Facebook
Instagram
YouTube

10 porad dla użytkowników DJI

10 porad dla początkującego droniarza
10 lipca 2018

10 porad dla użytkowników DJI

Gratulacje! Kupiłeś już swojego pierwszego drona marki DJI. Jednak czy jest to tylko zabawka, użytkując która nie musisz pamiętać o żadnych zasadach? Oczywistą odpowiedzią jest tutaj nie. Poniżej najdziesz 10 zasad, których powinieneś przestrzegać ciesząc się swoim nowym nabytkiem ze stajni DJI.

 

1. Sprawdź stan Twojego drona przed każdym lotem.

Podczas każdego lotu może dojść do niespodziewanych uszkodzeń drona takich jak choćby uszkodzenie krawędzi śmigła czy nadpękniecie obudowy. Dlatego sugerowanym jest sprawdzenie przed i po każdym locie czy na obudowie nie ma żadnych nadpęknięć, śmigła nie maja ubytków lub pęknięć a silniki obracają się płynnie, bez żadnych większych oporów. Pamiętajmy tez o tym, ze aby DJI uznało naszego drona za prawidłowo użytkowanego (celem choćby wykonania naprawy gwarancyjnej) przy każdym uruchomieniu jego akumulator musi być w 100% naładowany.

 

2. Pamiętaj o kalibracji kompasu.

Kompas należy skalibrować po każdej zmianie miejsca wykonywania lotów a także po przewiezieniu drona samochodem. Wynika to zarówno ze zmian w polu magnetycznym ziemi w każdym miejscu w jakim możemy wykonywać loty jak i negatywnego wpływu kontaktu metalu z kompasem. Owszem, nie rzadko usłyszymy, iż komuś udało się wykonać lot w nowym miejscu bez ponownej kalibracji kompasu, ale czy jest to warte ryzyka odlotu maszyny (zjawiska często zwanego jak fly away), szczególnie jeśli kalibracja zajmuje niecałą minutę? Moim zdaniem nie.

 

3. Lataj na otwartej przestrzeni.

Szczególnie w początkowej fazie nauki panowania nad maszyna zalecam wykonywanie lotów na dużych, otwartych, przestrzeniach. Minimalizuje to ryzyko kolizji (potocznie zwanej kretem) z  jakimikolwiek obiektami znajdującymi się w okolicy drona. Jest to szczególnie ważne, gdyż wykonując loty filmowe dość często lecimy w oparciu o obraz z kamery, która nie wychwyci tego co znajduje się choćby za dronem.

4. Nie lataj nad ludźmi.

Nawet jeśli uważasz, iż opanowałeś już kontrole nad Twoim dronem na tyle, by mieć pewność, iż w czasie lotu nie nastąpi żadna sytuacja niebezpieczna – nie lataj nad ludźmi lub zabudowaniami. Latając dronem należy pamiętać, iż w każdej chwili może choćby dojść do nie przewidzianej awarii, która spowoduje utratę kontroli i rozbicie go. Należy też pamiętać, iż w przypadku braku świadectwa kwalifikacji takie loty są w Polsce nielegalne na mocy artykułu 12 ustawy Prawo Lotnicze (a kara a złamanie tego zakazu może być nawet 5 lat więzienia).

 

5. Lataj w zasięgu widoczności wzrokowej.

Wykonywanie lotów poza zasięgiem swojego wzroku wymaga od operatora drona nie tylko dużej wprawy w jego obsłudze ale tez znajomości manewrów awaryjnych, większej znajomości prawa lotniczego niż w przypadku lotów w zasięgu widoczności wzrokowej a także wypracowanych procedur awaryjnych na wypadek awarii. W Polsce takie loty są legalne tylko i wyłącznie dla operatorów posiadających świadectwo kwalifikacji BVLOS.

6. Lataj bez GPS.

W niektórych momentach, takich jak choćby precyzyjne filmowanie czy sytuacje awaryjne tryb p-GPS może okazać się byt mało precyzyjny lub zwyczajnie niemożliwy do użycia. Sugerowane jest wtedy latanie w trybie atti, które wbrew pozorom nie jest dużo trudniejsze niż to ze wsparciem GPS.

 

7. Aktualizuj BSP dopiero kilka dni po wyjściu aktualizacji.

Niestety może się zdarzyć, iż aktualizacja wypuszczona przez DJI będzie zawierała w sobie błędy. Rozwiązaniem jest tu odczekanie od 3 do 5 dni od czasu wyjścia aktualizacji. W tym czasie prawie, ze pewnym jest, iż DJI wypuści latki naprawiające błędy a każdy cierpliwy użytkownik będzie mógł w pełni cieszyć się nowa funkcjonalnością.

8. Zapoznaj się z przepisami prawa lotniczego.

Znajomość ustawy Prawo Lotnicze jest przydatna nie tylko komercyjnym operatorom lecz także osobom latającym rekreacyjnie. Tyczy się to choćby możliwości wykonywania lotów w konkretnych strefach powietrznych (a te nie zawsze dopuszczają loty bez choćby uzgodnienia ich z najbliższą wieżą kontroli lotów). Należy pamiętać, iż w Polskim prawie konsekwencje naruszenia przepisów lotniczych są dość wysokie (przykładowo wspomniany wcześniej art.12 i grożące za jego złamanie 5 lat więzienia).

 

9. Pamiętaj, iż by komercyjnie wykonywać loty musisz mieć świadectwo kwalifikacji UAVO.

Według ustawy Prawo Lotnicze by wykonywać w Polsce jakiekolwiek loty komercyjne (w tym nawet kręcenie wesel daleko od miasta) koniecznej jest osiadanie Świadectwa Kwalifikacji UAVO. Wymagany do jego posiadania kurs można zrobić na przykład w szkole pilotażu Iron Sky, którą serdecznie polecam J.

 

10. Pamiętaj o indeksie KP.

W przypadku wykonywania lotów ze wsparciem GPS należy pamiętać, by tuz przed lotem, choćby za pomocą aplikacji UAVforecast, sprawdzić indeks KP w miejscu gdzie latamy. W przypadku gdy jest on wyższy od 4 użycie wsparcia GPS może być bardzo niebezpieczne i doprowadzić do utraty kontroli nad maszyna, jej ucieczki i rozbicia (co jest nazywane fly away).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *