Strona główna » sklep » [Kurs STS-02] – Unijne Szkolenie na Pilota Drona BVLOS na Drony Klasy C6 do 25kg

[Kurs STS-02] – Unijne Szkolenie na Pilota Drona BVLOS na Drony Klasy C6 do 25kg

Uprawnienie STS-02 pozwala:

  • używać drona o masie do MTOM < 25 kg (dron klasy C6)
  • wykonywać loty nad słabo zaludnionym obszarem
  • przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 1 km jeżeli w operacji nie uczestniczy obserwator przestrzeni powietrznej
  • przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 2 km jeżeli w operacji uczestniczy przynajmniej jeden obserwator przestrzeni powietrznej a dron znajduje się w odległości maksymalnie 1 km od najbliższego obserwatora

7380,00  brutto

 Dostawa GRATIS od 199 zł
 30 dni na bezpłatny zwrot – przeczytaj więcej tutaj

Brak w magazynie

Brak w magazynie

0 Osób ogląda teraz ten produkt!
Kategorie: , , Najniższa cena ( 2024-11-18 ): 6000,00 

Metody płatności:

BEZPIECZEŃSTWO

30 dni na bezpłatny zwrot

DOŚWIADCZENIE

Jesteśmy jedną z pierwszych firm w Polsce szkolącą pilotów dronów

WSPARCIE

Doradzamy i pozostajemy w kontakcie z naszymi klientami

Ocena na Google Mapy

5,0 (243 opinie)

Ocena na Facebooku

4,9 (290 opinii)

Dla kogo uprawnienie STS-02

Mapowanie, skanowanie, ratownictwo, inspekcje dużych obszarów/obiektów – tego typu zastosowania wymagają wykonania operacji poza zasięgiem wzroku a bezzałogowce do tego przeznaczone wraz z osprzętem mogą ważyć kilka, kilkanaście kilogramów. Te czynniki sprawiają, że STS-02 jest jedynym obecnie “europejskim” scenariuszem, który pozwoli takie operacje wykonać.

Na co pozwala uprawnienie STS-02?

Uprawnienie STS-02 pozwala:

  • używać drona o masie do MTOM < 25 kg (dron klasy C6)
  • wykonywać loty nad słabo zaludnionym obszarem
  • przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 1 km jeżeli w operacji nie uczestniczy obserwator przestrzeni powietrznej
  • przeprowadzać loty automatyczne poza zasięgiem wzroku (BVLOS) pilota na odległość do 2 km jeżeli w operacji uczestniczy przynajmniej jeden obserwator przestrzeni powietrznej a dron znajduje się w odległości maksymalnie 1 km od najbliższego obserwatora

Na co nie pozwala uprawnienie STS-02?

Uprawnienie STS-02 nie pozwala na:

  • loty powyżej 120 m nad miejscem startu lub w odległości większej niż 120 m mierzonej prostopadle do zbocza w przypadku przelotów nad nierównym terenem
  • loty dronem o MTOM > 25 kg
  • loty nad obszarem gęsto zaludnionym (nad miastem)
  • lot BVLOS na odległość ponad 1 km od pilota jeżeli w misji nie uczestniczy obserwator
  • lot BVLOS na odległość ponad 2 km od pilota
  • wykonanie lotu przy widzialności poniżej 5 km – jest istotne by pilot i obserwatorzy (jeżeli są) z dużej odległości mogli spostrzec nadlatujące załogowe statki powietrzne i w porę podjąć działania mające na celu uniknięcie kolizji
  • wykonanie lotu dronem bez uprzedniego zaprogramowania mu GeoCage
  • sterowanie więcej niż jednym dronem w danym momencie
  • przekazywanie sterowania innemu pilotowi w trakcie operacji

Jak zdobyć uprawnienie STS-02?

