wstępnej analizy ryzyka i wybór lokalizacji

W tej fazie przeprowadzana jest wstępna analiza ryzyka, która obejmuje identyfikację potencjalnych zagrożeń związanych z wdrożeniem systemu dronów. Analizowane są czynniki takie jak warunki terenowe, wymogi dotyczące zasad wykonywania lotów zgodnie z wymogami PAŻP i ULC, dostępność odpowiedniej infrastruktury oraz zgodność z przepisami prawnymi. Na podstawie tych analiz wybierane są optymalne lokalizacje dla stacji dokujących DJI DOCK 2. Do wstępnej analizy wybieramy zawsze z Klientem kilka lokalizacji, które będą poddane wstępnej analizie, której ostatecznym celem jest wyłonienie tej lokalizacji, która spełnia wszystkie kryteria i jest najbardziej prawdopodobna do zrealizowania i uzyskania akceptacji po przejściu do FAZY 2, czyli pełnej analizy ryzyka SORA – (ang. Specific Operation Risk Assessment).

FAZA 1 jest o tyle kluczowa, że z niej może wyniknąć cenna informacja już na tak wczesnym etapie, że inwestycja jest niemożliwa do zrealizowania ze względów formalnych.

Należy odpowiedzieć sobie tutaj między innymi na pytania ogólne takie jak:

  1. Czy w firmie jest już dron, jeśli tak to jaki lub jaki jest w planie?
  2. Jakich parametrów oczekuje się od drona? Jakie zadania zostaną mu powierzone? Jaką ma masę startową?
  3. Jaki problem mają rozwiązać drony? Jak często mają latać?
  4. W jakich warunkach meteorologicznych?
  5. Czy będą to loty w dzień, czy pojawią się też loty nocne?
  6. Kto będzie pilotował drony? Ile i jakie osoby będą zaangażowane w loty? Piloci, technicy, obserwatorzy, personel pomocniczy?
  7. Czy firma posiada już jakiekolwiek doświadczenie z dronami? Czy jest już jakiś personel lotniczy?
  8. Czy zakład jest w stanie (podczas trwania operacji lotniczych SBSP) zapewnić kontrolowany obszar naziemny na całym obszarze lotu razem z buforami? Czy mogą pojawić się osoby postronne? Czy teren jest ogrodzony?
  9. Czy to będą loty VLOS, BVLOS, FPV, czy może zgoda prezesa ULC po analizie ryzyka SORA? Z jakiego scenariusza będziemy korzystać – NSTS, STS?
  10. Czy loty mają być manualnie sterowane przez człowieka, autonomiczne, czy może jednak zautomatyzowane, nadzorowane?
  11. Czy firma posiada już jakieś dokumenty związane z procedurami lotniczymi np. Instrukcję Operacyjną?
  12. Czy Klient ma świadomość regulacji prawnych dotyczących uzyskiwania uprawnień na pilotaż dronów regulowanych przez ULC, a także zgłoszenia lotów nadzorowanych przez PAŻP

FAZA 2: Przygotowanie analizy ryzyka metodą SORA dla wybranej lokalizacji

Analiza ryzyka SORA (ang. Specific Operation Risk Assessment) to metodyka postępowania, przy pomocy której wnioskodawca może zweryfikować operację lotniczą BSP pod kątem bezpieczeństwa. Jest to konieczny załącznik do wniosku o zezwolenie Prezesa ULC na loty w kategorii szczególnej (ang. SPECIFIC), nie mieszczące się w scenariuszach standardowych (NSTS/STS). Analizę tą przeprowadzimy w formie dokumentu dla wybranej w FAZIE 1 lokalizacji. Prawidłowo przygotowana SORA nie daje gwarancji uzyskania zgody, gdyż ostateczne zdanie należy do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który taką SORA poddaje wnikliwej analizie i wydaje decyzję administracyjną. 

Pierwszym elementem jest CONOPS jest jednym z ważniejszych elementów całej analizy ponieważ zawiera jej koncepcję. Koncepcja operacji (ang. CONOPS – CONcept of OPerationS) to dokument opisujący operację lotniczą z punktu widzenia operatora, która będzie z niej korzystał. CONOPS służy do przekazywania wszystkim interesariuszom ilościowych i jakościowych cech tej operacji. Z opisu CONOPS wynika rodzaj BSP który ma być używany do realizacji operacji oraz jego parametry techniczne, takiej jak: masa startowa, rozpiętość ramion (wielowirnikowce MR), rozmiar wirnika (śmigłowiec H) rozpiętość skrzydeł (samolot A), prędkość maksymalna, przekrój poprzeczny i inne. Parametry potrzebne są do ustawienia analizy i obliczenie energii kinetycznej BSP. Następnie określenie bazowego GRC, czyli ryzyka jakie niesie za sobą lot dronem dla osób znajdujących się na ziemi. Później określenie końcowego GRC, po wprowadzeniu środków operacyjno – technicznych mających na celu obniżenia ryzyka na ziemi. Kolejny krok to określenie końcowego ARC, po wprowadzeniu środków operacyjnych i technicznych zmniejszających ryzyko kolizji z innym statkiem powietrznym. Później określenie poziomu solidności SAIL, konsolidującego ryzyko na ziemi (GRC) i w powietrzu (ARC). Następnie identyfikacja celów bezpieczeństwa operacyjnego OSO i określenie poziomów solidności z jakimi powinny być wprowadzone. Później rozważenie ryzyka operacji uwzględniając obszar przyległy i przyległą przestrzeń.

FAZA 3: Sprzedaż, montaż i wdrożenie systemu dokującego DJI DOCK 2

W tej fazie następuje zakup i instalacja systemu DJI DOCK 2 w wybranej lokalizacji. Proces ten obejmuje konfigurację stacji dokujących, integrację z istniejącymi systemami zarządzania danymi oraz testowanie funkcjonalności systemu. Wdrożenie obejmuje również kalibrację dronów i stacji dokujących, aby zapewnić ich optymalne działanie. 

System dokujący DJI DOCK 2 został zaprojektowany do automatycznych misji i inspekcji w trudnych warunkach, zastępując pracę człowieka i zwiększając bezpieczeństwo. Kluczową zaletą jest możliwość zdalnego sterowania dronem i systemem dokującym z dowolnego miejsca na świecie. Instalacja systemu wymaga stałego, twardego podłoża, najlepiej betonowej wylewki, oraz odgrodzenia od osób postronnych. Należy zapewnić przyłącze elektryczne i stały dostęp do Internetu. Wbudowana ładowarka pozwoli na szybkie ładowanie akumulatorów drona do 90% w mniej niż 25 minut. System wyposażony zostanie w szereg czujników, takich jak anemometr, czujnik deszczu, miernik temperatury i wilgotności, oraz szerokokątną kamerę do monitoringu otoczenia. Dzięki odbiornikom GNSS, system zapewni wysoką precyzję lądowania drona. Cały system będzie można wygodnie obsługiwać za pomocą platformy DJI FlightHub 2, która umożliwia zarządzanie operacjami dronów w czasie rzeczywistym.

FAZA 4: Zapewnienie okresowego wsparcia i doskonalenia umiejętności personelu do obsługi systemu DJI DOCK 2

W tej fazie skupiamy się na kompleksowym szkoleniu personelu, aby zapewnić pełną samodzielność dla Klienta w obsłudze systemu DJI DOCK 2 oraz drona DJI Matrice 3TD. Szkolenie może być podzielone na kilka etapów, tak, aby stopniowo wprowadzać pracowników w zaawansowane funkcje systemu. Proponowany program wdrożenia i doskonalenia:

  1. Wprowadzenie teoretyczne: Rozpoczniemy od podstawowej teorii, obejmującej zasady działania systemu dokującego, specyfikacje techniczne drona oraz jego możliwości. Omówimy również zasady bezpieczeństwa i przepisy prawne dotyczące operacji dronowych.
  2. Obsługa techniczna drona: Przeprowadzimy szczegółowe szkolenie z obsługi technicznej drona DJI Matrice 3TD. Uczestnicy nauczą się, jak przygotować drona do lotu, jak przeprowadzać regularne przeglądy techniczne oraz jak diagnozować i rozwiązywać ewentualne problemy techniczne.
  3. Praktyczne loty treningowe: Kolejnym etapem będą praktyczne loty treningowe, podczas których personel będzie mógł zdobyć doświadczenie w sterowaniu dronem w różnych warunkach. Nauczymy ich, jak wykonywać automatyczne misje inspekcyjne oraz jak reagować w sytuacjach awaryjnych.
  4. Obsługa DJI FlightHub 2: Szkolenie obejmie również obsługę platformy DJI FlightHub 2, która jest kluczowa do zarządzania operacjami dronów. Uczestnicy nauczą się, jak planować misje, monitorować loty w czasie rzeczywistym oraz analizować zebrane dane.
  5. Nadzór i mentoring: Przez cały okres szkolenia będziemy pełnić rolę mentorów i nadzoru szkoleniowego. Będziemy dostępni do konsultacji i wsparcia, aby pomóc w rozwiązywaniu wszelkich problemów i wątpliwości.
  6. Doskonalenie umiejętności: Po zakończeniu podstawowego szkolenia, będziemy kontynuować doskonalenie umiejętności personelu poprzez zaawansowane warsztaty i ćwiczenia. Skupimy się na bardziej skomplikowanych scenariuszach operacyjnych oraz na optymalizacji procesów inspekcyjnych.
  7. Dokumentacja i materiały szkoleniowe: Dostarczymy również szczegółową dokumentację dotyczącą instalacji systemu dokującego oraz materiały, które będą pomocne w codziennej pracy oraz w przyszłych szkoleniach nowych pracowników.
  8. Wsparcie po wdrożeniu: Po zakończeniu szkolenia będziemy nadal dostępni w ramach wsparcia technicznego i operacyjnego, aby zapewnić płynne przejście do pełnej samodzielności.
  9. Regularne aktualizacje: Będziemy informować personel o wszelkich aktualizacjach systemu oraz nowych funkcjach, aby zapewnić, że zawsze będą korzystać z najnowszych technologii i najlepszych praktyk.

Dzięki temu kompleksowemu podejściu, personel Operatora będzie w pełni przygotowany do samodzielnej obsługi systemu DJI DOCK 2, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa operacji inspekcyjnych.

Zapraszamy do kontaktu

Przeczytaj też inne nasze artykuły o stacjach dokujących DJI

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu, mamy nieocenione doświadczenie przy tak specyficznym produkcie jakim są stacje dokujące, wprowadziliśmy już na rynek wiele DJI DOCK w pierwszej wersji. Skorzystaj z naszej wiedzy nie tylko sprzętowej, ale też w zakresie prawa lotniczego dotyczącej dokumentacji, analizy ryzyka niezbędnej do wprowadzenia w pełni zautomatyzowanych lotów dronami.

☎ Mikołaj 503 503 517

☎ Kuba: 663 944 151

☎ Darek: 519 410 610

✉️ [email protected]

    Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.