Smog – kiedyś był jedynie groźną ciekawostką – dziś zaś stał się jednym z największych problemów obecnego świata. Czy możliwym jest by technologia dronów odwróciła szalę w tej, zdawałoby się przegranej, walce?
Czym właściwie jest smog?
Słowo smog pochodzi od 2 angielskich słów – „smoke”, czyli dym oraz „fog” oznaczające mgłę. Powstałe w ten sposób słowo rozpowszechniło się na całym świecie, gdyż doskonale obrazuje czym wspomniane wcześniej zjawisko jest. Smog jest zjawiskiem w 100% sztucznym, niewystępującym nigdzie w naturalny sposób. Wyróżniamy 2 rodzaje smogu, którymi są: typ Los Angeles oraz typ Londyński. Ten pierwszy występuje zazwyczaj w miesiącach letnich i składa z gazów (takich jak tlenki węgla i tlenki azotu). Charakterystycznym dla smogu typu Los Angeles jest powstawanie w strefach subtropikalnych. Drugim wspomnianym rodzajem smogu jest typ Londyński. Składa się on w większości z mieszanki pyłów, tlenków siarki, azotu, węgla a także sadzy.
Szkodliwość smogu.
Najbardziej trywialne skutki smogu dostrzeżemy gołym okiem. Będzie to widoczna w mieście delikatna zasłona dymu a oddychanie dla Nas jest znacznie trudniejsze. Niestety najpoważniejsze skutki oddychania tak poważnie zanieczyszczonym powietrzem dostrzeżemy dopiero później i należeć do nich będą:
-Alerigie oraz astmy,
-Niewydolność oddechowa,
-Obniżona odporność na choroby,
-Choroby układu krwionośnego i serca,
-Zwiększona ilość nowotworów.
Jak nie trudno spostrzec – konsekwencje są dla Nas śmiertelnie poważne. Czy jest zatem jakaś metoda walki ze smogiem, w której drony były by ważnym ogniwem?
Dwa dronowe podejścia do problemu smogu
Pierwszym sposobem na walkę ze smogiem jest odnajdywanie jego przyczyny – domostw lub fabryk wytwarzających dym zawierający szkodliwe dla Nas składniki. Przedstawicielem tego podejścia do tematu walki ze smogiem jest wspominany już na łamach naszego bloga Yuneec Typhoon H520. Dokładniej jego wersja ATMON FL jest wyposażona w czujniki sprawdzające obecność cząsteczek: tlenku węgla, dwutlenku siarki oraz pyłów PM 2.5 do PM 10. Jak widzimy jest to doskonałe narzędzie do odnajdywania kominów odpowiedzialnych nie za jeden ale za oba rodzaje smogu. Co więcej, maszyna przesyła zebrane na ziemi informacje do znajdującej się na ziemi stacji kontrolnej, dzięki której łatwo możemy porównać skład sprawdzanego dymu z dopuszczalnymi normami.
Drugim podejściem do zagadnienia walki ze smogiem jest aktywne jego zwalczanie. Tutaj najpopularniej używaną maszyną jest dron produkowany przez chińską państwową firmę Aviation Industry Corp of China (AVIC). Jest to dron – motolotnia. Waży on około 250kg do startu i pozwala na zrzucenie imponującej ilości 750 kg środka zamrażającego i unieszkodliwiającego cząstki pyłu zawartego w smogu na dystansie 5km w trakcie jednego lotu. Maszyna jest też dostosowana do pełnienia innych ról mających usprawnić działania na rzecz poprawy naturalnego ekosystemu Chin i rolnictwa, takich jak powietrzny zrzut nasion na określonym terenie. Choć specyfikacja w.w BSP nie jest jawna – wiadomo, iż może on uczestniczyć zarówno w lotach VLOS, gdy aktywnie steruje nim operator na ziemi jak i jest w stanie wykonywać swoje zadania automatycznie jako misję.
Podsumowanie
Smog jest poważnym problemem wynikającym z rozwoju technologicznego. Szczęśliwie, to właśnie dzięki niemu i współczesnej technologii dronów problem smogu może udać się rozwiązać.