Żeby zdobyć uprawnienie do wykonywania lotów zgodnych ze scenariuszem STS-02:

  • skończyć “dronową podstawówkę” czyli powtórzyć kroki jak w artykule o podkategorii A1- jeśli go nie przeczytałeś kliknij tutaj
  • przejść szkolenie teoretyczne i praktyczne w ośrodku szkoleniowym zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (np. w IRONSKY )
  • zdać egzamin w ośrodku egzaminacyjnym zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
  • jako operator, złożyć do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oświadczenie o operacji zgodnej ze scenariuszem STS-02

Jak prawidłowo wykonać lot zgodnie z STS-02?

Poniżej dodatkowe fakty, o których musisz pamiętać przygotowując się do lotu zgodnego ze scenariuszem STS-02:

  • przygotuj Instrukcję Operacyjną dla Twojej organizacji i zadbaj o to by wszyscy piloci z drużyny się z nią zapoznali i stosowali (o instrukcji operacyjnej powstanie osobny artykuł)
  • oznacz drona numerem operatora Twojej organizacji,
  • zrób przegląd techniczny drona (kontrola przedstartowa)
  • sprawdź czy warunki meteo są odpowiednie dla Twojego drona i Twoich umiejętności (widzialność minimum 5 km)
  • zaprogramuj system GeoCage
  • sprawdź lokalne ograniczenia przestrzeni powietrznej i zastosuj się do nich
  • miej ze sobą “Potwierdzenie zaliczenia szkolenia i zdania egzaminu online” (w formie papierowej lub pdf)
  • przeanalizuj otoczenie pod kątem występowania osób postronnych oraz niebezpiecznej infrastruktury
  • przygotowując przestrzeń do lotu podziel ją na trzy sektory:
    • przestrzeń geograficzna lotu – to tu będziesz wykonywał lot
    • przestrzeń na sytuacje niebezpieczne – obszar poza przestrzenią geograficzną, w której dasz sobie czas na opanowanie nieprzewidzianych sytuacji (problemy z łącznością radiową, zboczenie drona z kursu itp.)
    • bufor ryzyka naziemnego – przestrzeń poza przestrzenią na sytuacje niebezpieczne, w której zakładamy, że dron może się rozbić np. po zastosowaniu trybu DROP (awaryjne rozbrojenie silników)
  • używaj tylko maszyny z nadaną klasą C6

Jakim dronem mogę latać wg scenariusza STS-02?

Obecnie (październik 2023) oznaczeniem klasy C6 mogą pochwalić się stałopłaty produkowane przez francuską firmę Delair.

Infografika - drony kategoria szczególna STS-02 - klasa C6 -IRONSKY.PL
Infografika – drony kategoria szczególna STS-02 – klasa C6 -IRONSKY.PL

Czy obserwator musi mieć uprawnienia?

Nie, nigdy przepisy nie wymagały by obserwator, który asystuje pilotowi w trakcie operacji BVLOS zdobywał jakieś oficjalne uprawnienia. Podają jednak, że operator bezzałogowego systemu powietrznego ma obowiązek opracować procedury dla wykonywanych operacji i zaznajomić z nimi cały zaangażowany personel – w tym pilotów i obserwatorów.

Zakończenie

Należy pamiętać, że zarówno szkolenia, egzaminy jak i rzeczywiste operacje zgodne ze scenariuszem STS-02 będą mogły rozpocząć się w Europie od początku 2024 roku. To samo tyczy się scenariusza STS-01. I podtrzymuję moją tezę, że najwygodniejszą opcją będzie uzyskanie polskich uprawnień do lotów BVLOS (NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07 i NSTS-08) i cieszyć się nimi do końca 2025 roku. Dlaczego? W praktyce mają one mniej “niewygodne”  wymagania, np. pozwalają na lot bez obserwatora na 2 km. Przypominam, że uprawnienia na wszystkie krajowe scenariusze trzeba zdobyć w nieprzekraczalnym terminie do końca 2023 roku. Możesz się na nie przeszkolić u nas.

Zapytaj o radę naszych specjalistów

503 503 517

    Opinie klientów

    Opinie

    Na razie nie ma opinii o produkcie.

    Napisz pierwszą opinię o „[Kurs STS-02] – Unijne Szkolenie na Pilota Drona BVLOS na Drony Klasy C6 do 25kg”

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *