Kręcąc się w branży dronowej od 2014 roku spotkałem się z wieloma metodami na wystartowanie czy wylądowanie drona. Największą popularnością cieszą się gotowe maty do lądowania tzw. “helipad’y”, które dostępne są w wielu rozmiarach. Piloci dronów wychowani na serialu MacGyver startują z wycieraczek samochodowych. Inni po prostu sadzają maszynę na trawie, czy betonie. Mniej świadomi lądują na piaszczystym podłożu (co może nie być dobre dla higieny silników). Nie można też zapomnieć o twardzielach którzy łapią drona w rękę. Dziś chciałbym przedstawić helipad na sterydach, czyli wprowadzany właśnie na rynek DJI Dock.
Czym jest DJI Dock?
To stu pięcio kilogramowy metr sześcienny najnowocześniejszej technologii, której zadaniem jest zapewnić “komfortowe” środowisko dla drona (specjalnych wersji model DJI Matrice 30/30T) w czasie przerw pomiędzy misjami do jakich zostanie zaprogramowany przez pilota. Prostym językiem mówiąc, DJI Dock ma być dla drona tym, czym dla ptaków jest “karmnik” – miejscem gdzie może “odpocząć” (podładować akumulatory) i schronić się przed złymi warunkami atmosferycznymi (komora wewnątrz jest wentylowana i podgrzewana).
Jakie zadania realizuje stacja do dronów – DJI Dock?
Ważnymi cechami i zaletami tego urządzenia w połączeniu z dronem DJI Matrice 30/30T jest to, że może obsługiwać drona w lokalizacjach ciężko dostępnych dla człowieka i/lub zwolnić go z monotonnych obowiązków jak cykliczne patrolowanie tego samego terenu/obiektu kilka razy dziennie. Wystarczy, że zapewnimy mu dostęp do zasilania (100-240 VAC, 50/60 Hz) oraz Internetu (10/100/1000Mbps Adaptive Ethernet port), i będziemy mogli sterować nim z dowolnego miejsca na Świecie. Z racji, że wyposażono go w kwasowo-ołowiowy akumulator jest też odporny na awarie zasilania, bo może pozostać bez zasilania zewnętrznego przez 5 godzin.
Flight Hub 2, czyli jak kontrolowany jest DJI Dock?
Model DJI Matrice 30/30T oraz jego DJI Dock można w czasie rzeczywistym monitorować i kontrolować za pomocą aplikacji DJI FlightHub 2. Czy to dobrze? BARDZO DOBRZE ! Dlaczego?
- DJI FlightHub 2 to aplikacja przeglądarkowa – oznacza to, że nie trzeba jej instalować na Twoim komputerze, znika więc problem z wersjami na “Windowsy” (i sterownikami), “Linuxy” czy “Macbook’i”. Tak długo jak masz dostęp do Internetu i przeglądarki internetowej, będziesz mógł połączyć się z systemem.
- interfejs DJI FlightHub 2 nie jest identyczny ale miejscami zbliżony do aplikacji DJI Pilot 2 dzięki czemu jego obsługa będzie intuicyjna dla użytkowników dronów serii Enterprise oraz prosta do opanowania dla początkujących.
- za pomocą jednego konta DJI FlightHub 2 można kontrolować więcej niż jeden DJI Dock znajdujące się w dowolnym miejscu na Świecie (z dostępem do internetu).
Aplikację FlightHub 2 w wersji beta można testować za darmo do 30 czerwca 2023 roku. W sprzedaży ma być dostępna od 31 maja 2023 (dane na 21 marca 2023).
W co dokładnie jest wyposażony DJI Dock?
A w co on nie jest wyposażony… 🙂 poniżej lista systemów i gadżetów wbudowanych w DJI Dock oraz istotne parametry:
- akumulator kwasowo-ołowiowy o pojemności 12 Ah i napięciu wyjściowym 24 V,
- wbudowana ładowarka pozwalająca naładować oba akumulatory drona DJI Matrice 30/30T z 10% do 90% w 25 minut,
- anemometr – do mierzenia prędkości wiatru,
- czujnik deszczu,
- miernik temperatury otoczenia,
- miernik temperatury w komorze wewnętrznej
- czujnik wykrywający przeciek wody do wnętrza komory Dock’a,
- miernik wilgotności powietrza w komorze wewnętrznej,
- czujnik wstrząsów,
- kamera HD o szerokim kącie widzenia (FOV 180°) zamontowana na “wieżyczce” wraz z oświetleniem i w/w anemometrem – podgląd z kamery mamy na żywo w aplikacji FlightHub2,
- cała konstrukcja (o masie 105 kg) ma stopień ochrony IP55 co oznacza, że kurz oraz deszcz czy wilgotne środowisko nie powinny negatywnie wpływać na jego działanie,
- urządzenie może pracować w temperaturze otoczenia z zakresu -35° do 50° C,
- rozmiar zamkniętego DJI Dock to 800x885x1065 mm i 1675x885x735 mm po otwarciu,
- dzięki odbiornikom GNSS rejestrującym sygnały systemów GPS, Beidou2, Beidou, GLONASS i Galileo dokładność określania pozycji może wynieść w poziomie 1 cm + 1 ppm i w pionie 2 cm + 1 ppm – wysoka precyzja jest kluczowa jeżeli dron DJI Matrice 30/30T ma wylądować w Dock’u a nie obok,
- system wentylacji i podgrzewania komory wewnętrznej oparty na technologii TEC air conditioner,
- maksymalna prędkość wiatru, przy której możliwe jest bezpieczne lądowanie drona w Dock’u to 12 m/s,
- DJI Dock może pracować maksymalnie 4000 m n.p.m,
- zasięg systemu łączności wbudowany w DJI Dock pozwala kontrolować drona DJI Matrice 30/30T w promieniu 7 km (z technicznego punktu widzenia, bo łowcom przygód i piratom przypomnę, że dostępne standardowe NSTSy w Polsce i uprawnienia pozwalają negocjować z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) możliwość wykonania lotu na 2 km w lini prostej od pilota. Można starać się o specjalne zgody z ULC na dalsze i wyższe loty dronem).
Jak w praktyce zastosować DJI Dock wraz z oprogramowaniem FlightHub 2?
Poniżej opiszę kilka sytuacji, w których moim zdaniem warto rozważyć wykorzystanie omawianego systemu.
Monitoring dronami
System świetnie sprawdzi się do lotów patrolowych o zaplanowanych wcześniej porach dnia i nocy. Aplikacja FlightHub 2 pozwala zaprogramować trasę przelotową oraz godziny, w których DJI Dock wypuści drona na patrol, po którego zakończeniu przyjmie go z powrotem, naładuje i przechowa w kontrolowanych warunkach do czasu następnej misji. Osoby odpowiedzialne za ochronę mają w każdej chwili dostęp do multimediów zbieranych przez drona w chmurze. Jeżeli zajdzie potrzeba nagłej interwencji dron będzie do niej gotowy 24 h na dobę (potrzebuje tylko 25 minut na podładowanie akumulatorów po zakończonej misji).
Inspekcje z dronów infrastruktury energetycznej (“stacjonarne i mobilne”)
System można wykorzystać do okresowych przeglądów infrastruktury energetycznej np. lini wysokiego napięcia lub rurociągów. Rozstawiając DJI Dock wraz z dronem DJI Matrice 30/30T co kilka kilometrów można by stworzyć konfigurację umożliwiającą bezobsługowe monitorowanie w/w konstrukcji. Za pomocą wykonanych przez drona zdjęć można tworzyć mapę 2D terenu lub model 3D obiektów, które nas interesują. Z punktu widzenia przepisów taki numer jest możliwy ale wymagałby wielu formalności (rozwinę tę kwestę na końcu artykułu). Na szczęście, jest też szybszy i tańszy sposób. Sugerowałbym rozważenie stworzenia mobilnej stacji serwisowej (tak bym to nazwał) czyli Dock’a zainstalowanego na samochodzie typu pickup. Po podjechaniu w pobliże obiektu, który wymaga przeglądu, nawet przy złych warunkach atmosferycznych pilot mógłby bez wychodzenia z samochodu poprzez laptopa z dostępem do aplikacji FlighHub 2 zaprogramować zadanie dla drona, kliknąć start i nadzorować jego lot popijając kawę. Maszyna zrobi swoje, wyląduje samodzielnie na Dock’u, który się zamknie i można jechać dalej, na kolejne obiekty. Przy okazji zapraszamy na szkolenie z zakresu Inspekcji Farm Wiatrowych i Słonecznych.
Nadzór budowlany dronem
Dron DJI Matrice 30/30T wykonujący cykliczne i automatyczne przeloty nad placem budowy pozwoli zebrać dane fotograficzne lub fotogrametryczne w celu gromadzenia dokumentacji technicznej z postępów na budowie. Zbierane podczas regularnych nalotów zdjęcia można następnie wykorzystać by tworzyć trójwymiarowe modele terenu w celu wyliczenia ile surowca (kruszywo lub piach) zużyto (lub skradziono 😉 ) pomiędzy kolejnymi przelotami.
Drony w ratownictwie i poszukiwaniach?
Na wstępie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem “jak latać dronem w górach” powstałym po szkoleniu ratowników GOPR (Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe) i TOPR (Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe). Wyobraźmy sobie, że ratownicy górscy otrzymują wezwanie od turystów, którzy zgubili się po zejściu ze szlaku w górach. Zbliża się noc, temperatura spada a turyści jak zwykle poszli w góry w japonkach… Pojawia się zamglenie lub opad atmosferyczny. Śmigłowiec załogowy z powodu wysokiego ryzyka nie wyleci w takich warunkach. To idealne zadanie dla drona DJI Matrce 30T, który czeka w okolicznym Dock’u na wezwanie. Ratownik znajdujący się w centrali, w aplikacji FlightHub 2 zaznacza obszar, na którym prawdopodobnie znajdują się osoby wzywające pomocy. Na podstawie zaznaczonego obszaru i zadanej wysokości przelotowej system wyznacza trajektorię lotu drona tak, by jego kamera objęła finalnie cały wskazany teren. Ratownik klika start i dron rusza w misję. W jej trakcie ratownik może na żywo monitorować widok z kamer drona (zarówno podczerwonej jaki i RGB). W przypadku zaobserwowania czegoś w danych lokalizacjach może przekazać koordynaty przez radio ratownikom, którzy ruszyli na poszukiwania … albo jeszcze lepiej. Jeżeli zespół poszukiwawczy ma przy sobie drona z serii DJI Mavic 3 Enterprise połączonego z ich platformą FlightHub 2, pilot sterujący takim dronem zobaczy na swoim ekranie adnotacje naniesione przez kolegę z centrali w czasie rzeczywistym. Magia działania w chmurze !
Z technicznego punktu widzenia zastosowanie Dock’a mamy omówione. Jak się sprawa przedstawia z punktu widzenia przepisów lotniczych?
Testy DJI DOCK w IRONSKY.PL
Czy uprawnienie NSTS-01 lub NSTS-02 pozwalają mi korzystać z DJI Dock’a?
Teoretycznie tak. Praktycznie nie będzie to jednak wygodne. Dlaczego? Zajrzyjmy do treści scenariuszy. Oba podają, że:
- w czasie lotu pilot lub przynajmniej jeden obserwator muszą widzieć drona nieuzbrojonym okiem. Daje nam to dystans w poziomie ok. 250 m lotu (na moje oko),
- jeżeli przypilnujemy by nasz DJI Matrice 30/30T nie przekroczył masy 4 kg możemy skorzystać z paragrafu spotykanego tylko w scenariuszu NSTS-01, który mówi, że gdy pilot wykonuje lot FPV (po kamerze) może odlecieć dronem na dystans maksymalnie 500 m zachowując pułap poniżej 50 m nad poziomem terenu.
Czy uprawnienie NSTS-05 lub NSTS-06 pozwalają mi korzystać z DJI Dock’a?
Tutaj sprawa wygląda bardziej atrakcyjnie. Z racji, że owe uprawnienia pozwalają na loty na odległość 2 km w linii prostej od pilota, posiadacz takich uprawnień może obsługiwać DJI Dock i wysyłać drona maksymalnie na taki dystans po złożeniu planu lotu poprzez system PansaUTM do PAŻP. Taki numer przejdzie tylko nad obszarem niezabudowanym
Co gdy nie znajdę scenariusza dla mojego pomysłu na zastosowanie DJI Dock?
Na takie okazje zostają indywidualne negocjacje z Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Każdy może złożyć wniosek o Zezwolenie Prezesa ULC poprzedzony analizą ryzyka. Takie przypadki rozpatrywane są indywidualnie przez pracowników Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych. My staraliśmy się o takie specjalne zgody z ULC np. na pracę w roju dronów oraz na ciężkie drony rolnicze DJI Agras. Kolejne grafiki przedstawiają kilka naszych pomysłów na nieszablonowe zastosowanie DJI Dock.
Ważne informacje na zakończenie
- w tym momencie nie są wspierane przeloty jednego drona pomiędzy kilkoma Dock’ami.
- w trakcie wykonywania misji (gdy dron jest w powietrzu) Dock nie może być przemieszczany. Jego pozycję można jednak zmieniać gdy dron jest w środku, pomiędzy misjami (np. wożąc go na samochodzie).
- jeżeli już jesteś właścicielem samego modelu DJI Matrice 30/30T to nie będzie on kompatybilny z DJI Dock, który wymaga specjalnej odmiany tego drona (Dock Version) z zainstalowanym interfejsem umożliwiającym ładowanie go po wylądowaniu w Dock’u.
- DJI Dock zachowuje odporność na warunki atmosferyczne (IP55) również gdy właz jest otwarty (w trakcie lądowania drona). Sama płyta lądowiska jest podgrzewana by zapobiegać oblodzeniu czy zakryciu jej śniegiem.
Zapraszamy do odwiedzania naszych mediów społecznościowych po aktualności ze świata dronów, w tym newsy na temat DJI Dock’a.
Film z prezentacji DJI DOCK w Aeroklubie Warszawskim
Skontaktuj się z Nami w sprawie DJI DOCK, Dronów DJI Mavic lub DJI Matrice z Serii Enterprise
☎ 663 944 151 KUBA Instruktor / ekspert ds. DJI Enterprise
✉ Email: [email protected]
☎ 519 410 610 DAREK Instruktor / ekspert ds. DJI Enterprise
✉ Email: [email protected]
Pomogłem?
Jeśli tak, to proszę o ⭐⭐⭐⭐⭐ na Facebooku https://www.facebook.com/ironskypl/reviews
Dla ciebie to minuta, dla Nas ważny element biznesu. Dziękuję za Twoją opinię i pomoc!
Błąd: Brak formularza kontaktowego.