Czy można latać zabawkowym dronem w roju dronów?
Dron zabawkowy, w rozumieniu dyrektywy 2009/48/WE, jest nadal uważany za bezzałogowy statek powietrzny, a jego użytkowanie jest regulowane rozporządzeniem (UE) 2019/947. Jedyne odstępstwa znajdują się w następujących artykułach:
• Artykuł 9 – Minimalny wiek pilotów (w przypadku zabawek klasy C0).
• Artykuł 14 – Rejestracja operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Na szczeblu krajowym zabawki mogą być również zwolnione z wymogów ubezpieczeniowych.
Przepis o roju dronów nie jest zdefiniowany w samym rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947, ale w AMC1 UAS.OPEN.060 (2) (d)) regulator stwierdza, że aby zapewnić pilotowi BSP zdolność do utrzymania kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym, powinien on obsługiwać tylko jeden SBSP na raz. W związku z tym, jeżeli operator zamierza operować więcej niż jednym SBSP, w takim przypadku przechodzi do kategorii „szczególnej”, a tam jest już wymóg rejestracji wszystkich operatorów, natomiast operacja rojem dronów może zostać wykonana po otrzymaniu zezwolenia na operację w kategorii “szczególnej”.
Zabawka na mocy niniejszej dyrektywy 2009/48/WE oznacza, jak określono w art. 2 cyt. „Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do produktów zaprojektowanych lub przeznaczonych, wyłącznie lub nie, do użytku podczas zabawy przez dzieci poniżej 14 roku życia, (zwanych dalej „zabawkami”).”
W związku z powyższym, loty rojem dronów w europejskiej przestrzeni powietrznej wykonywane są w ramach kategorii szczególnej – AMC i GM wskazuje operacje rojem dronów jako wymagające dodatkowego doszkolenia.
Scenariusze standardowe oraz opublikowane PDRA przewidują loty przy użyciu tylko jednego statku powietrznego sterowanego przez jednego pilota. W związku z tym, operator odpowiedzialny za wykonanie operacji rojem dronów zobowiązany jest uzyskać zezwolenie na operację w kategorii „szczególnej”.
Przytoczone ograniczenia dotyczą jedynie kategorii „otwartej” i wpływają na obowiązek rejestracji operatora.
Art. 14 rozporządzenia (UE) 2019/947, pkt. 5:
Operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych rejestrują się:
a) jeżeli wykonują operacje w kategorii „otwartej” z użyciem któregokolwiek z następujących bezzałogowych statków powietrznych:
(i) które mają MTOM wynoszącą 250 g lub więcej lub które w przypadku uderzenia mogą przekazać człowiekowi energię kinetyczną o wartości powyżej 80 dżuli;
(ii) które wyposażono w czujnik zdolny do zbierania danych osobowych, chyba że dany statek powietrzny spełnia wymogi dyrektywy 2009/48/WE;
b) jeżeli wykonują operacje w kategorii „szczególnej” z użyciem bezzałogowego statku powietrznego bez względu na jego masę.
Z powyższego wynika, że stosowanie “zabawek” w lotach w kategorii „szczególnej” nie wpływa na zmniejszenie wymogów względem operatora.
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