W dniach 9-10 luty 2023 ekipa z IRONSKY poprzez platformę Youtube śledziła z zaciekawieniem warsztaty dotyczące opracowywanej wersji SORA 2.5 i zmian jakie zostaną w niej wprowadzone w stosunku do SORA 2.0.
KTO ZA TYM STOI ?
Warsztaty zorganizowane zostały przez EASA czyli organ, który odpowiada za bezpieczeństwo lotnictwa w krajach Unii Europejskiej oraz Europejskiej Strefie Gospodarczej. Prelegentami byli głównie członkowie zespołu JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) składającego się ze specjalistów z branży, z krajów całego Świata. To właśnie ta grupa od kilku lat zajmuje się dopracowywaniem sposobu, w jaki powinno się analizować ryzyko związane z operacjami z wykorzystaniem BSP, czyli właśnie SORA.
O CO CHODZI ?
Dla mniej wtajemniczonych pilotów dronów, którzy na codzień latają w kategorii szczególnej w oparciu o scenariusze krajowe (NSTS’y), SORA to metodologia szacowania ryzyka dla tych operacji, które muszą być przeprowadzone w sposób nie opisany żadnym istniejącym scenariuszem. Jakie to mogą być operacje? Poniżej kilka przykładów:
Bez przeprowadzenia analizy ryzyka nie dostanie się zezwolenia Urzędu Lotnictwa Cywilnego na w/w operacje. Jeżeli więc zamierzasz zająć się jednym z w/w tematów prędzej czy później natkniesz się na SORA.
CO TO OZNACZA SORA ?
SORA = Specific Operation Risk Assessment. Każdy kto już zetknął się z tematem SORA przyzna, że przejście całego procesu wymaga wielu filiżanek kawy i mnóstwa godzin papierologii. Jednak im dłużej się temat zgłębia, tym łatwiej przyznać, że “w tym szaleństwie jest metoda”, za którą nie stoją bezduszni urzędnicy, którzy chcą nam uprzykrzyć życie lecz ludzie o przekrojowej wiedzy z dziedziny lotnictwa, inżynierii i bezpieczeństwa, którym przyświeca jeden cel – rozwój branży dronowej bez kompromisów związanych z bezpieczeństwem.
Mówiąc jak najprościej się da, SORA jest przewodnikiem, który w dziesięciu krokach prowadzi nas przez wszystkie kwestie związane z analizą naszej planowanej operacji pod kątem bezpieczeństwa oraz środków jakie powinny zostać wdrożone by ograniczać ryzyko, jeżeli początkowo wychodzi wysokie. Ryzyka o jakich mówimy są dwa:
Analizę dołącza się do wniosku o “zezwolenie na operację” kierowaną do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a pracownicy Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych, w jego imieniu, analizują go i dają lub nie dają 🙂 “STEMPEL”.
CO NAS ZAINTERESOWAŁO ?
Poniżej wypunktowaliśmy najciekawsze wg IRONSKY fakty, jakie usłyszeliśmy w trakcie warsztatów:
(gdzie ppl/km^2 oznacza ludzi na kilometr kwadratowy)
GDZIE DOWIEM SIĘ WIĘCEJ ?
To tak w telegraficznym skrócie. Warsztaty trwały dwa dni, całość jest dostępna na platformie YouTube. Poniżej linki:dzień 1 – https://www.youtube.com/watch?v=F6lrnO8tW38
dzień 2 – https://www.youtube.com/watch?v=xijhxwoQ2Z8
Warto odwiedzić też tematyczną zakładkę na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego:https://ulc.gov.pl/pl/drony/kategoria-szczegolna/5301-zezwolenie-na-operacje-w-kategorii-ogolnej
PozDron !
Zapraszamy na szkolenia i zakupy dronowe
663 944 151
519 410 610
biuro@ironsky.pl
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Inżynier z krwi i kości. Projektuje, buduje, tworzy cuda. Uwielbiany przez kursantów IRONSKY za doskonałe i zrozumiałe dla nowicjuszy podejście do tematu dronów. Po godzinach projektuje 3D i gra na pianinie.
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.