Spis treści
ToggleOd dziś, czyli 1 lutego 2018 r., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadza strefy obowiązkowej łączności (RMZ Radio Communication Mandatory Zone) wokół lotnisk w: Bydgoszczy (EPBY), Lublinia (EPLB), Łodzi (EPLL), Rzeszowa (EPRZ), Szczecinia (EPSC), Szymanach (EPSY) oraz Zielonej Górze (EPZG).
Do tej pory strefę RMZ mogliśmy spotkać tylko w Warszawie (RMZ Warszawa aktywna 24h), w która obowiązywała od 100m, a powyżej 200m już wymagana jest łączność dwukierunkowa, więc bez specjalnego przygotowania nie polatamy w RMZ Warszawa powyżej 200m. Czyli realnie RMZ Warszawa dla standardowego Kowalskiego z DJI Phantomem dotyczy przedziału 100-200m, wówczas obowiązuje wcześniejszy kontakt telefonicznyz FIS Warszawa.
RMZ (eng. Radio Communication Mandatory Zone) czyli strefa obowiązkowej dwukierunkowej łączności radiowej. Brzmi groźnie? Tak ma być, bo loty bezzałogowych statków powietrznych w strefie RMZ, nie posiadających na wyposeżniu działających urządzeń radiowych są wyłącznie możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do konkretnego sektora FIS (Poznań, Kraków, Warszawa, Olsztyn, Gdańsk).
Tylko poza godzinami pracy TWR, czyli aktywności konkretnego CTR. Loty dronami w RMZ są możliwe po telefonicznym zgłoszeniu lotów do odpowiedniego organu FIS na conajmniej godzinę przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez podanie:
Numery telefonów do poszczególnych sektorów FIS sądostępne w aplikacji DroneRadar po kliknięciu w RMZ, którego dotyczyć ma lot.
Wystarczy, że klikniejsz w szczegóły konkretnego CTR w aplikacji DroneRadar i pojawi się Aktywność strefy wg AIP. Najpewniejsze źródło to zawsze depesze NOTAM dla danego lotniska, ale nie każdy potrafi się tym posługiwać. Poniżej screen z aplikacji DroneRadar z aktywnością strefy kontrolowanej lotniska CTR EPZG.
Obszary nowych siedmiu RMZ pokrywają się z obecnymi granicami poziomymi i pionowymi CTR oraz TMA dla danego lotniska, zatem obowiązują od GND Ground, czyli od poziomu terenu jeśli znajdujesz się w CTR. Uprzedając pytania, tak, RMZ obowiązuje również powyżej 6km od lotniska.
Informacje mają charakter TYLKO ORIENTACYJNY ironsky.pl nie bierze ŻADNEJ odpowiedzialności za ewentualne błędy w niniejszej interpretacji. Informacje operacyjne należy sprawdzić we WSZYSTKICH OFICJALNYCH publikacjach!
Źródło: DroneRadar, PAŻP, NOTAM M0515/18
Doświadczony instruktor pilotażu dronów UAVO z uprawnieniami VLOS/BVLOS/INS. Entuzjasta nowych technologii, adrenaliny i muzyki elektronicznej. Wielokrotny skoczek spadochronowy. Jako członek zarządu IRONSKY kieruje działem szkoleń i obsługą klienta B2B budując trwałe relacje biznesowe. Marketing Ninja zawsze szukający alternatywnych rozwiązań. Po godzinach szczęśliwy mąż i ojciec dwójki bąbelków 😉
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.