Przepisy prawne

Transport dronów w samolotach w Europie: przepisy, zasady i praktyczne wskazówki

Transport dronów w samolotach

Transport dronów w samolotach w Europie: przepisy, zasady i praktyczne wskazówki

Drony stały się integralną częścią współczesnego świata technologii, w związku z czym coraz więcej osób podróżuje z nimi zarówno w celach wakacyjnych, jak i zawodowych. Nie wszyscy są jednak świadomi, że ich transport drogą lotniczą jest ściśle regulowany zarówno przez regulaminy linii lotniczych, jak i prawo poszczególnych państw. O jakich zasadach mowa? I o czym w szczególności należy pamiętać?

Przewóz drona samolotem w praktyce

Każda linia lotnicza może mieć swoje własne przepisy dotyczące przewozu dronów oraz akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają te urządzenia. Dlatego tak istotne jest, aby przed podróżą dokładnie zapoznać się z wymogami przewoźnika. Poniżej przedstawiamy aktualne przepisy dotyczące przewozu dronów w wybranych liniach lotniczych operujących w Europie, takich jak Ryanair, LOT, Wizzair, Lufthansa, KLM, Norwegian i nie tylko.

Przewóz drona w samolocie Ryanair

W Ryanair dron może być przewożony, ale pod pewnymi warunkami. Kluczowe zasady obejmują:

  • Akumulatory litowo-jonowe — drony zasilane akumulatorami litowymi mogą być przewożone w bagażu podręcznym, ale z ograniczeniem dotyczącym mocy baterii. Akumulator nie może przekraczać 160 Wh. Jeśli bateria jest większa, urządzenie nie zostanie dopuszczone na pokład. W ten sposób zabierzemy ze sobą zatem m.in. Mini 4 Pro czy Mavic 3 Pro.
  • Bagaż podręczny — wszystkie baterie muszą być przewożone wyłącznie w bagażu podręcznym. Każdy pasażer może przewozić maksymalnie 15 urządzeń elektronicznych i 20 baterii litowo-jonowych.
  • Zabezpieczenie baterii — aby uniknąć zwarć, zaciski akumulatorów muszą być odpowiednio zabezpieczone, np. za pomocą taśmy izolacyjnej, oraz przechowywane w osobnych opakowaniach.
  • Dodatkowe zalecenia — przed każdym lotem warto zerknąć stronę internetową Ryanair, aby być na bieżąco z ewentualnymi zmianami w przepisach.

Przewóz drona w samolocie Wizzair

Wizzair dronów na pokład nie wpuszcza i niestety fakt ten nie podlega dyskusji. Węgierska linia lotnicza ma bowiem jedne z najbardziej surowych przepisów dotyczących przewozu dronów w Europie.

  • Zakaz przewozu dronów — od stycznia 2023 roku linia Wizzair oficjalnie zakazała przewożenia dronów zarówno w bagażu podręcznym, jak i rejestrowanym.
  • Wyjątki — niestety, w przypadku tej linii lotniczej nie ma wyjątków od tego zakazu, więc osoby planujące podróż z dronem muszą wybrać inne linie lotnicze.

Przewóz drona w samolocie LOT

Polskie linie lotnicze LOT również mają swoje przepisy dotyczące przewozu dronów i baterii litowo-jonowych:

  • Bagaż podręczny — baterie o pojemności do 100 Wh mogą być przewożone tylko w bagażu podręcznym. Maksymalnie można przewozić 20 zapasowych baterii.
  • Baterie od 100 Wh do 160 Wh — w przypadku większych akumulatorów (powyżej 100 Wh) można przewieźć maksymalnie dwie baterie, ale przewóz ten wymaga zgody przewoźnika. Każda bateria musi być indywidualnie zabezpieczona.
  • Bagaż rejestrowany — przewóz drona w bagażu rejestrowanym wymaga wcześniejszego uzyskania pozwolenia od linii LOT. Dron musi być całkowicie wyłączony, a baterie powinny być wyjęte i przewożone w bagażu podręcznym.
  • Zabezpieczenie baterii — baterie muszą być zabezpieczone przed przypadkowym zwarciem.

Przewóz drona w samolocie Lufthansa

Niemieckie linie Lufthansa pozwalają na przewóz dronów, zarówno w bagażu podręcznym, jak i rejestrowanym, ale z pewnymi ograniczeniami:

  • Bagaż rejestrowany — drony mogą być przewożone w bagażu rejestrowanym, ale muszą być wyłączone, a baterie wyjęte i przewożone w bagażu podręcznym.
  • Baterie do 100 Wh — każdy pasażer może przewieźć do 20 baterii litowo-jonowych w bagażu podręcznym, pod warunkiem że ich pojemność nie przekracza 100 Wh.
  • Baterie od 100 Wh do 160 Wh — w przypadku baterii o większej pojemności, można przewieźć maksymalnie dwie takie baterie, ale tylko w bagażu podręcznym i za zgodą przewoźnika.
  • Zakaz przewozu baterii powyżej 160 Wh — Lufthansa zabrania przewożenia baterii przekraczających 160 Wh.

Przewóz drona liniami lotniczymi KLM

Holenderskie linie KLM są również otwarte na przewóz dronów, pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm:

  • Bagaż podręczny — można przewieźć do 15 urządzeń elektronicznych z baterią litową o pojemności do 100 Wh oraz maksymalnie 20 zapasowych baterii. Urządzenia muszą być całkowicie wyłączone.
  • Baterie do 160 Wh — jeśli bateria ma pojemność między 100 Wh a 160 Wh, konieczne jest uzyskanie zgody przewoźnika. Maksymalnie można przewieźć dwie takie baterie.
  • Zakaz baterii powyżej 160 Wh — baterie przekraczające 160 Wh nie są dozwolone na pokładzie.

Przewóz dronów liniami Norwegian

Norwegian to kolejna linia lotnicza, która umożliwia przewóz dronów, jednak pod także pewnymi warunkami:

  • Bagaż podręczny — drony mogą być przewożone w bagażu podręcznym, a pasażerowie mogą przewozić do 20 zapasowych baterii o pojemności do 100 Wh.
  • Bagaż rejestrowany — jeśli dron jest przewożony w bagażu rejestrowanym, wszystkie baterie muszą być wyjęte i przewożone w bagażu podręcznym.
  • Baterie od 100 Wh do 160 Wh — podobnie jak w innych liniach, przewóz baterii o pojemności od 100 Wh do 160 Wh wymaga zgody przewoźnika i można przewieźć maksymalnie dwie baterie.

Przewóz drona w British Airways

Linie British Airways również pozwalają na przewóz dronów, ale przestrzegają surowych zasad dotyczących baterii:

  • Bagaż podręczny — można przewozić drony, ale baterie o pojemności do 100 Wh muszą być zabezpieczone przed zwarciem i przewożone wyłącznie w bagażu podręcznym. Maksymalnie można przewozić 15 urządzeń elektronicznych.
  • Urządzenia muszą być zabezpieczone przed przypadkowym włączeniem podczas transportu (np. poprzez wyjęcie śmigieł lub odłączenie baterii.
  • W bagażu podręcznym można przewozić maksymalnie 4 zapasowe baterie. Każda bateria musi być odpowiednio zabezpieczona przed zwarciem i uszkodzeniem.
  • W bagażu rejestrowanym zapasowe baterie są niedozwolone. Dlatego wszystkie baterie do dronów muszą być przewożone w kabinie pasażerskiej.
  • Dla baterii do dronów o pojemności 100-160 Wh, British Airways pozwala na przewóz maksymalnie dwóch urządzeń z bateriami oraz dwóch zapasowych akumulatorów na osobę.

Turkish Airlines – przewóz dronów w linii tureckiej

Linie Turkish Airlines również pozwalają na przewóz dronów w samolocie, pod warunkiem przestrzegania zasad dotyczących baterii:

  • Dron w bagażu podręcznym — baterie o pojemności do 100 Wh mogą być przewożone w bagażu podręcznym, jaki rejestrowanym (o ile znajdują się w urządzeniu). Dopuszczalnie można zabrać ze sobą do do 20 zapasowych baterii.
  • Baterie od 100 Wh do 160 Wh — możliwe jest przewożenie maksymalnie dwóch baterii o pojemności od 100 Wh do 160 Wh w bagażu podręcznym, ale po uzyskaniu zgody przewoźnika.
  • Drony w bagażu rejestrowanym — przypadku przewozu dronów w bagażu rejestrowanym, baterie muszą być wyjęte i przewożone w bagażu podręcznym.

Enter Air – przewóz drona

W tym wypadku przewóz drona jest możliwy jedynie po pozytywnej decyzji przewoźnika. W tym celu należy przesłać specyfikację swojego urządzenia na: [email protected].

Dron na lotnisku — wskazówki dla podróżujących

  1. Uzyskaj niezbędne pozwolenia — jeśli przewozisz drona do kraju, który wymaga specjalnych zezwoleń na użytkowanie urządzenia, zajmij się wszelkimi formalnościami jeszcze przed wyjazdem. Brak odpowiednich dokumentów może skutkować konfiskatą sprzętu na granicy. Niektóre kraje całkowicie zakazują latania dronami i należą do nich m.in. popularna wśród turystów Kuba, Egipt czy Tunezja.
  2. Monitoruj wymiary i wagę bagażu — drony oraz ich akcesoria mogą ważyć sporo, co w połączeniu z limitami wagowymi dla bagażu podręcznego może przysporzyć problemów. Przed wyjazdem sprawdź limity wagowe i wymiary bagażu podręcznego oraz rejestrowanego, aby uniknąć opłat za nadbagaż.
  3. Podróżuj z kopią dokumentów — zawsze miej przy sobie kopie kluczowych dokumentów, takich jak licencje na drona, certyfikaty CE oraz ubezpieczenie. Mogą one być potrzebne zarówno na lotnisku, jak i podczas odprawy celnej w kraju docelowym.
  4. Bądź przygotowany na kontrolę bezpieczeństwa — przechodząc przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku, bądź gotowy na ewentualne dodatkowe pytania dotyczące drona i jego baterii.
  5. Ubezpieczenie sprzętu — drony to drogi sprzęt, który jest narażony na uszkodzenia podczas transportu. Warto rozważyć ubezpieczenie zarówno samego drona, jak i jego akcesoriów, aby chronić się przed potencjalnymi kosztami naprawy lub wymiany w przypadku zagubienia, lub uszkodzenia.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania i wątpliwości – zgłoś się do nas! Z przyjemnością pomożemy Ci w wyborze wymarzonego drona. 

☎ 663 944 151 KUBA Instruktor / ekspert ds. DJI Enterprise

✉ Email: [email protected]

☎ 519 410 610 DAREK Instruktor / ekspert ds. DJI Enterprise

✉ Email: [email protected]

Pomogłem?

Jeśli tak, to proszę o ⭐⭐⭐⭐⭐ na Facebooku https://www.facebook.com/ironskypl/reviews
Dla ciebie to minuta, dla Nas ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *