Facebook
Instagram
YouTube

Często zadawane pytania o nasze usługi

Zapoznaj się z FAQ UAVO

Zbiorem często zadawanych Nam pytań o szkolenia na drona i odpowiedzi na nie. To tutaj rozwiejemy większość Twoich wątpliwości, obaw i niesprawdzonych informacji o uzyskaniu uprawnień na drona. Gdybyś jednak miał dodatkowe pytania zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszystkie.
Co muszę zrobić przed kursem na drona? Czy poza szkoleniem są jeszcze jakieś koszty związane z uzyskaniem Świadectwa Kwalifikacji UAVO (licencja na drona, prawo jazdy na drona)?
Tak. Ścieżka do uzyskania licencji na drona (Świadectwa Kwalifikacji UAVO) wygląda następująco: Krok 1. Zrób przed kursem badania lotniczo lekarskie u lekarza orzecznika (od 200zł). Krok 2. Wykup przed kursem polisę OC (na miesiąc od 60zł, na rok od 244zł). Krok 3. Zrób kurs UAVO w IRON SKY (regularna cena to 1700zł brutto) Krok 4. Zapłać po szkoleniu do Urzędu Lotnictwa Cywilnego za egzaminy państwowe i wydanie Świadectwa Kwalifikacji (łączna kwota 201zł)
Co jest w cenie kursu na operatora drona UAVO VLOS?
  1. Grupowe szkolenie teoretyczne UAVO VLOS
  2. Indywidualne szkolenie praktyczne UAVO VLOS
  3. Wynajem drona/akumulatorów na czas szkolenia
  4. Drukowane materiały szkoleniowe na własność
  5. Pełne wyżywienie: obiad, ciastka, kawa, herbata, napoje
  6. Egzamin wewnętrzny sprawdzający wiedzę po kursie
  7. Organizacja egzaminu państwowego z egzaminatorem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej
  8. Rabaty na zakupy dronów i akcesoriów w Naszym sklepie
  9. Certyfikat i zaświadczenie ukończenia szkolenia lotniczego
  10. Świetna atmosfera szkolenia i praktyczna wiedza
  11. Dostęp do zamkniętej grupy wsparcia IRON SKY UAV Technology
  12. Rabaty dla zorganizowanych grup
  13. OPCJONALNIE – NIE PRZEJMUJ SIĘ NICZYM! Zleć za dodatkową opłatą organizacyjną +50zł, przygotowanie wszystkich formalności (umówienie na badania, opłaty do ULC, dobór polisy OC)
Ile trwa szkolenie na uprawnienia na drona UAVO VLOS?

Szkolenie VLOS trwa trzy dni. Szkolenie obejmuje średnio 16-18h części teoretycznej oraz 4h indywidualnych zajęć praktycznych z Instruktorem UAVO. Długość kursu na operatora drona zależy głównie od liczebności gupy, ilości pytań. Trzy dni to minimalny czas, w którym opanujesz bardzo szeroki zakres materiału i nauczysz się wykonywać manewry dronem.

Czym się różni VLOS od BVLOS?
Zakresem uprawnień. VLOS – Visual Line of Sight, czyli loty dronem w zasięgu wzroku operatora drona. BVLOS – Beyond Visual Line of Sight, czyli loty dronem poza zasięg wzroku operatora drona (nie oznacza to lotów FPV).
Czy mogę odbyć ćwiczenia praktyczne dronem w innym dniu?
Tak, w szczególności jeżeli warunki meteorologiczne są niekorzystne lub nie posiadasz jeszcze orzeczenia lotniczo lekarskiego (badań na operatora drona). Możesz też po wcześniejszej konsultacji z ośrodkiem szkoleniowym IRON SKY ustalić indywidualne godziny części praktycznej szkolenia UAVO VLOS.
Czy na szkolenie praktyczne muszę mieć swojego drona?
NIE. Szkolimy na dronach marki DJI lub własnych konstrukcjach ośrodka szkoleniowego IRON SKY. Nie ponosisz żadnych kosztów za użytkowanie dronów w trakcie kursu.
Czy jesteście wpisani do rejestru podmiotów ULC?
Tak. Firma IRON SKY jest renomowanym ośrodkiem szkoleniowym wpisanym do ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod Nr 186RPS-04/2016 uprawnionym do przeprowadzania szkoleń: VLOS, BVLOS, INS.
Kto prowadzi kursy na drona?
Szkolenia na drona prowadzone są z najwyższą starannością przez ekspertów od prawa lotniczego, konstruktorów, modelarzy, inżynierów robotyków, więc żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi. Kadrę stanowią doświadczeni instruktorzy z uprawnieniami INS UAVO, którzy jako jedni z pierwszych w Polsce uzyskali świadectwo kwalifikacji i od lat są związani z UAV zawodowo i hobbystycznie markę IRON SKY i aktywnie wspierają branżę RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) w Polsce. Posiadamy prestiżowe uprawnienie pilota doświadczalnego TOR. Nasza kadra instruktorska to kilkunastu specjalistów lotniczych w całym kraju. Główni instruktorzy to: Isntruktor Dariusz Wąsowicz, numer świadectwa kwalifikacji PL.28583.UAVO Instruktor Jakub Andraszyk, numer świadectwa kwalifikacji PL.33793.UAVO
Czy będziemy latać z włączonym GPS?
Nie. Wykonujemy loty zgodnie z wymogami ULC, wyłącznie w trybie bez stabilizacji GPS, czyli trybach ATTI, ALH, w których dron utrzymuje się na konkretnej wysokości, ale wiatr może przesuwać go na boki.
Jakie warunki meteorologiczne muszą być spełnione, aby szkolenie praktyczne na operatora drona się odbyło?
Przede wszystkim brak jakiegokolwiek opadu atmosferycznego oraz mgieł. Bierzemy pod uwagę efektywność Naszych szkoleń, dlatego odczuwalna temperatura powietrza nie powinna być niższa niż 5°C, a wiatr nie silniejszy niż 6 m/s. Dane weryfikujemy na podstawie numerycznej prognozy pogody, czyli meteorogramów dla danej miejscowości szkolenia na stronie Instytutu Centralnego Meteorologii – meteo.pl
W jakie dni odbywają się szkolenia?
Mamy dwa rodzaje szkoleń weekendowe (piątek, sobota, niedziela) i w tygodniu (poniedziałek, wtorek, środa). Dla większych zorganizowanych grup dostosujemy się indywidualnie w wybrane dni i godziny.
W jakich godzinach odbywają się szkolenia VLOS?
Zazwyczaj zajęcia teoretyczne zaczynamy od 09:00 i kończymy ok 18:00. Loty praktyczne dronami umawiane są indywidualnie, również w tym przedziale godzinowym
Gdzie zrobić badania lotniczo lekarskie na drona?

Lista lekarzy orzeczników uprawnionych do wykonywania badań lotniczo-lekarskich i wydawania orzeczeń w zakresie wymagań zdrowotnych dla operatorów dronów jest dostępna na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w poniższym linku:

http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza/lekarze-orzecznicy

Należy umówić się wcześniej np. telefonicznie na badania lotniczo lekarskie i odbyć je przed częścią praktyczną szkolenia UAVO uzyskując orzeczenie lotniczo-lekarskie.

Jeśli jesteś z Poznania lub okolic, to jest tylko jeden lekarz:

lek. med. Ilona Długiewicz

Specjalistyczna Przychodnia Lekarska

Gabinet badań lotniczo-lekarskich

60-787 Poznań, ul. Szylinga 1, Wejście C, gabinet 51

Tel. 601 678 863

Gdzie kupić polisę OC na drona?
Jest to wymóg prawny, musisz wykupić ubezpieczenie OC operatora drona, które jest potrzebne już do praktycznej części szkolenia dronowego UAVO. Naszym subiektywnym zdaniem aktualnie najlepsze warunki ma agent ubezpieczeń lotniczych – finansowa chata, link do nich poniżej, ubezpieczycielem jest Ergo Hestia. Sprawdzony agent jak i ubezpieczyciel, kursanci mieli szkody np. wlecieli w auto lub rozbili szybę, OC to pokryło. http://www.finansowachata.pl/ubezpieczenie-oc-dronow-ac-drona
Czy egzamin państwowy na Świadectwo Kwalifikacji UAVO jest możliwy od razu po szkoleniu?

Tak. Wszystko zależy od dostępności egzaminatora oraz chęci kursantów w danej grupie szkoleniowej. Organizujemy egzaminy w całym kraju, korzystając z usług kilkunastu egzaminatorów UAVO, dlatego nie musisz się martwić, czy i kiedy odbędzie się egzamin, zajmiemy się tym. Mimo silnego lobbowania egzaminów od razu po kursie przez niektóre podmioty szkoleniowe, nie zalecamy egzaminu od razu po kursie, ponieważ zdobytą w 3 intensywne dni szkolenia wiedzę trzeba usystematyzować i utrwalić powtarzając materiał. W IRON SKY stawiamy na jakość, nie ilość przeszkolonych operatorów. Lotnictwo nie wybacza błędów. Szczegółowe informacje w zakładce „egzaminy państwowe”.

Czy na egzamin UAVO muszę mieć swojego drona?
Tak. Egzaminator nie zapewnia drona na egzamin. Musisz mieć swój lub pożyczony sprzęt spełniający konkretne wymagania egzaminacyjne. Istnieje również możliwość odpłatnego wynajmu drona w ośrodku IRON SKY.
Jaki dron nadaje się na egzamin państwowy na operatora drona?
Każdy dron, który jest sprawny technicznie i ma możliwość wyłączenia stabilizacji GPS, czyli również drony własnych konstrukcji oraz starsze modele. Na egzamin nie nadają się np. popularne drony DJI Spark lub DJI Mavic, w których standardowo możliwy jest wyłącznie lot w trybie ze stabilizacją satelitarną GPS.
Jakie warunki pogodowe muszą być spełnione, aby egzamin państwowy się odbył? Co w przypadku, gdy pogoda nie będzie łaskawa?
Nie ma konkretnych warunków pogodowych na egzamin państwowy. W przypadku Naszych szkoleń UAVO mamy jasno określone warunki meteorologiczne, które są przez Nas akceptowalne, ale egzamin państwowy to odrębny temat, tutaj panują wytyczne Egzaminatora, który jest przedstawicielem Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Nie ma prawnego zakazu latania egzaminu w deszczu, silnym wietrze, czy w ujemnych temperaturach. Należy jednak pamiętać, że sprzęt musi być użytowany zgodnie z zaleceniami producenta jeśli takie opublikował np. w instrukcji obsługi. To, czy podejdziesz do egzaminu w trudnych warunkach meteorologicznych zależy wyłącznie od Ciebie, to Twój pierwszy test na operatora drona, Egzaminator nie może Cię zmusić – „bo się zapisałeś”. Opłata lotnicza za praktyczną część egzaminu państwowego również nie przepada jeśli nie podejmiesz decyzji o spróbowaniu swoich sił tego dnia. Reasumując: jeśli pogoda będzie niekorzystna dla Ciebie, to masz prawo bez utraty opłaty lotniczej przełożyć swoją część praktyczną na inny termin ustalając go z Egzaminatorem.
Czy osoba niepełnoletnia może przyjść na kurs? Od jakiego wieku wydawane jest Świadectwo Kwalifikacji UAVO?
Tak. Na szkolenie UAVO może przyjść osoba niepełnoletnia, natomiast nie otrzyma Świadectwa Kwalifikacji, bo wydawane jest osobom, które ukończyły 18 lat. W 2018 roku te przepisy mają się zmienić i prawdopodobnie będzie możliwość zdawania egzaminów państwowych od 16 roku życia.
Kiedy i gdzie zapłacić za kurs w IRON SKY?

Opłatę należy uiścić przed rozpoczęciem kursu. Dokonanie wpłaty zadatku 300zł brutto lub całości kwoty oznacza rezerwacją miejsca na kursie. Decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą.

DANE DO PRZELEWU:
IRON SKY Dariusz Wąsowicz
ul. Rzeźnicka 3, 64-320 Buk
mBank 61 1140 2004 0000 3102 5072 3749
W tytule przelewu proszę podać imię i nazwisko, datę, miejsce i rodzaj kursu. Np. ” Marian Nowak VLOS 1-3 czerwca Warszawa”

Czy osoby bez doświadczenia mogą brać udział w szkoleniu?
Tak, oczywiście! Większość kursantów to osoby bez jakiegokolwiek doświadczenia w świecie lotnictwa bezzałogowego, które planują kupić pierwszego drona i zacząć przygodę. Zazwyczaj nawet łatwiej nauczyć latać dronem osobę bez doświadczenia niż wieloletniego modelarza, bo nie ma złych nawyków, ale nie jest to regułą.
Czy jakaś choroba, albo wada wzroku dyskwalifikuje mnie jako operatora drona?
O tym, czy jesteś zdatny do wykonywania zawodu operatora drona decyduje specjalistyczny lekarz orzecznik lotniczy, a nie Ty, Twój lekarz rodzinny, albo ośrodek szkoleniowy. Właśnie dlatego przed kursem musisz zrobić badania lekarskie u lekarza orzecznika lotniczego, aby później nie okazało się, że nie możesz wykonywać lotów dronami, a kurs już masz za sobą. Jeśli lekarz nie ma przeciwwskazań, to możesz mieć wadę wzroku lub niezaawansowane stadia pewnych chorób.
Czy wystawiacie fakturę VAT?
Tak. Jesteśmy legalnie działającą firmą, na każdą zrealizowaną usługę wystawiamy fakturę VAT z 23% wartością podatku lub paragon.
Gdzie odbywają się szkolenia?
Kursy UAVO na drona prowadzimy w całym kraju. Sale szkoleniowe znajdują się blisko obszarów wydzielonych do ćwiczeń praktycznych, tak, aby czas przejazdów zredukować do minimum.
Jak wygląda praktyczny egzamin państwowy na operatora drona?

Jeszcze przed oderwaniem się od ziemi, egzaminator sprawdzi wiedzę osoby egzaminowanej odnośnie użytkowanej platformy, jej wyposażenia, możliwych trybów lotu, osiągów, ograniczeń, możliwości, bezpieczeństwa obsługi (w tym również akumulatorów), zachowania w sytuacjach awaryjnych, optymalnych ustawień systemu „failsafe” lub innych zagadnień związanych z wykonywaniem lotów.

Jeżeli egzaminator uzna, że egzaminowana osoba posiada wiedzę niezbędną do wykonania bezpiecznego lotu w zakresie użytkowanej platformy wykonywane są loty egzaminacyjne.

Sprzęt, którym będą wykonywane loty musi być gotowy i sprawdzony przez kandydata jeszcze przed pojawieniem się na egzaminie. Jeżeli budowa UAV lub jego zachowanie w locie będzie budziło wątpliwości egzaminatora co do jego sprawności technicznej lub możliwości bezpiecznego kontynuowania lotu (np. widoczne uszkodzenia mechaniczne, silne wibracje lub inne oznaki problemów technicznych), kandydat może nie zostać dopuszczony do egzaminu, a jeżeli lot już trwa egzamin może zostać przerwany.

Podczas lotów sprawdza się przede wszystkim czy osoba egzaminowana potrafi w sposób bezpieczny obsługiwać sprzęt, czyli przygotować go do lotu, wykonać lot i bezpiecznie wylądować.

Wszystkie elementy lotu muszą być wykonywane w sposób stabilny, płynny i precyzyjny.

EGZAMIN NIE ZOSTANIE ZALICZONY W PRZYPADKU:

stwierdzenia braku wiedzy lub umiejętności obsługi lub pilotażu

rozbicia lub utraty kontroli nad statkiem powietrznym

gdy kandydat nie panuje w wystarczającym stopniu nad statkiem powietrznym lub dalsze użycie statku powietrznego zagraża bezpieczeństwu

braku technicznego przygotowania sprzętu do egzaminu

nie przystąpienia do egzaminu w wyznaczonym terminie

nie stosowania się do poleceń egzaminatora

niemożliwości ustalenia tożsamości kandydata (brak dokumentu tożsamości)

BEZPIECZEŃSTWO! Najważniejsze na egzaminie ale również i we wszystkich innych lotach jest bezpieczeństwo! Nie należy przeceniać własnych umiejętności. Należy również mieć ograniczone zaufanie do użytkowanej maszyny. Każde urządzenie latające, bez względu na to jak kosztowne i zaawansowane wyposażenie jest na nim zabudowane może ulec nieprzewidzianej awarii. Egzamin jest prowadzony na sprzęcie osoby egzaminowanej. Drona możesz wynająć w IRON SKY.

Czy robicie szkolenia indywidualne?
Tak. Przeprowadzaliśmy wielokrotnie szkolenia zamknięte dla firm i pojedynczych osób dopasowując się do potrzeb i terminów wyznaczonych przez Klienta. Jest możliwość byśmy nawet przyjechali do Ciebie. W przypadku szkoleń obowiązuje indywidualna wycena zależna od rodzaju szkolenia, ilości osób oraz odległości od siedziby firmy w Buku pod Poznaniem.
Czy mogę podejść do kursu BVLOS nie posiadając uprawnień VLOS?
Tak. Przychodząc na kurs BVLOS odbędziesz również kurs VLOS w cenie kursu, zakres szkolenia BVLOS jest rozszerzeniem kursu VLOS.
Kiedy możemy odstąpić od wykonania usługi?
Najczęściej staramy się tego nie robić, ale są także przepisy, które obligują Nas do ich przestrzegania. Bezpieczeństwo ludzi oraz przepisy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego, są priorytetem, aby nikt nie miał problemu i nie doszło do nieszczęśliwego wypadku. Dlatego, nie latamy:
  • w obszarze kontrolowanym lotnisk (CTR) bez zgłoszenia i uzgodnienia z zarządzającym daną strefą,
  • w bezpośredniej lokalizacji pasów startowych,
  • w obszarze lądowań i startów statków powietrznych cywilnych i wojskowych,
  • w obszarach zakazanych bez zezwoleń,
  • w strefach niebezpiecznych i czasowo wyłączonych,
  • bezpośrednio nad skupiskami ludzi (imprezy masowe).
  • podczas porywistych wiatrów powyżej 5m/sec.
  • podczas opadów deszczu i wyładowań elektrycznych.
  • w bezpośredniej - bliskiej odległości od przewodów wysokiego napięcia, energetycznych linii przesyłowych, mocnych źródeł emisji promieniowania magnetycznego, fal radiowych i innych tym podobnych źródeł, mogących zakłócić link pomiędzy nadajnikiem i multicopterem, itp.
Co ma wpływ na cenę usług?
  • uwarunkowanie urbanistyczne,
  • strefa przestrzeni powietrznej,
  • wymagania techniczne dotyczące użytego do sesji sprzętu, z którego będziemy fotografować (filmować), rodzaju i wartości aparatu (kamery) z której będziemy korzystać,
  • rodzaj ujęć ( dynamiczne – statyczne),
  • czas spędzonego na planie,
  • ilość wylotów (startów) w danej sesji,
  • wybrana przez klienta OPCJA (podstawowa, rozszerzona, live),
  • stała współpraca z naszą firmą,
  • ilość zdjęć, długość materiału filmowego
  • odległość zleceniobiorcy od miejscowości Buk, woj. Wielkopolskie: * do 20km – dojazd gratis * powyżej 20km – 90gr za kilometr (liczony w obie strony),